Jump to content

VP D1-30F, Loctite/tec7 til motorfesteskruer?


ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har i dag montert nye lenger gjengestag på min VP D1-30F da jeg trengte å få den opp bitte litt bak og dem originale var litt korte.

 

Så til spørsmålet, hva kan man benytte for å se til at ikke mutterne ikke rister løs under gange?

Vil gjerne at det skal være mulig å løsne senere om jeg trenger å justere bitte-litt til.

 

Vurderer vanlig Tec7 291i som jeg vet blir veldig hardt men kan fås løs om jeg tilsetter litt varme, hva tenker dere båtfolk?

Link to post
pipe skrev 1 minutt siden:

Hva med å bruke kontra mutter eller mutter med plastkrave?
Hvis ikke finnes det jo gjenge låsing produkter der farge blå pleier å være medium sterkt.
Personlig hadde jeg nok latt være å sikre mutterne da det neppe er nødvendig. 

 

Jeg har faktisk montert en kontra-mutter allerede men ville vært enda mer beroliget om jeg visste at det var noe der som holdt litt fast.

Hmm, kanskje bare ta meg en tur på Maritim i morgen og se hva dem tenker også.

Link to post

Jeg har ikke mye vibrasjon i motoren (etter min mening) så nei det er bare for min egen nattesøvn. Bakre skruene er montert sånn at motor står 6 cm over motorfestene og skruene frem står på 3,5cm over motorfestene.

 

Er 6cm for høyt sånn at jeg burde lage finerplater eller lignende og plassere under istedenfor?

 

edit: bilde kommer

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post

Så pass ja, da var min gamle motorinstallasjon helt feilaktig... har bare følget sånn som det var og montert ny motor....

 

Da blir neste oppgave å kjøpe inn finerplate og lage under motorfestene.

 

Takk for input.

 

Hulda skrev 29 minutter siden:

3,5 cm er helt borti natta for mye om du mener at det er 3,5 cm med gjenger mellom motorlabben og mutteren under motorfestet. Bedre å bygge opp med finnér og heve motorlabben opp mot motoren. Slik at partiet med frie gjenger kun er noen millimeter.

 

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post

Hei alle sammen, takk for veldig gode innspill og hjelp i denne saken.

 

Hele denne saken startet med at jeg skulle få opp motoren min bitte litt (ca 1,5cm) i bak-kant for å få en mer korrekt vinkel mot mitt cutlass lager.

Dem originale motorfestene fra VP var ikke høye nok så jeg tenkte at det var en god idé å lage noen lenger gjengstaver for å få montert opp motoren dem siste gjenstående centimeterne. Sagt og gjort, jeg lettet land og rike rundt og fant det jeg skulle ha, lagde stavene mine og monterte. Så postet jeg her på BP og fikk kommentarer om vibrasjoner og høyde på stavene som ville knekke med tiden. Jeg mente selv at jeg hadde lite vibrasjoner men tenkte at jeg får prøve å gjøre som folket her sier å montere opp mine fester istedenfor å forlenge dem.

 

Jeg kan melde om at det å høye opp motorfestene med kryssfiner er en ekstremt mye bedre løsning enn å forlenge gjengstavene.

Jeg mente selv at jeg hadde lite vibrasjoner tidligere men nå har jeg merkbart mindre, spesielt på lave turtall. (1000-1300 ish)

 

Jeg uttrykket meg noe feilaktig om høyden tidligere da jeg målte fra toppen på labben opp til bunn av motorfestet.

 

Sånn her så det ut bak når jeg startet i dag:

IMG_1295.JPG.9c0736b734b66a2e21f4c0d45c20e9b2.JPG

 

Sånn her ser det ut bak nå med 36mm høyere feste (mulig jeg skal slenge på 6mm til for å kunne kvitte meg meg noen skiver og få en enda tightere fit, men prøver å ser det litt an):

IMG_1296.JPG.1ad15d275fd9d6f84a54f19b818878e7.JPG

 

Sånn her ser det ut foran (har ikke gjort noe der i dag, er kun 9mm synlig gjenge der så tenker det er greit?):

IMG_1298.JPG.d9dff1452558e3577fc76be30f3be629.JPG

 

Og ja, jeg skal behandle treverket med noe til tross for at det er helt tørt i mitt motorrom.

 

Hva tenker folket, OK?

 

 

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
ne.andersson skrev for 8 timer siden:

 

Hele denne saken startet med at jeg skulle få opp motoren min bitte litt (ca 1,5cm) i bak-kant for å få en mer korrekt vinkel mot mitt cutlass lager.

 

Det ser bra ut jobben du har gjort med labbne.

Jeg lurer på hvordan du rettet opp motor aksel etter den uttalelsen over.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg har ikke noen fancy verktøy for slikt så jeg har gjort det så enkelt som at jeg målte distansen under akselen ned til skottet mellom motorbedden og kjølsvinet, samt at jeg målte distansen mellom festeflensen på gearet for å få det likt som det var før motor-bytte. Så har jeg bare gradvis skrudd opp først bak og så sen foran til akselen matchet riktig mot festet på gearet. (Brukte bladmått, og det er god match der). Har selvfølgelig sett til at jeg har samme høyde motoren på venstre og høyre side også.

 

Akselen går lett rundt.

 

En bedre løsning tror jeg ikke at jeg får til selv? Har tenkt at jeg skal be mekaniker gjøre det ved første service på motoren om ca 1 mnd.

 

Roger jo skrev 38 minutter siden:

Det ser bra ut jobben du har gjort med labbne.

Jeg lurer på hvordan du rettet opp motor aksel etter den uttalelsen over.

 

Link to post
ne.andersson skrev for 7 timer siden:

 

En bedre løsning tror jeg ikke at jeg får til selv? Har tenkt at jeg skal be mekaniker gjøre det ved første service på motoren om ca 1 mnd.

 

 

Det er bortkastet penger båten må på land for å se at aksel ligger rett i hylserøret for  korrekt oppretting. 

Det er bra jobba og  bra tenkt. ta en sjekk  og fin oppretting når du kommer på land.

4 halve klesklyper er fint å dytte inn i hylserøret for å sentre akslen.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 24 minutter siden:

 

Det er bortkastet penger båten må på land for å se at aksel ligger rett i hylserøret for  korrekt oppretting. 

Det er bra jobba og  bra tenkt. ta en sjekk  og fin oppretting når du kommer på land.

4 halve klesklyper er fint å dytte inn i hylserøret for å sentre akslen.

 

OK, så kanskje like bra å gjøre det til høsten da.

 

Klesklyper tipset skal jeg ta med meg :giggle:

 

Jag har en stor plan om at jeg skal skifte propeller (sånn at den passer til utveksling på nytt gear), pakkboksen (har en sånn med fettkopp på som ser ut til å være 30-40år gammel...), lagret og muligens akslingen om den viser seg å være slått.

 

Dette spørsmålet er jo litt utenfor denne tråden sitt emne men kan man skifte lager og pakkboks uten å skifte hele "greia" (metallgjennomføringen)?

Link to post

Ok så kanskje pakkboksen kan bare demonteres, vaskes og monteres tilbake igjen da. Den drypper ikke og har aldri gjort, tror det er dyttet inn alt for mye fett sånn at den mistet kjølingsevnen også da den blir temmelig varm ved gange.

 

Hvor ofte skal lagret skiftes? Er sikkert minst 5-10-år. Synes ikke det høres helt friskt ut når jeg gir mye gass.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...