Bambus200 Startet 28.August.2019 Link til dette innlegget Startet 28.August.2019 Jeg har leid en båtplass i Sandnes, men den er okkupert av en som svindlet meg for mange tusen kroner og hundrevis av timer med arbeid. Det var to stykker som hadde kjøpt halvparten i en 28 fots båt, og som den ene av dem heller ville selge meg mot at jeg betalte den innen en viss tid. Jeg har jobbet med båten hele sommeren, og lagt ut mange tusen kroner, men når jeg hadde fått ordnet vannsystem og batterier, byttet oljer, bunnsmurt og byttet anoder, montert lys og pakninger i toalett, samt ventil på septik og funnet ut feil med motor/gir osv.... så annulerte han avtalen og kastet meg ut.. Og nekter å fjerne båten fra båtplassen innerst i vågen i sandnes. Men båtplassen er det jeg som har leid..på mitt navn. Politiet ville ikke gjøre noe.. Falck ville ikke gjøre noe uten at politiet bestilte dem, for de ville ha det konkret hvem som skulle ha faktura. Politiet hadde ikke noe imot at jeg fjernet båten, men da trenger jeg en annen båt. Jeg har sett en plass hvor den kan parkeres, men jeg får den ikke dit. Jeg har forlangt tilbake mine utlegg på båten, 17000 kr, men de bryr seg ikke. Om det koster 15000 å få båten fjernet, så bryr det ikke meg. Det er ikke min båt, så det får båteier ta ansvar for... Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Lås den fast med kjetting og vaier. Lås opp mot at han betaler deg ut Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Tviler på at det funker. Han er frekk nok til å bare kappe vaier eller kjetting.... Og er ikke sikker på om det er lov til å gjøre det heller. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Løsne tauet og la den drive....hvem som helst kan ha gjort det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
pipe Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Hva med å kjøpe ett senkesett ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 TS - en fryktelig sur situasjon du har havna oppe i... håper det hjelper litt at du har min støtte Avmaktsfølelsen er vel det verste. OnkelP som er ultra-lite ivrige på å hjelpe.... men som gjerne kaster deg på glattcelle dersom du løsner fortøyningen på den båten.... pipe - er det der navnet for-senker stammer fra... ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Problemet tilhører den som leier ut plassen. Man kan ikke leie ut en plass som ikke er tilgjengelig for leietaker? Blir som å leie hybel uten å få nøkkelen. Du har leid en vare/tjeneste du ikke har fått og må gå på utleier. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Si opp plassen. Det som er underliggende er jo at du faktisk har vært med på å eie båten, så dette var din båt på din plass. Så har du røket uklar med noen kompiser/deleiere. Det ligger i kortene at du selv er den eneste og den rette i å ordne opp i dette selv uten å legge andre til last og ansvar. Du har ikke skrevet ett ord om hva som er årsaken til at du ble kastet ut av "sameiet". Årsaken til resten av problemene er resultat av det. Er vel ingen andre enn du selv som kan og bør ordne opp i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Tror du skal være fornuftig og ikke gjøre noe overilt. Men har du noe skriftelig på avtalene? Og kan du dokumentere egen arbeidsinnsats og investering? I så fall, gå til Forliksrådet. Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Jeg var hos politiet, og jeg fikk ikke lov verken til å senke den eller å slippe den løs. Så vet ikke hva som skal til. Sendte mail til sjefen i sameiet i indre vågen i sandnes… men får ingen respons. Og kjenner godt til den glattcella... Har leilighet 5 minutter fra sentrum, så har ikke behov for overnatting hos dem..... Men han som har lurt meg er vel den som er best kjent av onkel i sandnes. med nesten 40 fyllekjøringer.... Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Jeg er ikke blitt kastet ut av sameiet. Jeg leide båtplassen av en som bodde der, men som fortsatt har båtplassen... Men båten som ligger der er ikke min... og det er jeg som står ansvarlig for plassen. Jeg vet jo at ingen av de som har noe med båten å gjøre, kan kjøre den.. Vet ikke engang om de klarer å få båten i gir. Har time hos advokaten min på fredag, så får se hva han får til. Jeg har kontrakter med begge eiere som sier at jeg har halvparten av båten, samt at jeg har førsterett på andre halvpart innen 2022. Jeg har også kontrakt i mitt navn på båtplass....og kvitteringer for oppankring i sandnes gjestehavn i 6 uker...….12000 kroner for utbedringer av båten....og 2000 for slipping av båten.. -og alt er blitt planlagt på forhånd, i og med at ingen av de som kjøpte båten er i stand til å gjøre noe med den... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Sååå, du har papirer på at du eier halvparten av båten og oppkjøpsrett på siste halvdel, men vil ha den fjernet fra egen båtplass. Det er en smule motstridende. Jeg sliter litt med å se på det som "fremmede la båt ulovlig på min plass" problemstilling. Du ga løyve til å ha båten på din egen plass, så røyk du uklar med de andre deleierne i båten = ditt eget problem, løs det selv. Men det er nå bare min mening ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bambus200 Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Tja. Jeg har papirer, underskrevet av begge to... og har avtale med advokaten min på fredag, så da får jeg litt mer juridisk info om hva jeg bør gjøre. Vil ikke, selv om jeg har j...vlig lyst, gjøre noe som jeg ikke bør gjøre. Jeg har ikke røket uklar med noen som helst. Etter at jeg hadde båten på slipp hos sjøspeideren... i mai... Så har ikke den andre eieren vært om bord... Han har vært et par ganger ved båten, men har vært så skjelven og fyllesyk (Han er som sagt godt kjent som tørst...i byen), så han har ikke turt å gå ut utriggeren til båten. Men jeg har passet godt på båten, og har utbedret alle feil og mangler om bord. Har også snakket med han som eide båten for 10 år siden.... og han var veldig overrasket over at båten fortsatt var i live. Han solgte den for 100000 til en som jobbet i tunellanlegget på Jørpeland, som var fra sveits...Og kjøperen har tydligvis ikke gjort annet enn å bruke båten, for det var stort sett ingenting som var i orden. Doen var tett. olje var ikke byttet, styring defekt... lading defekt.. batterier defekt...lys defekt.... Og jeg har reparert alt..... og betalt alt... Så.... Pingvin.... Dette var avtalt spill fra de to andre..... Jeg har mange innlegg her på forumet som også bekrefter alt jeg sier.... og alle papirer i orden..... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Problemet er vel egentlig at du har blitt lurt på eierskap i båten? Hva sier papirene du har da? Er du deleier i båten? Siden dere ikke er venner lenger, må det vel ende med at en kjøper ut den/de andre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Sei opp båtplassen og få deg betre bekjentskaper. Tapet må du ta på egne skuldre som følge av din dårlige dømmekraft og dårlige avtaler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TideRace Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Bambus200 skrev for 8 timer siden: Men han som har lurt meg er vel den som er best kjent av onkel i sandnes. med nesten 40 fyllekjøringer.... Trist sak, men hvorfor inngår du avtaler, sameiekontrakt og forretninger med en person du på forhånd vet ikke er til å stole på? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Blir spennende å høre hva advokaten sier. Men har du en skriftlig avtale kan ikke selger bare si at han annullerer den helt uten videre. Hvis ikke det er en klausul i avtalen eller du ikke har oppfylt din del av avtalen? Kan jo høre ut som det er selger som forsøker å omgå kontrakten her? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bambus200 Svart 29.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Jeg er jo innforstått med at jeg nok må ta tapet.. men vil uansett ha bort båten. Det er jeg som er ansvarlig for båtplassen, så den må de klare seg uten. Går ut fra at båten kommer for salg en av dagene. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Ta med masse øl og kjøpekontrakt så eier du snart hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Som noen nevner over så har du 2 valg: 1. Sikre deg 100% eierrettighet. Da kan du selge båten eller sette den i stand, og gjøre som du vil med båtplassen. 2. Sørge for at du har 0% eierrettighet. Da kan du si opp plassen, så blir det plasseiers problem at det ligger noen der som ikke vil betale. Det kan i værste fall være fornuftig å sette overtagelsessum til kr 0,- for å komme ut av ansvaret. Tror no.1 er å foretrekke totalt sett. Lite sannsynlig at dine medeiere evner/ ønsker å kjøpe deg ut. Hvor intet er å hente, har selv Fanden tapt sin rett... Slik du beskriver forholdet, kan du risikerere å bli møtt med at du har ødelagt båten, slik at den ikke kan flyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 nomen skrev On 28.8.2019 at 21.40: Løsne tauet og la den drive....hvem som helst kan ha gjort det. pipe skrev On 28.8.2019 at 21.47: Hva med å kjøpe ett senkesett ? Kjekke holdninger, men ikke helt overraskende, dessverre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Lærdommen må være at det er lurt å sikre seg 100% eierrettigheter (inkludert betaling) før man legger ut så mye som en krone på båten.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Lykke til hos advokaten din og legg gjerne ut en oppfølging om hva han har for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Har du papirer på at du eier en 1/2 part i båten, så eier du en 1/2 part i båten. Forutsetningen er selvfølgelig at du har oppfylt kravene til å få denne halvparten. Enten f.eks. i form av en på forhånd (skriftlig) fastsatt pengesum, en på forhånd (skriftlig) avtalt arbeidsinnsats, eller en kombinasjon av begge deler. Om du ikke har papirer hvor dette klart kommer fram blir det påstand mot påstand, og i dette tilfellet blir det da 2 mot 1, i din disfavør. Vanskelig og ubehagelig situasjon du har havnet i her. Advokaten vil nok fort kunne fortelle deg hvordan din sak ligger an, både når det gjelder eierskap til båten og rettigheter på den leide båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 (redigert) Har du ikke papir på du eier en båt så eier du den ikke heller ...hvem vil de tro ??? to drankere eller en hyggelig herremann Redigert 30.August.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.