Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Johannes skrev for 3 timer siden:

For å nevne noe...

Du glemte hva som hevdes i eventuelle standarder og hvorfor de hevder hva de hevder. Og hvordan man for eksempel i en lystbåt skal hindre luftilgang slik at flamme kveles. Det nærmste for hvelinger er for yrkesbåt der kravet er brannsikre skott rundt motorrom. Det er noe mer enn å vippe vekk nedgangstrappen for å komme til alle servicepunkter på motoren, som et eksempel. Enkelte lysbåter er laget med flammesikre skott rundt motoren, Hulda har ikke det. Men derfor har Hulda i størst mulig utstrekning elementer som kan underholde en brann flyttet ut av motorromet. Plastlanger er erstattet med gummislanger, brannsikkert tak over motoren, osv.

Jeg har forresten kommunisert med en kar fra Irland som bygger opp en stålbåt. Der er motoren bygget inn i brannsikkert rom. Båten brant allikevel. Hvordan/hvor brannen startet, vet jeg ikke, men det var trolig ikke i motoren. Forrige eier startet med å bygge opp brannvraket igjen. Og han som jeg korresponderer meg fortsatte jobben. En annen jeg kjenner til hadde brannstart i batterier/lading, i hht lokale redningstjenesten. Installasjon i motorrommet, båten brant ned til vannlinjen. Ingen om bord. Ofte brenner det vel så mye at det er umulig å finne ut hva som startet brannen, eller hvorfor det utviklet seg så raskt. Brann i båt er det verste jeg kan tenke meg. Jeg er nok litt hekta på det å unngå at en slik situasjon skal kunne oppstå.

Kvalifisert gjetting er i og for seg greit. Men i begrepet ligger inne at man er kvalifisert til å gjette. Altså at det ligger noe kunnskaper i bånn.

Nok om forebygging av brann fra meg. Dette gjelder polering av diesel.

Hulda

Hulda

Johannes skrev for 2 timer siden:

For å nevne noe...

• Create New...