Thoma_s Startet 27.August.2019 Link til dette innlegget Startet 27.August.2019 Ser ut til at dette stoffet er tatt av markedet. Har kommet over en forhandler som har en del bokser stående. Kjøpte to.. Spørsmålet er bør jeg svinge innom å ta med resten? Noen synspunkter. Ja jeg har trebåt Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Om det er lurt å kjøpe og å bruke et produkt som er forbudt å selge? Tja, hva synes du selv? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Thoma_s Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Det finnes mange produkter som ikke er tilgjengelig for hvermansen pga helsefare. Men det går fint å bruke med riktig verne utstyr. De selger stikkontakter på Biltema. Du har ikke lov å montere den selv.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Hvis dette er noe du trenger, og det virker er det ikke noe å lure på, kjøp alt! Har blitt nærmest ett hysteri med alt som er farlig, brukt riktig er det svært mange stoffer som det går an å bruke uten særlig risiko. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hakkannen Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Thoma_s skrev for 2 timer siden: Spørsmålet er bør jeg svinge innom å ta med resten? Ser du for deg at du vil komme til å trenge mer enn det du allerede har? I så fall; få det kjøpt. Du (som privatperson) finner ikke makent produkt som er like effektivt til oppgaven det er beregnet på; drepe sopp og parasitter i tre. Har du mer enn nok fra før blir saken gjerne noen annen, men for all del, Antiparasitt står seg på kannene i flere år. Tar du forholdsregler under bruk, har luftige forhold og ikke bruker det innvendig i lukkede rom (uten å male/lakkere Antiparasitten inne i treet slik at den ikke fordamper ut igjen) er Antiparasitt effektiv og bra greier til å stoppe og forebygge mot råte, biller og makk i treverk. Å bruke det som impregnering alene inni salongen, lugaren eller lignende steder (der du oppholder deg i kortere eller lengre perioder) er farlig. Kjenner til en som fikk alvorlige skader etter kona kastet ham ut og han ble boende i skøyta si. Det endte med eggehvite i urinen etter kort tid, og sterkt nedsatt immunforsvar og lungeskader, noe han må leve med resten av livet. Han hadde brukt Antiparasitt ombord blandet med amerikansk terpentin, rå linolje og en dæsj tjære. Oljene herder ikke nok, slik at treet puster, dermed kunne deler av Antiparasitten få fordampe fritt ut av treet da han fyrte i gang varmen ombord. Ikke bra. Redigert 27.August.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Hør på Hakkannen. Ikke bruk det inne i oppholdsrom på en måte som gjør at det kan fordampe/avgi gasser til omgivelsene. Ha i bakhodet at dette er et stoff som er laget for å gjøre forholdene ulevelige for levende organismer. Redigert 27.August.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Thoma_s skrev for 2 timer siden: Det finnes mange produkter som ikke er tilgjengelig for hvermansen pga helsefare. Men det går fint å bruke med riktig verne utstyr. De selger stikkontakter på Biltema. Du har ikke lov å montere den selv.. Helsefaren er vel ikke kun for den som skal bruke middelet, men også for naturen/miljøet så din sammenligning med en stikkontakt blir nokså feil. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hakkannen Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Mouche skrev 28 minutter siden: Helsefaren er vel ikke kun for den som skal bruke middelet, men også for naturen/miljøet Helt klart et poeng. Samtidig blir båten bevart, og klarer man lukke Antiparasitten inne med maling/lakk vil den holde seg i impregneringen og beskytte trevirket framover. Spørsmålet man gjerne da kan stille er hva som blir mest belastende for miljøet; en bevart trebåt eller en trebåt som må kondemneres (med alle de oljer og remedier som er brukt opp gjennom årene)? I tillegg har man verdien som finnes i det å ta vare på den kulturarven en trebåt ofte er, noe som også bør tas hensyn til, sett ut fra et musealt og bevaringsmessig ståsted. Å impregnere med Antiparasitt uten å lukke det skikkelig inne i trevirket vil selvfølgelig ikke være bra, på tross av at Antiparasitt er oljeløselig vil likevel regn, sjøvann og fuktighet vaske ut olja over tid. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Hadde det vært i nærheten av meg hadde jeg kjøpt det på flekken. Nesten uansett mengde. Holder på med restaurering av gammel låve med mye råte og savner denne sårt. Brukte minst 20 liter på forrige hus jeg restaurerte. Ikke innendørs selvsagt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PolarLi Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Jeg hadde også kjøpt anti parasitt om det om det var tilgjengelig, men siden vi er inne på temaet, er det noen som har erfaring med Jotun sin tre impregnering? Må selvfølgelig anta at den ikke er like god, men kanskje bedre enn bare olje? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 (redigert) Husker godt Draken fra 1934. Vi var tre kompiser. Som ikke kunne gjøre nok for den, under oppussinga i 1987. Jeg spurte den lokale fargehandleren om helsefaren ved bruk av Xylamon. Tja, var svaret, det blir vel en avveing, båtens levealder opp mot din egen. Morsomt svar, men det morsomste var vel at jeg endte opp inne i forpiggen på båten, med lavtrykkssprøyte, i en tåke av Xylamon. Glemmer heller ikke sliping av gammelt kobberstoff med pussemaskin. Søtsmaken man fikk i munnen når man tok seg en røyk etterpå var heftig, og kunne komme timer etter endt arbeid. Senskadene har kanskje ikke meldt seg enda. Har hørt at hukommelse er det andre som gir seg. Hva det første er husker jeg dessverre ikke.... Redigert 28.August.2019 av BØstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 (redigert) Thoma_s skrev for 20 timer siden: Ser ut til at dette stoffet er tatt av markedet. Har kommet over en forhandler som har en del bokser stående. Spørsmålet er bør jeg svinge innom å ta med resten? Noen synspunkter. Ja, hva du enn gjør med stoffet så håper jeg du tar 110% hensyn til barn og andre som ikke kan lese og forstå farene ved dette stoffet og beskytte seg selv.... mot andre som ser lett på det. I noen tilfeller for lett på det etter min mening. Det er ikke slik at jeg tror du er i den kategorien, men jeg vil utfordre deg på å dobbeltsjekke en gang til.... hvem det kan gå ut over Selv ble jeg på 70 tallet tvunget til å jobbe i trange varmevekslere med Toluen til opp midt på leggen i timesvis ifm sommerjobb på Norsk Hydro. Ikke friskluftmaske, det trang jeg ikke.... jeg fikk låne gummistøvler... I dag ville slikt trolig endt med fengselsstraff Min helse rakner nå... ganske mange år etterpå Redigert 28.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Og skulle du trenge en skarp en til kaffen, så har jeg en skvett Xylamon stående. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Kan få kjøpt Xylamon fra Spania også! Gjort det selv med suksess! Sitér dette innlegget Link to post
Thoma_s Svart 30.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Flere bokser igjen i hylla. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.