Jump to content

FNM 250 hpep. Problemer og deler


diesel 2019

Recommended Posts

Heisan, jeg har en FNM 250 HPEP med ødelagt blokk.

Motoren fulgte med i en båt jeg kjøpte (Flexboat 760 LX RIB).

Jeg har også kjøpt en delemotor til denne, med samme symptomene som "LANGORM" har postet i innlegget "FNM rpm problemer".

Jeg er nysgjerrig om Langorm fant ut av rpm problemet sitt, eller om det kanskje er motoren hans jeg har kjøpt.

Uansett så vil en venn av meg som er bilmekanikker starte med å bytte deler på disse motorene, og forhåpenlig så får vi en motor som til slutt virker.

 

FNM motoren er bygd på en bilmotor, i dette tilfellet er det FIAT Croma 2,4 multijet, Alfa Romeo bruker den også, samt trolig flere.

Er veldig nysgjerrig på hvor FIAT motor deler brukes og hvor CDM har produsert egne deler, noen som har undersøkt i dette tidligere?

Da prisene på orginal CDM deler er veldig høye, mens bildeler er generelt billig så utgjør dette store summer.

Vet at Injektorer og elektronikkstyring er spesial tilpasset motoren av CDM, men hva med Stempel, toppakning, råder osv osv. 

 

 

 

 

Link to post
diesel 2019 skrev for 5 timer siden:

FNM motoren er bygd på en bilmotor, i dette tilfellet er det FIAT Croma 2,4 multijet,

 

Så godt som alle marinemotorer som er produsert siste 20 år deler blokk med bil eller lett lastebil

 

Min informasjon er at det var Alfa Romeo som tok den største delen av utviklingskostnaden til 2.4 liter prosjektet, ikke Fiat. 

Har selv en HPEP250 montert med DPE drev.

 

Vær klar over at det er forskjeller på enkelte årganger når det gjelder hvilke deler som er brukt...

Som et eksempel så er noen motorer utstyrt med platekjøler og andre med rørkjøler...

 

Har du lastet ned alle manualene jeg har lagret i dokumentarkivet ?

 

Om det er av interesse for deg så er jeg meget interessert i tett samarbeid.

Link to post
  • 2 uker senere...

Dieselfan. Takk for info og jeg vil gjerne samarbeide.

Jeg har 250 HPEP med Bravo XR3 drev. Motor med defekt blokk er 2009 mod, motor med turtallsproblemer er 2007 mod.

Jeg kommer til å reparere 2007 motoren, så det skal ikke være nødvendig å skifte ramlager.

 

Har lastet ned Manualene, samt har vært i kontakt med KD trading om annen info.

 

Ang deler : Alt på utsiden er kanskje induvielt i forhold til hver motor, det jeg er nysgjerrig på er innsiden..

Er det standar : Stempel, pakninger osv........

Hva lønner seg? bestille orginalt eller få det costume made ??

 

Vi skal starte med å demonter topp og sjekke over ventiler og stempeltopper, skifte register osv. Når blokk er satt sammen igjen så skal vi starte med å flytte over deler fra 2009 modellen, forhåpenlig så finner vi ut hva som er feil.

 

Arny

Takk for innspill, all info er god info.

 

Link to post

Supert :thumbsup:  Håper vi kan ha felles utbytte av å samarbeide fremover :thumbsup:

 

Dersom du demonterer så vei stempel mål alt du kan (høyde, diameter, kryssboltdiameter, kryssboltplassering osv)

Når du har de måla kan vi begynne å jakte på stempel...  Fordi bilbruk og båtbruk er to ganske forskjellige ting så ville jeg sjekket to ganger om kryssboltens plassering er lik på marine vs bil...

 

Stempel kan være likt som 1.9 liter motoren. Den er kjøpt av bla GM som igjen har fordelt den til Saab, Opel +++++

Dersom en skal se etter uoriginal toppakning tror jeg  Alfa 159 2005-2011 som 200 hk er beste stedet å starte.

Delekatalogen/verkstedhåndbok til denne bilen er trolig gull verdt for oss...  noen som kan hjelpe?

Link to post

@dieselfan, kan linkene her hjelpe? 

https://www.google.com/amp/s/www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-andamp-946-spider/1048993-workshop-service-and-repair-manual-alfa-159-a.html%3famp=1

 

http://ge.tt/m/5AaFxci2/

 

Får ikke åpnet på mobilen, men de linkene så aktuelle ut for 159

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 2 uker senere...

Ja da har vi startet å jobbe på motoren,

Etter mange år med lagring så har noe satt seg, vi klarer bare å dreie motoren en halv omdreining.

Arbeid-

Toppdeksel er demontert, og alle ventiler står i lukket pos.

Akslingdeksel på Svinghjul er demontert.

Startet på å demontere startmotor.

Er det ikke startmotor så tar vi av toppen.

 

Link to post

Viss alle ventiler står i lukket posisjon må kammane være utslitt som på gamle  motorar i MG og Opel eller at kamaksling ikkje er i kontakt med ventilar. Avknekte ventil tallerken kan gjere at du ikkje klarer å dreie motoren rundt. Bærre å riste motoren litt å høre om nåke skramla inni der. Er du heldig er det kansje en ventil som er litt treg i ventilstyringa etter lang tids lagring, men demontering av topplokk vil gi svar. Lykke til

Redigert av krokenkaia (see edit history)
Link to post

Vel vi fant årsaken. Vi brukte måleur for å se om det var noe bevegelse i ventiler som vi ikke kunne se med blotte øyet. Og det var det. På Innsugsventil nr 2 fikk vi utslag. Vi demonterte topp, og klødde oss litt i hode over det vi fant, På bilde 1-3 ser dere ventilen og at noe stikker ut. Bilde 4, det vi fant bak om ventilen.. En del fra inn-suget, En av flappsene, akkurat som på den linken ARNY la til. Ingen skade skjedd på stempel eller ventil, Men om dette var med på hovedgrunnen til at motoren stoppeter usikkert.. Har sendt mail til KD med spøsmål om hva vi skal gjøre ang EGR delete og remapping. Dette er jo strengt tatt en fabrikasjons feil/svakhet med store konsekvenser.

Resized_20190927_145950.jpg

Resized_20190927_152051.jpg

Resized_20190927_152112.jpg

Resized_20190928_153335.jpg

Resized_20190928_155120.jpg

Resized_20190928_155130.jpg

Resized_20190928_155146.jpg

Resized_20190928_155201.jpg

Resized_20190928_164048.jpg

Redigert av diesel 2019 (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Bestilte et sett på ebay nå. 

Men lurer fortsatt på...

Hvis dere ser på første bilde, der er den sylinder med løs flaps veldig kokset og sotet.

Selger av motor sa at motoren fikk den motor stopp syndromet etter vinteropplag.

Kan flapsen ha løstnet i opptak,utsett av båt, hvor den så har forstyrret luftstrøm/mengde på sylinderen, fått feil forbrenning og shout down av motoren??? Kan det være noe i den teorien tro????

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...