Jump to content

Hvordan få fjernet båt som ligger ulovlig på min plass?

Bambus200

Recommended Posts

Jeg har leid en båtplass i Sandnes, men den er okkupert av en som svindlet meg for mange tusen kroner og hundrevis av timer med arbeid.  Det var to stykker som hadde kjøpt halvparten i en 28 fots båt, og som den ene av dem heller ville selge meg mot at jeg betalte den innen en viss tid.   Jeg har jobbet med båten hele sommeren, og lagt ut mange tusen kroner, men når jeg hadde fått ordnet vannsystem og batterier, byttet oljer, bunnsmurt og byttet anoder, montert lys og pakninger i toalett, samt ventil på septik og funnet ut feil med motor/gir osv.... så annulerte han avtalen og kastet meg ut..  Og nekter å fjerne båten fra båtplassen innerst i vågen i sandnes.  Men båtplassen er det jeg som har leid..på mitt navn.  Politiet ville ikke gjøre noe..  Falck ville ikke gjøre noe uten at politiet bestilte dem, for de ville ha det konkret hvem som skulle ha faktura.  Politiet hadde ikke noe imot at jeg fjernet båten, men da trenger jeg en annen båt.  Jeg har sett en plass hvor den kan parkeres, men jeg får den ikke dit.   Jeg har forlangt tilbake mine utlegg på båten, 17000 kr, men de bryr seg ikke.   Om det koster 15000 å få båten fjernet, så bryr det ikke meg.  Det er ikke min båt, så det får båteier ta ansvar for...

TS - en fryktelig sur situasjon du har havna oppe i...  håper det hjelper litt at du har min støtte :thumbsup:

Avmaktsfølelsen er vel det verste. OnkelP som er ultra-lite ivrige på å hjelpe.... men som gjerne kaster deg på glattcelle dersom du løsner fortøyningen på den båten....   

pipe - er det der navnet for-senker stammer fra... ?

Guest Avmønstret#

Si opp plassen.

Det som er underliggende er jo at du faktisk har vært med på å eie båten, så dette var din båt på din plass. Så har du røket uklar med noen kompiser/deleiere. Det ligger i kortene at du selv er den eneste og den rette i å ordne opp i dette selv uten å legge andre til last og ansvar. 

Du har ikke skrevet ett ord om hva som er årsaken til at du ble kastet ut av "sameiet". Årsaken til resten av problemene er resultat av det. Er vel ingen andre enn du selv som kan og bør ordne opp i dette. 

Jeg var hos politiet, og jeg fikk ikke lov verken til å senke den eller å slippe den løs.   Så vet ikke hva som skal til.  Sendte mail til sjefen i sameiet i indre vågen i sandnes… men får ingen respons.  Og kjenner godt til den glattcella... Har leilighet 5 minutter fra sentrum, så har ikke behov for overnatting hos dem..... Men han som har lurt meg er vel den som er best kjent av onkel i sandnes.   med nesten 40 fyllekjøringer....

Jeg er ikke blitt kastet ut av sameiet.  Jeg leide båtplassen av en som bodde der, men som fortsatt har båtplassen... Men båten som ligger der er ikke min... og det er jeg som står ansvarlig for plassen.  Jeg vet jo at ingen av de som har noe med båten å gjøre, kan kjøre den..  Vet ikke engang om de klarer å få båten i gir.   Har time hos advokaten min på fredag, så får se hva han får til.  Jeg har kontrakter med begge eiere som sier at jeg har halvparten av båten, samt at jeg har førsterett på andre halvpart innen 2022.   Jeg har også kontrakt i mitt navn på båtplass....og kvitteringer for oppankring i sandnes gjestehavn i 6 uker...….12000 kroner for utbedringer av båten....og 2000 for slipping av båten..

-og alt er blitt planlagt på forhånd, i og med at ingen av de som kjøpte båten er i stand til å gjøre noe med den...  

Guest Avmønstret#

Sååå, du har papirer på at du eier halvparten av båten og oppkjøpsrett på siste halvdel, men vil ha den fjernet fra egen båtplass. Det er en smule motstridende. 

Jeg sliter litt med å se på det som "fremmede la båt ulovlig på min plass" problemstilling. Du ga løyve til å ha båten på din egen plass, så røyk du uklar med de andre deleierne i båten = ditt eget problem, løs det selv. 

Men det er nå bare min mening ;-)

Tja.   Jeg har papirer, underskrevet av begge to...  og har avtale med advokaten min på fredag, så da får jeg litt mer juridisk info om hva jeg bør gjøre.  Vil ikke, selv om jeg har j...vlig lyst, gjøre noe som jeg ikke bør gjøre.   Jeg har ikke røket uklar med noen som helst.  Etter at jeg hadde båten på slipp hos sjøspeideren... i mai... Så har ikke den andre eieren vært om bord... Han har vært et par ganger ved båten, men har vært så skjelven og fyllesyk (Han er som sagt godt kjent som tørst...i byen), så han har ikke turt å gå ut utriggeren til båten.  Men jeg har passet godt på båten, og har utbedret alle feil og mangler om bord.   Har også snakket med han som eide båten for 10 år siden.... og han var veldig overrasket over at båten fortsatt var i live.  Han solgte den for 100000 til en som jobbet i tunellanlegget på Jørpeland, som var fra sveits...Og kjøperen har tydligvis ikke gjort annet enn å bruke båten, for det var stort sett ingenting som var i orden. Doen var tett. olje var ikke byttet,  styring defekt... lading defekt.. batterier defekt...lys defekt....   Og jeg har reparert alt..... og betalt alt...  Så.... Pingvin.... Dette var avtalt spill fra de to andre.....

Jeg har mange innlegg her på forumet som også bekrefter alt jeg sier.... og alle papirer i orden.....   

Som noen nevner over så har du 2 valg:

1. Sikre deg 100% eierrettighet.

Da kan du selge båten eller sette den i stand, og gjøre som du vil med båtplassen.

2. Sørge for at du har 0% eierrettighet.

Da kan du si opp plassen, så blir det plasseiers problem at det ligger noen der som ikke vil betale. Det kan i værste fall være fornuftig å sette overtagelsessum til kr 0,- for å komme ut av ansvaret.

Tror no.1 er å foretrekke totalt sett. Lite sannsynlig at dine medeiere evner/ ønsker å kjøpe deg ut. 

Hvor intet er å hente, har selv Fanden tapt sin rett...

Slik du beskriver forholdet, kan du risikerere å bli møtt med at du har ødelagt båten, slik at den ikke kan flyttes.

Har du papirer på at du eier en 1/2 part i båten, så eier du en 1/2 part i båten.

Forutsetningen er selvfølgelig at du har oppfylt kravene til å få denne halvparten. Enten f.eks. i form av en på forhånd (skriftlig) fastsatt pengesum,  en på forhånd (skriftlig) avtalt arbeidsinnsats, eller en kombinasjon av begge deler.

Om du ikke har papirer hvor dette klart kommer fram blir det påstand mot påstand, og i dette tilfellet blir det da 2 mot 1, i din disfavør.

Vanskelig og ubehagelig situasjon du har havnet i her.

Advokaten vil nok fort kunne fortelle deg hvordan din sak ligger an, både når det gjelder eierskap til båten og rettigheter på den leide båtplassen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...