Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Jada: Sandtorv Maskin selger,  eller solgte disse. Originale Racor, men det er mulig de satte dem sammen selv? Det ene filteret kom til og med koblet feil vei, så husker jeg tullet litt med dette. 

 

All den stund jeg ikke har dagtank med fall fra denne, klarer jeg ikke å skifte filter «sømløst». Jeg kan skifte til utett filter en gang, men bytter jeg filterinnsats, og vil over på dette igjen, må jeg stoppe motoren for å fylle dette dieselhuset før start igjen. Enda en grunn til dagtank. Hjelpemotoren min, en 3sylindret Yanmar, suger dessuten luft, og jeg må lufte denne hvis den har stått noen dager. Dette problemet forsvinner vel også. 

 

Trenger forresten dagtanken jur, eller vil dieselen som har passert ett filter garantert være fritt for vann. Spør, fordi jeg muligens begynner å lage dagtanken idag, og må planlegge hvor jeg plasserer stusser inn og ut. Opplegget blir, hvis jeg tenker rett, vasket/polert diesel inn nær toppen av tanken,. Det samme med retur fra HM,. Overløp tilbake til tank på kjølen(som jeg har), og diesel til filteret ut i bunnen, eller nær bunnen av dagtanken. 

 

Hvis du titter på 'Byggingen av Hulda...', får du svar på dine spørsmål over, men for å ta min filosofi kort:

Filosofien baserer seg blant annet på egne erfaringer og erfaringer fra en skipperkompis. Sistnevnte fikk så elendig bunkers i Brasil at de rett før Scilly ikke hadde et eneste filter om bord, kjørte siste biten til engelsk havn uten filter på hjelpemotorene. Jeg har hos meg tatt høyde for å kunne kjøre møkkete og ufiltrert diesel inn på dagtanken.

 

Hos meg er det slik:

Dagtanken har jur med egen avtapping i bunnen. Juret er laget av et rør.

Dagtanken har skvalpeskott.

Diesel kommer fra filter og inn på toppen av juret, skrått så dieselen sirkulerer. Tyngre partikler synker ned i bunnen av juret. 

Uttak til motoren ligger 10 cm over juret. Dermed mister jeg 20 liter, som motoren ikke kan få tak i.

Separ Duplex står alltid under trykk fra dagtanken, kan skifte filtre under gange.

Kan tappe dritt fra dagtank under gange.

Kan kjøre mange timer på bare dagtanken. Tror dagtanken kan tappes 120 liter, bruker 5 liter/time på vanlig fart.

Retur diesel fra hovedmotor er systemets reneste og varmeste diesel, denne skal inn på toppen av tanken (neste prosjekt, kommer inn i høyde med diesel til Separ Duplex i dag).

Overflow tilbake til hovedtank funker i dag.

Jeg antar at det er her begrepet 'polering av diesel' kommer inn. Forholdet at dieselen sirkulerer i en renseprosess uten at motoren er involvert. Også hos meg, at denne prosessen involverer en dagtank som er del av denne kontinuerlige prosessen. Det er i hvert fall slik jeg oppfatter begrepet. Noe mer enn en vanlig filterprosess. Om jeg kommer ut for en slik møkkefylling, som jeg fikk for noen år siden, vil filteret til dagtanken gå tett. Da kan jeg ta ut filterinnsatsen, kun kjøre vannutskilleren. Dagtanken vil fungere som ren setteling-tank. Separ Duplex vil kjøre som et system der filtrene kan skiftes sømløst.

 

Nå har nok ikke @lurvetassvært ute for særlig møkkete diesel. Jeg måtte blåse tilbake i filterrøret for å få sugd opp diesel. Brukte pumpen til gummijolla. Og all møkka kom fra en 200 liter fylling på Hönö-Klova. Så usannsynlig er det ikke. Bare å være den første som fyller et eller annet sted på svenskekysten en tidlig vår, så kan du få full bingo. Og jeg er ikke den eneste, kjent scenario helt tilbake på 80-tallet. 

 

Det er sikkert mange som er dønn uenig i hvordan jeg har gjort sakene, og at alt er fullstendig unødvendig. Det får så være. 

Hulda

Hulda

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Jada: Sandtorv Maskin selger,  eller solgte disse. Originale Racor, men det er mulig de satte dem sammen selv? Det ene filteret kom til og med koblet feil vei, så husker jeg tullet litt med dette. 

 

All den stund jeg ikke har dagtank med fall fra denne, klarer jeg ikke å skifte filter «sømløst». Jeg kan skifte til utett filter en gang, men bytter jeg filterinnsats, og vil over på dette igjen, må jeg stoppe motoren for å fylle dette dieselhuset før start igjen. Enda en grunn til dagtank. Hjelpemotoren min, en 3sylindret Yanmar, suger dessuten luft, og jeg må lufte denne hvis den har stått noen dager. Dette problemet forsvinner vel også. 

 

Trenger forresten dagtanken jur, eller vil dieselen som har passert ett filter garantert være fritt for vann. Spør, fordi jeg muligens begynner å lage dagtanken idag, og må planlegge hvor jeg plasserer stusser inn og ut. Opplegget blir, hvis jeg tenker rett, vasket/polert diesel inn nær toppen av tanken,. Det samme med retur fra HM,. Overløp tilbake til tank på kjølen(som jeg har), og diesel til filteret ut i bunnen, eller nær bunnen av dagtanken. 

 

Hvis du titter på 'Byggingen av Hulda...', får du svar på dine spørsmål over, men for å ta min filosofi kort:

Filosofien baserer seg blant annet på egne erfaringer og erfaringer fra en skipperkompis. Sistnevnte fikk så elendig bunkers i Brasil at de rett før Scilly ikke hadde et eneste filter om bord, kjørte siste biten til engelsk havn uten filter på hjelpemotorene. Jeg har hos meg tatt høyde for å kunne kjøre møkkete og ufiltrert diesel inn på dagtanken.

 

Hos meg er det slik:

Dagtanken har jur med egen avtapping i bunnen. Juret er laget av et rør.

Dagtanken har skvalpeskott.

Diesel kommer fra filter og inn på toppen av juret, skrått så dieselen sirkulerer. Tyngre partikler synker ned i bunnen av juret. 

Uttak til motoren ligger 10 cm over juret. Dermed mister jeg 20 liter, som motoren ikke kan få tak i.

Separ Duplex står alltid under trykk fra dagtanken, kan skifte filtre under gange.

Kan tappe dritt fra dagtank under gange.

Kan kjøre mange timer på bare dagtanken. Tror dagtanken kan tappes 120 liter, bruker 5 liter/time på vanlig fart.

Retur diesel fra hovedmotor er systemets reneste og varmeste diesel, denne skal inn på toppen av tanken (neste prosjekt, kommer inn i høyde med diesel til Separ Duplex i dag).

Overflow tilbake til hovedtank funker i dag.

Jeg antar at det er her begrepet 'polering av diesel' kommer inn. Forholdet at dieselen sirkulerer i en renseprosess uten at motoren er involvert. Også hos meg, at denne prosessen involverer en dagtank som er del av denne kontinuerlige prosessen. Det er i hvert fall slik jeg oppfatter begrepet. Noe mer enn en vanlig filterprosess. Om jeg kommer ut for en slik møkkefylling, som jeg fikk for noen år siden, vil filteret til dagtanken gå tett. Da kan jeg ta ut filterinnsatsen, kun kjøre vannutskilleren. Dagtanken vil fungere som ren setteling-tank. Separ Duplex vil kjøre som et system der filtrene kan skiftes sømløst.

 

Det er sikkert mange som er dønn uenig i hvordan jeg har gjort sakene, og at alt er fullstendig unødvendig. Det får så være. 



×
×
  • Create New...