BØstrøm
I dag satt jeg ett par timer i båten og funderte. Har en tank liggende, på 15x30x50cm, med jur. Den kan fint få plass i ett stuerom i salongen, så det blir godt fall til hjelpemotor og hovedmotor(og racorfiltrene der)
Men jeg blir veldig i tvil. Nye metervis med slanger. Kuleventiler for å stenge fra hovedtank, og åpne for dagtank. Flere opplegg med andre ord. Ser heller ikke risikoen med blærene. Kanskje bedre å bruke penger på skikkelig brannslukkingsanlegg? Byttet forresten dieselfilter på Racoren. Det var helt unødvendig. Men fort går det. Tar neppe ett helt minutt, og da fyller jeg filteret med blæra, siden jeg ikke har fall fra dieseltank.
Set it, and forget it. Det er målet, hvis jeg skal legge opp noe annerledes nå.Diesel fra hovedtank, til grovfilter, til dagtank, til finfilter/motor, og retur til dagtank, som også har overløp til hovedtank. Polert diesel også til dagtank, og overløp hovedtank. Da kan jeg bruke den som fyllepumpe, hvis HM ikke går. Ved problemer fra hovedtank, tar jeg rett og slett en slange(koblet klar med kuleventil) napper av slangen inn på grovfilter, og trer på denne. Tar max 2 minutter. Det siste sparer meg for ett par ventiler. Betjeningsvennlighet har også noe med sikkerhet å gjøre. Dette liker jeg på det doble Racor grovfilteret. En ventil som snus 180 grader. Fort gjort, i kampens hete, å gjøre feil, hvis brotta nærmer seg, og dieseltanken er tom. Særlig hvis 2-3 kuleventiler skal betjenes, for å endre hvor dieselen kommer fra, og går til. På gamle seilbåten var det laget ett slikt system, med 2 Sepairfiltre, og diesel tur og retur fra 2 tanker. Klarte fint å gjennomskue dette, ved å nistudere blekkspruten av kobberør, slanger og kuleventiler. Men jeg måtte nistudere hver gang jeg skulle endre noe alikevel, for da var det jeg husket sist glemt.