Hulda
Neida, blæra tåler nok diesel. Den gangen jeg jobbet med Yamaha, solgte vi en del blærer i året. Grunnen var lekke ventiler i blæra (hvilket ikke gjør noe for bruken for lufting av dieselmotorer når motoren er ferdig luftet) og sprekte blærer. Hvorfor de sprakk, vet jeg ikke, husker ikke. De slangene som Volvo bruker til innenbords diesel er merket med 'Marine Fuel ISO 7840'. Det er disse slangene jeg har brukt om bord i Hulda. Slangene er ikke brannsikre, mer enn andre drivstoffslanger. Jeg har også en kveil med brannsikker slange liggende, og det er en annen skål. Den slangen har en godstykkelse på minst det dobbelte av ISO 7480. Dog, det handler uansett om hvor mye varme over hvor lang tid. Og gummislanger tåler utrolig mye før de brenner gjennom. Som jeg har skrevet over, for yrkesfartøy under 15 meter kreves drivstoffrør i stål. Kun kort slangestump for å ta opp motorvibrasjon. Denne forskriften ligger over kravet til lystbåt.
Ser man på slangen, ISO 7840, har denne innerliner, forsterking av cord (vevd stoff) og ytterkappe. En påhengsmotorblære er kun en gummiballong uten forsterkning. Slangen tåler arbeidstrykk 16 bar, uten at det har noen betydning for noe som opererer på sugesiden.
Hvilke farer man utsetter seg for, er at blæren sprekker og motoren stanser. Ved brann sier blæren takk for seg ganske omgående og lekker ut diesel.
Legger ved et bilde. Se svanehalsen nederst i midten, til høyre for filteret. Her kommer en ISO 7840 fra Carter fødepumpe. Så kommer slangen etter svanehalsen som går inn i en beskyttelsesslange. Begge ISO 7840. Her vises oppbyggingen av slangen som tilfredsstiller ISO 7840:
Dette handler ikke om tro og tvil. Det handler om hvilke krav som stilles til slike anlegg. I stedet for å gå ut av 'dieselrommet' og inn i motorrommet med slange, har jeg kjøpt en lengde med 10 mm rustfritt rør. Uansett må jeg ha slange for å ta motorvibrasjon, og uansett må jeg har slange inn på motorens høytrykkspumpe. Ikke mulighet å koble rør til motorens høytrykkspumpe.