pergrip Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 (redigert) har du sjekket ownwersmanual 250 der er det oversikt av ledningsnettet og sensorer plassering .ser no at det er en annen ownersmanual som ligger i dokumentarkivet , vist du sender meg epost adressen i melding så kan jeg sende den manualen som jeg har Redigert 8.Mars.2020 av pergrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Mail adresse sendt Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 8.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 dieselfan skrev for 10 timer siden: @diesel 2019Ja, nå var det på tide med litt oppdatering, i 5 mnd har jeg sjekka etter oppdatering hver dag.... Jeg kan gå ut å sjekke på min motor om du vil forklare litt bedre hva som er problemet oh hvordan jeg kan være til hjelp.... Kan du sjekke helt i forkant på rail røret om du har en kontakt der, og eventuelt om det er koblet på noe der. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 diesel 2019 skrev 5 minutter siden: Kan du sjekke helt i forkant på rail røret om du har en kontakt der, Selvfølgelig må bare finne nøkkelen til motorromsluka.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 @diesel 2019 da har jeg endelig kontroll på tyverisikringa og kan bekrefte at mitt ledningsnett er tilkoblet den sensoren på enden av fuelrailet. Det var vel ikke det du håpet på å få som svar men slik er det... Sett fra syl 1 og bakover, sensor i rød ring Sensor i rød ring. Fuel rail nede til høyre i bildet. Opp på bildet er i fartsretningen Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 11.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 (redigert) Supert at du tok deg tid til å sjekke. Neida ikke skuffet, bare mere spekulering. Veldig rart, Har 2 komplette ledningsnett, og de er prikk like. og ennå så har jeg en kontakt for lite på de i forhold til kontaktene på motoren. Redigert 11.Mars.2020 av diesel 2019 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Skulle bare mangle Er ganske sikker på at jeg har sett ett bilde fra en annen motor også hvor denne kontakten er ledig men finner ikke bildet. Som nevnt tidligere så finnes det jo forskjellige generasjoner av 250 HPEP, det kan jo ligge noe der. Hadde vært veldig interessant å se noen bilder og litt beskrivelse av jobben du har gjort med motoren din Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 11.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Hoved Mekanikeren dro på en tur til Tyskland, han som har de fleste bildene. Så skal oppdatere deg senere. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Flott, en oppdatering tror jeg vil være veldig populært for mange. Din tråd er vist over 1800 ganger som et lite hint Er det noe jeg kan hjelpe med ifm å oppklare ledningsnett utfordringene dine. Jeg skal til min FNM på lørdag, om det er noe. Sitér dette innlegget Link to post
Marex Gambler Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Hallo! Mener eg og har en slik kontakt til overs. Kan sjekke i morgen. Tenkte den var til diagnoseverktøy, men det er jo ikke obd ( on board diagnose) kontakt.... Kjøpte en Vetus motor fra Holland i 2015. Detter er samme motor som FNM 250 hk. Nanni hadde også samme motor i sitt utvalg Kun testkjørt ifølge selger, men manglet turbo, varmeveksler osv. Endte opp med at motor ble sendt til FNM fabrikken i Italia. Kom tilbake 0 stillt og nymalt. siste skrik i ECU som krevde elektronisk fjærnkontroll. Motor har fungert fint i 3 år, men har 2 ting å utsette på den. 1. Elektronikken gjør at motor turtall øker raskt når drevet skal «gå i gear». Denne motoren har ikke potmeter på venstre side akter for regulering av pådrag. Det skjer elektronisk direkte i ECU/ pumpe. Er det noen på denne siden som har samme problem? 2. Turbo og temp. Ser på nettet at det er forskjellige typer varmeskjold på desse motorene. Det har jo vært noen turbohavari på desse motorene som har forårsaket motorhavari. MEGET viktig at motorrommet ikke overstiger 45 grader C. (Ved en grad C økning i luft inn på motor kan gi tilnærmet 10 grader høgare eksostemp lærte eg i ungdomen). Har en tilluft og en avtrekksvifte forbundet til motorrommet som eg starter når eg ikkje har fartsvinden som tilfører og trekker ut luft av motorrommet. Viktig med tilstrekkelig areal på luftinntak til motorrom og ut av motorrommet. Vurderer nå å sette en turbobleie over varmeskjoldet for å holde nede temp i motorrommet. Dette blir ikke gjort før eg har fått tilbakemelding fra Giuseppe hos FNM at det er OK. Noen som har erfaring med slik isolasjon på FNM motor? (Giuseppe Cafaro <giuseppe.cafaro@cmdengine.com>). Noen som har erfaringer / råd her? Volvo D3 har vel en slik isolasjon? Legger ved bilde av forskjellige varmeskjold brukt av FNM. Legg merke til at min motor har intercooler i front. Har valgt å ikke lakkere topplaten i Italienske farger da man skal ha respekt for flagg og ikke trakke på dei. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Hei og Velkommen til det beste Forumet for båt Masse interessant deling allerede i din første tråd Er du kjent med "Dokumentarkivet" ? Der har vi lagt inn endel relatert til FNM. Det ligger alfabetisk. Dersom du har noe som ikke ligger der så hadde det vært supert om du kunne legge det inn Sitér dette innlegget Link to post
borisboris Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Hei, Er FNM 170 hk ein motor å anbefale.Tenker på ein 2007 mod kjørt 90 timer godt vedlikeholdt? Sitér dette innlegget Link to post
Marex Gambler Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Hallo! Har vært i båten og tatt bilde. Den ledige kontakten på min motor er muligens til diagnoseverktøy, eller ledig kontakt for potmeteret for gasspådrag. Min motor har ikke potmeter. Obs. I bakkant av registerhuset er det en kontakt også, har du den koblet til? Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Dette er diagnosekontakten. Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Har funnet kontakten på motoren som ikke skal være koblet på ledningsnettet. Den er bak på den mekaniske dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Så nå mitt neste spørsmål... Jeg har et x-tra komplett ledningsnett fra en 2009 mod motor. Det er i bedre tilstand en det fra 2006. Kan vi satse på at motoren er lik ellers, og at jeg kan bruke 2009 leningsnett på 2006 motor. Ser egentlig ikke noe galt i det... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Har den ene platekjøler og den andre rørkjøler ? Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 21.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Det er platekjøler på begge. De er helt like, det er bare hvordan ledningsnettet er viklet som er forskjellig. (på 2006 er kontakten til registret viklet i lag med kontaktene til dysene)(på 2009 er denne kontakten i lag med den 2 pin som går til fronten på railen). Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 21.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Hadde en drøm om å kunne prøve å starte motoren på bukk, men vet ikke om kabelen rekker fra motor rommet og ut forbi båt rekka. Må sikkert sette den i båten... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Er det deler du er skeptisk til som du ønsker å låne-prøve fra min motor? Dette kan bli en "rar" båtsesong så greit for meg å ha det i bakhodet... Når jeg skal legge båtkabal Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 21.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Neida. Delene er grei. Nå er det bare å få tid til alt... Sitér dette innlegget Link to post
Marex Gambler Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 (redigert) Vedr. kabelstokk 2006 Vs 2009 modell. Foreslår at du sender e-post til Giuseppe Cafaro <giuseppe.cafaro@cmdengine.com og spør han. Ingeniør hos FNM som svarer på henvendelser. Dersom du har motornummerene så er det en fordel. Kan være endringer i feks kvadrat på en eller flere ledninger som du ikke ser uten å ta av kabelstrømpene. På min motor er det elektriske uttaket på pumpen som du viser på bilde «fylt opp» m lim fra FNM og skal ikke brukes. Regner med at det er siden eg ikkje har potmeter for pådrag på min motor. Redigert 22.Mars.2020 av Marex Gambler Stavefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fnm marine diese Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Hei du. Har du en eksosmanifold som du kunne tenke deg å selge?? Min er tert hull i Sitér dette innlegget Link to post
Fnm marine diese Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Hei. Tenkte å høre siden du hadde kjøpt en delemotor. Har du en eksosmanifold du ønsker å selge?? Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 10.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Litt usikker om jeg skal selge deler eller om jeg skal bygge opp delemotoren også, må tenke litt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.