Jump to content

Edit History

Fantino

Fantino

Tusen takk for utfyllende svar @Hulda!

 

Har sikkert grublet litt for lenge på dette og lusket i bakgrunnen på denne tråden, og nå kom alle spørsmål på en gang :-D Var gjerne litt uklar:

 

Ønsker et dobbelt filtersystem slik som vist på bildet inn som oppgradering ift det enkle forfilteret som står der i dag. Grunnen til at jeg ønsker å ha det fjernoperert/avlest er at jeg ikke har veldig enkel tilgang. Jeg må bort med bord/tepper/kids/diverse skrammel før jeg får åpnet, og når luka er åpen så er det null ståplass igjen i cockpit. Lite lysten på å evakuere mannskapet ut på dekk mens jeg ligger sidelengs uten framdrift og ruller på Sletta i halvdårlig vær. Og jeg vet også at slik åpning for inspeksjon ikke kommer til å skje på daglig basis, av samme grunn, samt at vakuumverdien vel er mest interessant ved marsjturtall. Må selvsagt ha manuell overstyringsmulighet.

 

Jeg har ikke klart å finne spec for total diesel-"flow" for en D3-220 noe sted - så bare at tidligere i tråden så var det indikert at SWK2000-5 skulle være tilstrekkelig opp til ca 350 hk og tenkte jeg burde være innenfor da?

 

I tillegg har jeg jo fått med meg storyen til Hulda ang møkk i diesel bla, og har selv fått "gugge" på tanken noen ganger - dog ikke i de mengdene men nok til å strupe slik at motor kutter på et eller annet turtall. Da tenker jeg at systemet over også  kan/vil gå fort tett, slik at når jeg er i gang har jeg også lyst å lage et helt separat  "off-line" "poleringssystem" som jeg kan kjøre når jeg ønsker det. Jeg har ikke mulighet for å ordne meg med dagtank etc, men så for meg at det likevel burde ha noe for seg å "polere" ved å suge fra _bunnen_ (i akterkant, der gugga vil samle seg) av en tank og levere til den andre via eksisterende returlinje - med mulighet for å snu, dvs. suge fra andre tank også. Ikke like bra som dagtank selvsagt, men så lenge utjevningslina ligger noen cm over tankbunn burde det ha noe for seg, og være et greit tiltak da årlig inspeksjon/rensing av dieseltank er et ikke-tema siden jeg har helt elendig tilgang til tanktoppene?

 

For enkelhets skyld tenkte jeg da å bruke 3 identiske SWK2000-5 - evt med ulike filterinnsatser.

 

Filterene vil stå over dieselspeilet i tankene så da tenkte jeg at pumpe for lufting burde stå oppstrøms av filterene for å fylle de, men mulig dette bare er ekstra komplisering så lenge motor er såkalt selvluftende?

 

 

 

Fantino

Fantino

Tusen takk for utfyllende svar @Hulda!

 

Har sikkert grublet litt for lenge på dette og lusket i bakgrunnen på denne tråden, og nå kom alle spørsmål på en gang :-D Var sikkert litt uklar:

 

Ønsker et dobbelt filtersystem slik som vist på bildet inn som oppgradering ift det enkle forfilteret som står der i dag. Grunnen til at jeg ønsker å ha det fjernoperert/avlest er at jeg ikke har veldig enkel tilgang. Jeg må bort med bord/tepper/kids/diverse skrammel før jeg får åpnet, og når luka er åpen så er det null ståplass igjen i cockpit. Lite lysten på å evakuere mannskapet ut på dekk mens jeg ligger sidelengs uten framdrift og ruller på Sletta i halvdårlig vær. Og jeg vet også at slik åpning for inspeksjon ikke kommer til å skje på daglig basis, av samme grunn, samt at vakuumverdien vel er mest interessant ved marsjturtall. Må selvsagt ha manuell overstyringsmulighet.

 

Jeg har ikke klart å finne spec for total diesel-"flow" for en D3-220 noe sted - så bare at tidligere i tråden så var det indikert at SWK2000-5 skulle være tilstrekkelig opp til ca 350 hk og tenkte jeg burde være innenfor da?

 

I tillegg har jeg jo fått med meg storyen til Hulda ang møkk i diesel bla, og har selv fått "gugge" på tanken noen ganger - dog ikke i de mengdene men nok til å strupe slik at motor kutter på et eller annet turtall. Da tenker jeg at systemet over også  kan/vil gå fort tett, slik at når jeg er i gang har jeg også lyst å lage et helt separat  "off-line" "poleringssystem" som jeg kan kjøre når jeg ønsker det. Jeg har ikke mulighet for å ordne meg med dagtank etc, men så for meg at det likevel burde ha noe for seg å "polere" ved å suge fra _bunnen_ (i akterkant, der gugga vil samle seg) av en tank og levere til den andre via eksisterende returlinje - med mulighet for å snu, dvs. suge fra andre tank også. Ikke like bra som dagtank selvsagt, men så lenge utjevningslina ligger noen cm over tankbunn burde det ha noe for seg, og være et greit tiltak da årlig inspeksjon/rensing av dieseltank er et ikke-tema siden jeg har helt elendig tilgang til tanktoppene?

 

For enkelhets skyld tenkte jeg da å bruke 3 identiske SWK2000-5 - evt med ulike filterinnsatser.

 

Filterene vil stå over dieselspeilet i tankene så da tenkte jeg at pumpe for lufting burde stå oppstrøms av filterene for å fylle de, men mulig dette bare er ekstra komplisering så lenge motor er såkalt selvluftende?

 

 

 



×
×
  • Create New...