Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Det er ikke enkelt å holde styr på dette @Knude. Særlig ikke når mange standarder ikke er lett tilgjengelig. Derfor har jeg lastet ned spesifikasjonene for 'Yrkesbåt under 15 meter' og følger anvisningene der så langt det er praktisk mulig. En del av kravene er ulaseggjennomførbare i en seilbåt. Men 100 mm mellom elektrisk og diesel er opprettholdt. Kledning av motorrom i ikke brennbare materialer er på plass (har noen få centimeter igjen på den ene siden). Man får gjøre så godt man kan. Tankrommet har ikke mer enn 2,5 kvadrat ledninger, sikret med maks 10 A sikringer. Ledninger går i rør. Ikke klamring av ledinger til skrog eller tanker. Det er en del man kan gjøre, uten at det er spesifikt nevnt i standarder også. Slik kan man filosofere. Fjerne tennkilder fra områder med brennbart materiale, eksempelvis. Men dette går ikke på 'polering av diesel'. Et av scenarioene en yrkeskompis av meg fremhever når vi snakker om denslags er når forstøvet diesel treffer er glovarm turbo. 

Hulda

Hulda

Det er ikke enkelt å holde styr på dette @Knude. Særlig ikke når mange standarder ikke er lett tilgjengelig. Derfor har jeg lastet ned spesifikasjonene for 'Yrkesbåt under 15 meter' og følger anvisningene der så langt det er praktisk mulig. En del av kravene er ulaseggjennomførbare i en seilbåt. Men 100 mm mellom elektrisk og diesel er opprettholdt. Kledning av motorrom i ikke brennbare materialer er på plass (har noen få centimeter igjen på den ene siden). Man får gjøre så godt man kan. Tankrommet har ikke mer enn 2,5 kvadrat ledninger, sikret med maks 10 A sikringer. Ledninger går i rør. Ikke klamring av ledinger til skrig eller tanker. Det er en del man kan gjøre, uten at det er spesifikt nevnt i standarder også. Slik kan man filosofere. Fjerne tennkilder fra områder med brennbart materiale, eksempelvis. Men dette går ikke på 'polering av diesel'. Et av scenarioene en yrkeskompis av meg fremhever når vi snakker om denslags er når forstøvet diesel treffer er glovarm turbo. 

• Create New...