Jump to content

FNM 250 hpep. Problemer og deler

diesel 2019

Recommended Posts

dieselfan skrev for 10 timer siden:

@diesel 2019Ja, nå var det på tide med litt oppdatering, i 5 mnd har jeg sjekka etter oppdatering hver dag.... :yesnod:

Jeg kan gå ut å sjekke på min motor om du vil forklare litt bedre hva som er problemet oh hvordan jeg kan være til hjelp....

Kan du sjekke helt i forkant på rail røret om du har en kontakt der, og eventuelt om det er koblet på noe der.

@diesel 2019  da har jeg endelig kontroll på tyverisikringa og kan bekrefte at mitt ledningsnett er tilkoblet den sensoren på enden av fuelrailet.

Det var vel ikke det du håpet på å få som svar men slik er det...

Sett fra syl 1 og bakover, sensor i rød ring

1585160344_FNMtop.jpg.e43b417b53d85c146ac087b0da645121.jpg

Sensor i rød ring. Fuel rail nede til høyre i bildet. Opp på bildet er i fartsretningen 

1602417774_FNMtopfuelrailpresssens.jpg.888cad8c12952aca9192800f2a731910.jpg

Skulle bare mangle

Er ganske sikker på at jeg har sett ett bilde fra en annen motor også hvor denne kontakten er ledig men finner ikke bildet.

Som nevnt tidligere så finnes det jo forskjellige generasjoner av 250 HPEP, det kan jo ligge noe der.

Hadde vært veldig interessant å se noen bilder og litt beskrivelse av jobben du har gjort med motoren din :thumbsup:

Flott, en oppdatering tror jeg vil være veldig populært for mange. Din tråd er vist over 1800 ganger som et lite hint :thumbsup:

Er det noe jeg kan hjelpe med ifm å oppklare ledningsnett utfordringene dine. Jeg skal til min FNM på lørdag, om det er noe.

Hallo!

Mener eg og har en slik kontakt til overs. Kan sjekke i morgen. Tenkte den var til diagnoseverktøy, men det er jo ikke obd ( on board diagnose) kontakt....

Kjøpte en Vetus motor fra Holland i 2015. Detter er samme motor som FNM 250 hk.

Nanni hadde også samme motor i sitt utvalg

Kun testkjørt ifølge selger, men manglet turbo, varmeveksler osv.

Endte opp med at motor ble sendt til FNM fabrikken i Italia. Kom tilbake 0 stillt og nymalt.

siste skrik i ECU som krevde elektronisk fjærnkontroll. Motor har fungert  fint i 3 år, men har 2 ting å utsette på den.

1. Elektronikken gjør at motor turtall øker raskt når drevet skal «gå i gear». Denne motoren har ikke potmeter på venstre side akter for regulering av pådrag. Det skjer elektronisk direkte i ECU/ pumpe. Er det noen på denne siden som har samme problem?

2. Turbo og temp. Ser på nettet at det er forskjellige typer varmeskjold på desse motorene. Det har jo vært noen turbohavari på desse motorene som har forårsaket motorhavari. MEGET viktig at motorrommet ikke overstiger 45 grader C.
(Ved en grad C økning i luft inn på motor kan gi tilnærmet 10 grader høgare eksostemp lærte eg i ungdomen). 
Har en tilluft og en avtrekksvifte forbundet til motorrommet som eg starter når eg ikkje har fartsvinden som tilfører og trekker ut luft av motorrommet.
Viktig med tilstrekkelig areal på luftinntak til motorrom og ut av motorrommet. Vurderer nå å sette en turbobleie over varmeskjoldet for å holde nede temp i motorrommet. Dette blir ikke gjort før eg har fått tilbakemelding fra Giuseppe hos FNM at det er OK.

Noen som har erfaring med slik isolasjon på FNM motor?

2232AE30-B7E4-4717-9533-56D3F2F8B8F2.png.1df7bc058d480bff388ad4f8fc19460b.png

(Giuseppe Cafaro <giuseppe.cafaro@cmdengine.com>). Noen som har erfaringer / råd her? Volvo D3 har vel en slik isolasjon?

Legger ved bilde av forskjellige varmeskjold brukt av FNM. Legg merke til at min motor har intercooler i front.

Har valgt å ikke lakkere topplaten i Italienske farger da man skal ha respekt for flagg og ikke trakke på dei.

AA1E9E4E-3FFC-48BC-A91F-1527DB638ED5.jpeg

EABF3B56-2CB5-4624-978A-02F334F8C74E.png

F95A99C1-9BE6-41FA-8263-6DE986EEAD43.png

Hei og Velkommen til det beste Forumet for båt :flag_bp:

Masse interessant deling allerede i din første tråd :thumbsup:

Er du kjent med "Dokumentarkivet" ? Der har vi lagt inn endel relatert til FNM. Det ligger alfabetisk. 

Dersom du har noe som ikke ligger der så hadde det vært supert om du kunne legge det inn :clap:

Hallo!
Har vært i båten og tatt bilde. Den ledige kontakten på min motor er muligens til diagnoseverktøy, eller ledig kontakt for potmeteret for gasspådrag. Min motor har ikke 

potmeter. Obs. I bakkant av registerhuset er det en kontakt også, har du den koblet til?
6C424740-C1DE-4281-B320-F9B2B1C5680D.png.3ea58d05e0906712c019af8fb469b4fd.png

16D45E7F-4309-47C2-9A92-83EC8332DFFA.jpeg

Så nå mitt neste spørsmål... Jeg har et x-tra komplett ledningsnett fra en 2009 mod motor. Det er i bedre tilstand en det fra 2006. Kan vi satse på at motoren er lik ellers, og at jeg kan bruke 2009 leningsnett på 2006 motor. Ser egentlig ikke noe galt i det...  

Det er platekjøler på begge. De er helt like, det er bare hvordan ledningsnettet er viklet som er forskjellig. (på 2006 er kontakten til registret viklet i lag med kontaktene til dysene)(på 2009 er denne kontakten i lag med den 2 pin som går til fronten på railen).

Vedr. kabelstokk 2006 Vs 2009 modell. Foreslår at du sender e-post til Giuseppe Cafaro <giuseppe.cafaro@cmdengine.com og spør han. Ingeniør hos FNM som svarer på henvendelser. Dersom du har motornummerene så er det en fordel.

Kan være endringer i feks kvadrat på en eller flere ledninger som du ikke ser uten å ta av kabelstrømpene.

På min motor er det elektriske uttaket på pumpen som du viser på bilde «fylt opp» m lim fra FNM og skal ikke brukes.  Regner med at det er siden eg ikkje har potmeter for pådrag på min motor.

Redigert av Marex Gambler
Stavefeil (see edit history)
  • 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...