diesel 2019 Startet 29.August.2019 Del på Facebook Startet 29.August.2019 Heisan, jeg har en FNM 250 HPEP med ødelagt blokk. Motoren fulgte med i en båt jeg kjøpte (Flexboat 760 LX RIB). Jeg har også kjøpt en delemotor til denne, med samme symptomene som "LANGORM" har postet i innlegget "FNM rpm problemer". Jeg er nysgjerrig om Langorm fant ut av rpm problemet sitt, eller om det kanskje er motoren hans jeg har kjøpt. Uansett så vil en venn av meg som er bilmekanikker starte med å bytte deler på disse motorene, og forhåpenlig så får vi en motor som til slutt virker. FNM motoren er bygd på en bilmotor, i dette tilfellet er det FIAT Croma 2,4 multijet, Alfa Romeo bruker den også, samt trolig flere. Er veldig nysgjerrig på hvor FIAT motor deler brukes og hvor CDM har produsert egne deler, noen som har undersøkt i dette tidligere? Da prisene på orginal CDM deler er veldig høye, mens bildeler er generelt billig så utgjør dette store summer. Vet at Injektorer og elektronikkstyring er spesial tilpasset motoren av CDM, men hva med Stempel, toppakning, råder osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 diesel 2019 skrev for 5 timer siden: FNM motoren er bygd på en bilmotor, i dette tilfellet er det FIAT Croma 2,4 multijet, Så godt som alle marinemotorer som er produsert siste 20 år deler blokk med bil eller lett lastebil Min informasjon er at det var Alfa Romeo som tok den største delen av utviklingskostnaden til 2.4 liter prosjektet, ikke Fiat. Har selv en HPEP250 montert med DPE drev. Vær klar over at det er forskjeller på enkelte årganger når det gjelder hvilke deler som er brukt... Som et eksempel så er noen motorer utstyrt med platekjøler og andre med rørkjøler... Har du lastet ned alle manualene jeg har lagret i dokumentarkivet ? Om det er av interesse for deg så er jeg meget interessert i tett samarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Gjorde en sjekk på delelikhet i 2011 med fokus på pakninger og pumper. Det er mange bilmerker som kjøpte denne motoren. Verdt å vite at bunnpanne og oljepumpe var hvert enkelt bilmerke sitt ansvar... Må du bytte rammelager? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 (redigert) Med tanke på turtallspoblemer,kan det være en mulighet for at inntaksmanifolden med sine justerbare "flaps" kan skape problemene??? https://www.ebay.de/itm/PIERBURG-SAUGROHRMODUL-FIAT-CROMA-194-2-4-D-MULTIJET-BJ-05/401865259034?fits=Model%3ACroma|Make%3AFiat&epid=1477824375&hash=item5d9109381a:g:aRAAAOSwo5ddaMc0 Redigert 31.August.2019 av Arny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 1.September.2019 Del på Facebook Svart 1.September.2019 https://www.autolusso.co.uk/swirl-flap.html Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 11.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2019 Dieselfan. Takk for info og jeg vil gjerne samarbeide. Jeg har 250 HPEP med Bravo XR3 drev. Motor med defekt blokk er 2009 mod, motor med turtallsproblemer er 2007 mod. Jeg kommer til å reparere 2007 motoren, så det skal ikke være nødvendig å skifte ramlager. Har lastet ned Manualene, samt har vært i kontakt med KD trading om annen info. Ang deler : Alt på utsiden er kanskje induvielt i forhold til hver motor, det jeg er nysgjerrig på er innsiden.. Er det standar : Stempel, pakninger osv........ Hva lønner seg? bestille orginalt eller få det costume made ?? Vi skal starte med å demonter topp og sjekke over ventiler og stempeltopper, skifte register osv. Når blokk er satt sammen igjen så skal vi starte med å flytte over deler fra 2009 modellen, forhåpenlig så finner vi ut hva som er feil. Arny Takk for innspill, all info er god info. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Supert Håper vi kan ha felles utbytte av å samarbeide fremover Dersom du demonterer så vei stempel mål alt du kan (høyde, diameter, kryssboltdiameter, kryssboltplassering osv) Når du har de måla kan vi begynne å jakte på stempel... Fordi bilbruk og båtbruk er to ganske forskjellige ting så ville jeg sjekket to ganger om kryssboltens plassering er lik på marine vs bil... Stempel kan være likt som 1.9 liter motoren. Den er kjøpt av bla GM som igjen har fordelt den til Saab, Opel +++++ Dersom en skal se etter uoriginal toppakning tror jeg Alfa 159 2005-2011 som 200 hk er beste stedet å starte. Delekatalogen/verkstedhåndbok til denne bilen er trolig gull verdt for oss... noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Husk å ta mål av aktuatorstag på turbo dersom du demonterer. Ta bilder og mål på alt du tenker at du ikke får bruk for.... Vil det være deler du ønsker å låne av meg i høst/vinter ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) @dieselfan, kan linkene her hjelpe? https://www.google.com/amp/s/www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-andamp-946-spider/1048993-workshop-service-and-repair-manual-alfa-159-a.html%3famp=1 http://ge.tt/m/5AaFxci2/ Får ikke åpnet på mobilen, men de linkene så aktuelle ut for 159 Redigert 11.September.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
diesel 2019 Svart 25.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2019 Ja da har vi startet å jobbe på motoren, Etter mange år med lagring så har noe satt seg, vi klarer bare å dreie motoren en halv omdreining. Arbeid- Toppdeksel er demontert, og alle ventiler står i lukket pos. Akslingdeksel på Svinghjul er demontert. Startet på å demontere startmotor. Er det ikke startmotor så tar vi av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
krokenkaia Svart 25.September.2019 Del på Facebook Svart 25.September.2019 (redigert) Viss alle ventiler står i lukket posisjon må kammane være utslitt som på gamle motorar i MG og Opel eller at kamaksling ikkje er i kontakt med ventilar. Avknekte ventil tallerken kan gjere at du ikkje klarer å dreie motoren rundt. Bærre å riste motoren litt å høre om nåke skramla inni der. Er du heldig er det kansje en ventil som er litt treg i ventilstyringa etter lang tids lagring, men demontering av topplokk vil gi svar. Lykke til Redigert 25.September.2019 av krokenkaia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.September.2019 Del på Facebook Svart 26.September.2019 Du kan gå inn i glødeplugg åpningene med snake kamera og kikke deg litt rundt.... dersom du skal ut med glødepluggene uansett. Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 29.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2019 (redigert) Vel vi fant årsaken. Vi brukte måleur for å se om det var noe bevegelse i ventiler som vi ikke kunne se med blotte øyet. Og det var det. På Innsugsventil nr 2 fikk vi utslag. Vi demonterte topp, og klødde oss litt i hode over det vi fant, På bilde 1-3 ser dere ventilen og at noe stikker ut. Bilde 4, det vi fant bak om ventilen.. En del fra inn-suget, En av flappsene, akkurat som på den linken ARNY la til. Ingen skade skjedd på stempel eller ventil, Men om dette var med på hovedgrunnen til at motoren stoppeter usikkert.. Har sendt mail til KD med spøsmål om hva vi skal gjøre ang EGR delete og remapping. Dette er jo strengt tatt en fabrikasjons feil/svakhet med store konsekvenser. Redigert 29.September.2019 av diesel 2019 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=swirl+flaps+delete Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Gratlerer Spennende for oss andre med FNM. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dieselfan Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Arny - jeg leste nøye det du skrev om flapsene, viktig og god deling Diesel 2019 - Flotte bilder og veldig godt dokumentert. Viktig stepp i vår lærdom om disse motorene. Takk !! Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Noen som har verktøyet for reg reim skifte?? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2019 Trenger man verktøy til regreimskifte? Jeg lagde overrettmerker før jeg tok av reima. Linjal over reimskiver og en tusjstrek gjorde nytten. Det forutsetter selvfølgelig at man kan stole på at reima var riktig montert i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
diesel 2019 Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 NilsPils. Selvsagt kan man skifte uten verktøy, dog litt risikabelt. men Vi har en totalt ned plukket motor, så vi må ha verktøy når vi monterer. Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2019 Bestilte et sett på ebay nå. Men lurer fortsatt på... Hvis dere ser på første bilde, der er den sylinder med løs flaps veldig kokset og sotet. Selger av motor sa at motoren fikk den motor stopp syndromet etter vinteropplag. Kan flapsen ha løstnet i opptak,utsett av båt, hvor den så har forstyrret luftstrøm/mengde på sylinderen, fått feil forbrenning og shout down av motoren??? Kan det være noe i den teorien tro???? Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 (redigert) Heisann, vært stilt lenge nå. Har fått et lite problem i montering. Bilder fra demontering av elektro kontakter er borte. Noen som har? Det er en kontakt på railen jeg ikke finner ut av. Redigert 8.Mars.2020 av diesel 2019 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2020 Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 (redigert) @diesel 2019Ja, nå var det på tide med litt oppdatering, i 5 mnd har jeg sjekka etter oppdatering hver dag.... Jeg kan gå ut å sjekke på min motor om du vil forklare litt bedre hva som er problemet oh hvordan jeg kan være til hjelp.... Redigert 8.Mars.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 (redigert) På ledningsnettet er det rett å slett en 2 pols kontakt for lite. Så på motoren så må det være en kontakt som ikke er i bruk. Redigert 8.Mars.2020 av diesel 2019 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 Ble private anlegg som kom i veien for prosjektet, ble ned prioritert. Men sesongen nærmer seg så nå må jeg prøve å få ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2020 Er en slik kontakt jeg har for lite av.... Lurer derfor om det skal være en slott som skal stå tom. Eventuelt komme fra en annen plass en sentralen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.