Jump to content

Oljelekkasje bunnpanne Mercruiser 1,7


Cocytus

Recommended Posts

Jeg kjøpte i sommer en askeladden beetle fra 2002/2003 med Mercruiser 1.7 diesel og alpha drev. Motor renovert i 2013 etter stempelhavari.  Første båten og det kommer nok en del spørsmål etterhvert. Jeg fikk varmgang på tur nummer to. Dette har løst seg med systemrens.  Temperatur holder seg nå greit. 

 

Men jeg måtte etterfylle olje her om dagen da nivået var under minimum. Etter en uke eller to måtte jeg fylle igjen, ca 0,5l, da den var akkurat på minimum igjen i dag. 

Jeg vasket bunnen av maskinrommet sist og fant i dag to oljeroser, ikke store, under motor. Jeg mistenker det lekker fra bunnpannen da jeg fikk olje på fingere da jeg strøk over her. 

I tillegg synes jeg dette ser noe pussig ut. Ser ut som en slags tettningsmasse. I pakning til bunnpanne. Er dette normalt? 

Hvor mye oljelekkasje er «greit» ? Er det et problem så lenge jeg fyller på en gang i blandt? 

F2BEA447-FD84-496D-80B6-8FDCDC43AC3F.jpeg.447ca3ee0d1c98602b95f0af0a34a20d.jpeg

Link to post

Det ser ut som om det er smurt på et slags tetningsstoff på utsiden, for å bøte på en utett pakning. Det fungerer sjelden.

Grunnen er nok at det kan være en temmelig stor jobb å bytte bunnpannepakning. Men en slik lekkasje er i seg selv på ingen måte skadelig for motoren. Skaden skjer ikke før oljenivået evt. blir så lavt at trykket forsvinner. Da oppstår imidlertid skaden raskt, så inntil du får ånden over deg, er det bare å være påpasselig med etterfyllingen.

Link to post

Det ble ikke nevnt ved salg. Men han hadde ikke eid båten mer enn et par måneder. Usikker på hva jeg skal komme med der. 

 

Usikker hvor mye det er. I beetle kommer det vann inn i motorrom fra spyling og regn fordi det legger seg vann i et «rom» ved luftehullene som ikke dreneres helt. Dette vannet kan havne ned i motorrommet. Dette vasker jo bort litt olje og blir med lensepumpa ut. Derfor usikker hvor mye. 

Men fylte altså til maksmerket. To uker senere var det ved min merket ( rett over, men tok ikke sjansen på å kjøre med dette). Det er ca en liter mellom disse merkene. 

Link to post

En liter olje er mye olje om det havner under motoren. Det vil du se veldig godt. Er lekkasjen så stor bør det være mulig å se hvor det drypper når motoren går. Vanskelig motor å se oljelekkasjene på, sort olje på sortlakkert motor er vanskelig å se.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Skal du presentere en reklamasjon mot selger, holder ikke 'motoren bruker vanvittig mye olje etter to turer'. Kjøp en oljepølse hos Biltema. Den suger bare olje, ikke vann. Vei pølsa. Ta to turer. Vei pølsa. Da vet du vekten på oljen som har lekket ut. Noter timeteller før og etter. Da vet du hvor mye olje som har gått i forbrenningen pr. tidsenhet. For meg er en 'tur' et sted mellom 2- og 24 timer. Skal du komme noe sted med noe som helst må du presentere noen kvantitative måleresultater. Kjapt.

Link to post

Nå skal ikkje eg svartmale men hvorfor er det tetningsmasse oppover blokken? Er det sprekker i selve blokken? Fjern stoffet og se etter sprekker, det der ser ikke helt bra ut spør du meg. Virker som det er prøvd å skjule mer enn lekk bunnpanne.

Ser jo ut som en sprekk til venstre for venstre stripe med tetningsmasse....

 

Ser noe merkelig ut det svarte på blokken og.... 

 

Forrige eier hadde båten bare kort tid? Hvorfor kan man spørre. Dette både lukter og ser dårlig ut.

Hadde prøvd å heve kjøpet asap. 

 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Det er ikke helt avklart enda. Har hatt kontakt med tidl båteier. Han visste ikke om det og virker troverdig. Men har prøvd å lese et par tråder her. Tenkte jeg skulle prøve å stramme litt på skruene til bunnpanna, som jeg ser enkelte har hatt success med. Men ikke sikkert det er noe å hente her. Har også handlet inn Orion 288 som jeg skulle se om kan bidra. Men venter med dette til oljeskift tid. 

Skal ellers ned til båten i dag. Så får jeg se hva målepinnen viser. 

Redigert av Cocytus (see edit history)
Link to post

Det kan hjelpe å stramme til skruer som er for løse, men en vilkårlig stramming kan gjøre vondt verre. Ideelt skal hele pakningen ha samme press. Det betinger også at bunnpannekanten er rak. Om denne er av den normale, pressede typen, vil den deformeres ved overtrekking av skruene. Dette gir et permanent ujevnt pakningspress.

Men, hvis du kommer til alle skruene, er det kanskje også mulig å skifte pakning, og sjekke bunnpanna…?

 

PS. Ved montering av bunnpannepakning er det spesielt gunstig å bruke pakningslim. Dette både for selve tettefunksjonen, og at det holder pakningen på plass under monteringen.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post

En forsiktig etterteiting av boltene til bunnpanna kan være en grei begynnelse. Av en eller annen grunn pleier disse alltid å løsne litt, med lekkasjer som resultat. Men ikke dra hardt til, ta heller to runder om nødvendig. Om du drar for hardt blir falsen misformet.

 

Sjekk også om lekkasjen kan komme fra veivakseltetning, ikke helt uvanlig det heller.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
ozo skrev for 7 timer siden:

Det kan hjelpe å stramme til skruer som er for løse, men en vilkårlig stramming kan gjøre vondt verre. Ideelt skal hele pakningen ha samme press. Det betinger også at bunnpannekanten er rak. Om denne er av den normale, pressede typen, vil den deformeres ved overtrekking av skruene. Dette gir et permanent ujevnt pakningspress.

Men, hvis du kommer til alle skruene, er det kanskje også mulig å skifte pakning, og sjekke bunnpanna…?

 

PS. Ved montering av bunnpannepakning er det spesielt gunstig å bruke pakningslim. Dette både for selve tettefunksjonen, og at det holder pakningen på plass under monteringen.

 

Skifte bunnpanne kan jeg bare glemme. Det er jeg overhodet ikke kompetent til. Trangt i motorrom i tillegg, så da må den i så fall ut. Det er det nok ikke verdt økonomisk. 

Peilet i dag og nivået hadde i hvert fall holdt seg i normalområdet. Men litt vanskelig å si hvor mye det er snakk om i lekkasje. Det har en tendens til å komme vann i motorrommet som tar med seg oljen. Det kommer mest sannsynlig (håper jeg da) fra luftehullene i motorluka. Det er visst flere som har opplevt dette med Beetle. 

 

Link to post
index skrev for 7 timer siden:

 

Sjekk også om lekkasjen kan komme fra veivakseltetning, ikke helt uvanlig det heller.

 

Hvordan får jeg sett dette? Var i dag og greaset nippel på engine coupler. Var vanskelig å komme til og inspisere skikkelig. Men det er godt og oljete/fettete rundt her. 

Beklager mulig dumme spørsmål. Men holder rett og slett på lære meg motorhold. 

Link to post

Bak det nederste drevet på motoren, innenfor reimskive og register. Kan være vanskelig å se, men det er en vanlig kilde til lekkasjer. Ser du nevner Orion 288, jeg har faktisk brukt slike stoffer med hell et par ganger. Det reparerer selvsagt ingenting, men det får slitte pakninger til å ekspandere litt slik at de tetter bedre. Merkbar forskjell I oljeforbruk før og etter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...