ne.andersson Startet 27.August.2019 Del på Facebook Startet 27.August.2019 Hei, Jeg har i dag montert nye lenger gjengestag på min VP D1-30F da jeg trengte å få den opp bitte litt bak og dem originale var litt korte. Så til spørsmålet, hva kan man benytte for å se til at ikke mutterne ikke rister løs under gange? Vil gjerne at det skal være mulig å løsne senere om jeg trenger å justere bitte-litt til. Vurderer vanlig Tec7 291i som jeg vet blir veldig hardt men kan fås løs om jeg tilsetter litt varme, hva tenker dere båtfolk? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Hva med å bruke kontra mutter eller mutter med plastkrave? Hvis ikke finnes det jo gjenge låsing produkter der farge blå pleier å være medium sterkt. Personlig hadde jeg nok latt være å sikre mutterne da det neppe er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 27.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2019 pipe skrev 1 minutt siden: Hva med å bruke kontra mutter eller mutter med plastkrave? Hvis ikke finnes det jo gjenge låsing produkter der farge blå pleier å være medium sterkt. Personlig hadde jeg nok latt være å sikre mutterne da det neppe er nødvendig. Jeg har faktisk montert en kontra-mutter allerede men ville vært enda mer beroliget om jeg visste at det var noe der som holdt litt fast. Hmm, kanskje bare ta meg en tur på Maritim i morgen og se hva dem tenker også. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Biltema har en gjengelåsvæske som visstnok skal løsne uten varme etterpå. Vet ikke hvor god den er, men brukte den der jeg så det ville bli vanskelig å komme til med varme for å løsne Loctite (som jeg brukte på alt annet). (kjøpt på Maritim). Sitér dette innlegget Link to post
LI4560 Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Det skader jo ikke å ta på noen dråper Locktite 243. Ikke noe problem å få løsnet det med vanlig verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 27.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2019 Takk for innspill, kjører på med loctite 243 i morgen så kan jeg sove godt sen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 Om ikke en kontramutter sitter, så har du problemer med kraftige vibrasjoner ? men for nattesøvnen så hjelper det nok med noe lurium ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 ne.andersson skrev for 19 timer siden: Hei, Jeg har i dag montert nye lenger gjengestag på min VP D1-30F da jeg trengte å få den opp bitte litt bak og dem originale var litt korte. Det er noe som skurrer i mine ører. Forkorte bolter? Er det lov å spørre om hvorfor? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jannmar Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 (redigert) Om det rister løs med nylockmutter + norlockskive, tannskive eller sprengskive må det være noe alvorlig galt fatt. Redigert 28.August.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 For korte bolter? Originalboltene er allerede for lange. Har du motoren stående på stylter er muttere som løsner ikke fremtidig problem. Boltene knekker grunnet utmatting. Bilde av installasjonen vil gi dommen :-) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 28.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2019 (redigert) Jeg har ikke mye vibrasjon i motoren (etter min mening) så nei det er bare for min egen nattesøvn. Bakre skruene er montert sånn at motor står 6 cm over motorfestene og skruene frem står på 3,5cm over motorfestene. Er 6cm for høyt sånn at jeg burde lage finerplater eller lignende og plassere under istedenfor? edit: bilde kommer Redigert 28.August.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 3,5 cm er helt borti natta for mye om du mener at det er 3,5 cm med gjenger mellom motorlabben og mutteren under motorfestet. Bedre å bygge opp med finnér og heve motorlabben opp mot motoren. Slik at partiet med frie gjenger kun er noen millimeter. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 28.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2019 (redigert) Så pass ja, da var min gamle motorinstallasjon helt feilaktig... har bare følget sånn som det var og montert ny motor.... Da blir neste oppgave å kjøpe inn finerplate og lage under motorfestene. Takk for input. Hulda skrev 29 minutter siden: 3,5 cm er helt borti natta for mye om du mener at det er 3,5 cm med gjenger mellom motorlabben og mutteren under motorfestet. Bedre å bygge opp med finnér og heve motorlabben opp mot motoren. Slik at partiet med frie gjenger kun er noen millimeter. Redigert 28.August.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 28.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2019 Extra spørsmål: bør jeg behandle kryssfineren med noe for å beskytte den med fukt? Olje/epoxy/shipoline eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 Det er lurt ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 Jeg hadde noen biter med forskalingsfinnér. Intensjonen var å bytte de ut med stål. Det har blitt med intensjonen så langt. Bitene har stått der noen år og holder V8'ern på plass. Er det tørt så skjer det ingen ting. Mal hvis det er vått. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 Forskallingsfineren er "såkalt Vannfast " og mye hardere enn vanlig finer. Mener at du burde ta en motorinstallasjon fra bunnen av. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ne.andersson Svart 28.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2019 (redigert) Hei alle sammen, takk for veldig gode innspill og hjelp i denne saken. Hele denne saken startet med at jeg skulle få opp motoren min bitte litt (ca 1,5cm) i bak-kant for å få en mer korrekt vinkel mot mitt cutlass lager. Dem originale motorfestene fra VP var ikke høye nok så jeg tenkte at det var en god idé å lage noen lenger gjengstaver for å få montert opp motoren dem siste gjenstående centimeterne. Sagt og gjort, jeg lettet land og rike rundt og fant det jeg skulle ha, lagde stavene mine og monterte. Så postet jeg her på BP og fikk kommentarer om vibrasjoner og høyde på stavene som ville knekke med tiden. Jeg mente selv at jeg hadde lite vibrasjoner men tenkte at jeg får prøve å gjøre som folket her sier å montere opp mine fester istedenfor å forlenge dem. Jeg kan melde om at det å høye opp motorfestene med kryssfiner er en ekstremt mye bedre løsning enn å forlenge gjengstavene. Jeg mente selv at jeg hadde lite vibrasjoner tidligere men nå har jeg merkbart mindre, spesielt på lave turtall. (1000-1300 ish) Jeg uttrykket meg noe feilaktig om høyden tidligere da jeg målte fra toppen på labben opp til bunn av motorfestet. Sånn her så det ut bak når jeg startet i dag: Sånn her ser det ut bak nå med 36mm høyere feste (mulig jeg skal slenge på 6mm til for å kunne kvitte meg meg noen skiver og få en enda tightere fit, men prøver å ser det litt an): Sånn her ser det ut foran (har ikke gjort noe der i dag, er kun 9mm synlig gjenge der så tenker det er greit?): Og ja, jeg skal behandle treverket med noe til tross for at det er helt tørt i mitt motorrom. Hva tenker folket, OK? Redigert 28.August.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Ser bra ut. 9 må være greit. På trebåter blir motorlabbene skrudd rett ned i fundamentene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 ne.andersson skrev for 8 timer siden: Hele denne saken startet med at jeg skulle få opp motoren min bitte litt (ca 1,5cm) i bak-kant for å få en mer korrekt vinkel mot mitt cutlass lager. Det ser bra ut jobben du har gjort med labbne. Jeg lurer på hvordan du rettet opp motor aksel etter den uttalelsen over. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ne.andersson Svart 29.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2019 Jeg har ikke noen fancy verktøy for slikt så jeg har gjort det så enkelt som at jeg målte distansen under akselen ned til skottet mellom motorbedden og kjølsvinet, samt at jeg målte distansen mellom festeflensen på gearet for å få det likt som det var før motor-bytte. Så har jeg bare gradvis skrudd opp først bak og så sen foran til akselen matchet riktig mot festet på gearet. (Brukte bladmått, og det er god match der). Har selvfølgelig sett til at jeg har samme høyde motoren på venstre og høyre side også. Akselen går lett rundt. En bedre løsning tror jeg ikke at jeg får til selv? Har tenkt at jeg skal be mekaniker gjøre det ved første service på motoren om ca 1 mnd. Roger jo skrev 38 minutter siden: Det ser bra ut jobben du har gjort med labbne. Jeg lurer på hvordan du rettet opp motor aksel etter den uttalelsen over. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 (redigert) ne.andersson skrev for 7 timer siden: En bedre løsning tror jeg ikke at jeg får til selv? Har tenkt at jeg skal be mekaniker gjøre det ved første service på motoren om ca 1 mnd. Det er bortkastet penger båten må på land for å se at aksel ligger rett i hylserøret for korrekt oppretting. Det er bra jobba og bra tenkt. ta en sjekk og fin oppretting når du kommer på land. 4 halve klesklyper er fint å dytte inn i hylserøret for å sentre akslen. Redigert 29.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ne.andersson Svart 29.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2019 Roger jo skrev 24 minutter siden: Det er bortkastet penger båten må på land for å se at aksel ligger rett i hylserøret for korrekt oppretting. Det er bra jobba og bra tenkt. ta en sjekk og fin oppretting når du kommer på land. 4 halve klesklyper er fint å dytte inn i hylserøret for å sentre akslen. OK, så kanskje like bra å gjøre det til høsten da. Klesklyper tipset skal jeg ta med meg Jag har en stor plan om at jeg skal skifte propeller (sånn at den passer til utveksling på nytt gear), pakkboksen (har en sånn med fettkopp på som ser ut til å være 30-40år gammel...), lagret og muligens akslingen om den viser seg å være slått. Dette spørsmålet er jo litt utenfor denne tråden sitt emne men kan man skifte lager og pakkboks uten å skifte hele "greia" (metallgjennomføringen)? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 (redigert) Pakkboks og Cutlasslager i hylsa er til å skiftes, 40 år på en pakkboks er ingen alder. Antar at du har en talgboks som skal dryppe. Kontroll av akslen er ikke dumt, da blir alt på stell. Redigert 29.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ne.andersson Svart 29.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2019 (redigert) Ok så kanskje pakkboksen kan bare demonteres, vaskes og monteres tilbake igjen da. Den drypper ikke og har aldri gjort, tror det er dyttet inn alt for mye fett sånn at den mistet kjølingsevnen også da den blir temmelig varm ved gange. Hvor ofte skal lagret skiftes? Er sikkert minst 5-10-år. Synes ikke det høres helt friskt ut når jeg gir mye gass. Redigert 29.August.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.