Cocytus Startet 26.August.2019 Del på Facebook Startet 26.August.2019 Jeg kjøpte i sommer en askeladden beetle fra 2002/2003 med Mercruiser 1.7 diesel og alpha drev. Motor renovert i 2013 etter stempelhavari. Første båten og det kommer nok en del spørsmål etterhvert. Jeg fikk varmgang på tur nummer to. Dette har løst seg med systemrens. Temperatur holder seg nå greit. Men jeg måtte etterfylle olje her om dagen da nivået var under minimum. Etter en uke eller to måtte jeg fylle igjen, ca 0,5l, da den var akkurat på minimum igjen i dag. Jeg vasket bunnen av maskinrommet sist og fant i dag to oljeroser, ikke store, under motor. Jeg mistenker det lekker fra bunnpannen da jeg fikk olje på fingere da jeg strøk over her. I tillegg synes jeg dette ser noe pussig ut. Ser ut som en slags tettningsmasse. I pakning til bunnpanne. Er dette normalt? Hvor mye oljelekkasje er «greit» ? Er det et problem så lenge jeg fyller på en gang i blandt? Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 (redigert) Ser ut som dette kommer fra over bunnpannen så vidt jeg kan se. Det renner jo ikke oppover. Hvordan er oljen når du sjekker den på peilepinnen? Fargemessig så ser det ut som olje som er blandet med vann. Redigert 26.August.2019 av Kjettingkasse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 26.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2019 Det grå du ser er ikke olje. Det er en slags fast materiale. Mistenker en slags tettningsmasse. Oljen er svart. Både det som lekker og det jeg peiler. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Det ser ut som om det er smurt på et slags tetningsstoff på utsiden, for å bøte på en utett pakning. Det fungerer sjelden. Grunnen er nok at det kan være en temmelig stor jobb å bytte bunnpannepakning. Men en slik lekkasje er i seg selv på ingen måte skadelig for motoren. Skaden skjer ikke før oljenivået evt. blir så lavt at trykket forsvinner. Da oppstår imidlertid skaden raskt, så inntil du får ånden over deg, er det bare å være påpasselig med etterfyllingen. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 (redigert) Spørsmålet er vel heller om du ble informert om oljeforbruket og lekkasjen ved kjøp, Regner med at selger burde vist om at forbruket var høyt samt lekkasje da det ofte kommer langsomt og ikke kjapt. Så du kan jo høre med selger og se hva han sier om disse problemene. Redigert 26.August.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 En sak du i så fall må bringe klarhet i, er hvor mye olje som forsvinner fra motoren pr 10 timer. Og hvor mye av denne oljen som havner i bånn av båte. Bruk eks. bleie og vei den før og etter. Hulda lekker olje som bare det. Etter 50 timer hadde bleia lagt på seg 20 gram. Altså neglisjerbart. Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 27.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2019 Det ble ikke nevnt ved salg. Men han hadde ikke eid båten mer enn et par måneder. Usikker på hva jeg skal komme med der. Usikker hvor mye det er. I beetle kommer det vann inn i motorrom fra spyling og regn fordi det legger seg vann i et «rom» ved luftehullene som ikke dreneres helt. Dette vannet kan havne ned i motorrommet. Dette vasker jo bort litt olje og blir med lensepumpa ut. Derfor usikker hvor mye. Men fylte altså til maksmerket. To uker senere var det ved min merket ( rett over, men tok ikke sjansen på å kjøre med dette). Det er ca en liter mellom disse merkene. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 En liter olje er mye olje om det havner under motoren. Det vil du se veldig godt. Er lekkasjen så stor bør det være mulig å se hvor det drypper når motoren går. Vanskelig motor å se oljelekkasjene på, sort olje på sortlakkert motor er vanskelig å se. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Skal du presentere en reklamasjon mot selger, holder ikke 'motoren bruker vanvittig mye olje etter to turer'. Kjøp en oljepølse hos Biltema. Den suger bare olje, ikke vann. Vei pølsa. Ta to turer. Vei pølsa. Da vet du vekten på oljen som har lekket ut. Noter timeteller før og etter. Da vet du hvor mye olje som har gått i forbrenningen pr. tidsenhet. For meg er en 'tur' et sted mellom 2- og 24 timer. Skal du komme noe sted med noe som helst må du presentere noen kvantitative måleresultater. Kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 (redigert) Nå skal ikkje eg svartmale men hvorfor er det tetningsmasse oppover blokken? Er det sprekker i selve blokken? Fjern stoffet og se etter sprekker, det der ser ikke helt bra ut spør du meg. Virker som det er prøvd å skjule mer enn lekk bunnpanne. Ser jo ut som en sprekk til venstre for venstre stripe med tetningsmasse.... Ser noe merkelig ut det svarte på blokken og.... Forrige eier hadde båten bare kort tid? Hvorfor kan man spørre. Dette både lukter og ser dårlig ut. Hadde prøvd å heve kjøpet asap. Redigert 27.August.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.September.2019 Del på Facebook Svart 2.September.2019 Og hvordan gikk det med denne da? Når man spør om hjelp på Forumet og folk svarer villig vekk er det normal høflighet å oppdatere tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 3.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2019 (redigert) Det er ikke helt avklart enda. Har hatt kontakt med tidl båteier. Han visste ikke om det og virker troverdig. Men har prøvd å lese et par tråder her. Tenkte jeg skulle prøve å stramme litt på skruene til bunnpanna, som jeg ser enkelte har hatt success med. Men ikke sikkert det er noe å hente her. Har også handlet inn Orion 288 som jeg skulle se om kan bidra. Men venter med dette til oljeskift tid. Skal ellers ned til båten i dag. Så får jeg se hva målepinnen viser. Redigert 3.September.2019 av Cocytus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 3.September.2019 Del på Facebook Svart 3.September.2019 (redigert) Det kan hjelpe å stramme til skruer som er for løse, men en vilkårlig stramming kan gjøre vondt verre. Ideelt skal hele pakningen ha samme press. Det betinger også at bunnpannekanten er rak. Om denne er av den normale, pressede typen, vil den deformeres ved overtrekking av skruene. Dette gir et permanent ujevnt pakningspress. Men, hvis du kommer til alle skruene, er det kanskje også mulig å skifte pakning, og sjekke bunnpanna…? PS. Ved montering av bunnpannepakning er det spesielt gunstig å bruke pakningslim. Dette både for selve tettefunksjonen, og at det holder pakningen på plass under monteringen. Redigert 3.September.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.September.2019 Del på Facebook Svart 3.September.2019 En forsiktig etterteiting av boltene til bunnpanna kan være en grei begynnelse. Av en eller annen grunn pleier disse alltid å løsne litt, med lekkasjer som resultat. Men ikke dra hardt til, ta heller to runder om nødvendig. Om du drar for hardt blir falsen misformet. Sjekk også om lekkasjen kan komme fra veivakseltetning, ikke helt uvanlig det heller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cocytus Svart 3.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2019 ozo skrev for 7 timer siden: Det kan hjelpe å stramme til skruer som er for løse, men en vilkårlig stramming kan gjøre vondt verre. Ideelt skal hele pakningen ha samme press. Det betinger også at bunnpannekanten er rak. Om denne er av den normale, pressede typen, vil den deformeres ved overtrekking av skruene. Dette gir et permanent ujevnt pakningspress. Men, hvis du kommer til alle skruene, er det kanskje også mulig å skifte pakning, og sjekke bunnpanna…? PS. Ved montering av bunnpannepakning er det spesielt gunstig å bruke pakningslim. Dette både for selve tettefunksjonen, og at det holder pakningen på plass under monteringen. Skifte bunnpanne kan jeg bare glemme. Det er jeg overhodet ikke kompetent til. Trangt i motorrom i tillegg, så da må den i så fall ut. Det er det nok ikke verdt økonomisk. Peilet i dag og nivået hadde i hvert fall holdt seg i normalområdet. Men litt vanskelig å si hvor mye det er snakk om i lekkasje. Det har en tendens til å komme vann i motorrommet som tar med seg oljen. Det kommer mest sannsynlig (håper jeg da) fra luftehullene i motorluka. Det er visst flere som har opplevt dette med Beetle. Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 3.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2019 index skrev for 7 timer siden: Sjekk også om lekkasjen kan komme fra veivakseltetning, ikke helt uvanlig det heller. Hvordan får jeg sett dette? Var i dag og greaset nippel på engine coupler. Var vanskelig å komme til og inspisere skikkelig. Men det er godt og oljete/fettete rundt her. Beklager mulig dumme spørsmål. Men holder rett og slett på lære meg motorhold. Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 3.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2019 Er det forresten noen som har erfaring meg sånn pakningstetter som Orion 288? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.September.2019 Del på Facebook Svart 3.September.2019 Min generelle erfaring med denslags produkter er at de stort sett ikke fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.September.2019 Del på Facebook Svart 3.September.2019 Cocytus skrev for 2 timer siden: Hvordan får jeg sett dette? Du må nesten bare prøve å se hvor oljesølet kommer fra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cocytus Svart 3.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2019 Hvor er veivakseltetningen var det jeg mente? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Bak det nederste drevet på motoren, innenfor reimskive og register. Kan være vanskelig å se, men det er en vanlig kilde til lekkasjer. Ser du nevner Orion 288, jeg har faktisk brukt slike stoffer med hell et par ganger. Det reparerer selvsagt ingenting, men det får slitte pakninger til å ekspandere litt slik at de tetter bedre. Merkbar forskjell I oljeforbruk før og etter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cocytus Svart 4.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2019 (redigert) Ok. Takk. Skal se om jeg finner plassen. Men mistenker nok bunnpanne primært. Det var litt olje rundt der. Men nå er det snart vinter. Blir spennde å se hvor mye som går tapt ila opplaget. Redigert 4.September.2019 av Cocytus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Det forsvinner ingenting under opplaget. Såfrem ikke eks. en tappeplugg lekker eller at det er korrodert hull. Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 4.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2019 Ok. Men fikk inntrykk av at det lakk når den stod i ro. Står ikke oljen noe over bunnpannepakningen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Cocytus skrev 11 minutter siden: Står ikke oljen noe over bunnpannepakningen? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.