finegreier
pipe skrev for 2 timer siden:Motoren din er en GM 4,3 liter bilmotor som OMC,Mercruser og Volvo Penta marineserte på den tiden.
På bilde kan jeg se Volvo Penta reisere og manifolder samt VP farge på nedre reimhjul, mer om det senere.
Du har også identifisert innsugsmanifolden til å tilhøre en VP.Så etter alle solemerker har du en VP motor som antagelig også har ett VP drev tilkoblet.
Hva mer kan vi se på bilde?
Jo,at det er en 2BBL forgasser så da har motoren rundt 175 hk og ikke rund 200 hk som med 4BBL forgasser.
Hvor gammel er motoren?
Antagelig ut i fra innsugningsmanifolden som har 12 skruer så er dette 1 generasjon 4,3 l som gikk opp til 1992.
Med det er vi tilbake til VP fargen på nedre reimhjul som jeg skulle komme tilbake til senere
Antagelig er den "nye" motoren din en long block motor der top og block er fabrikk overhalt mens alle andre deler blir flyttet over i fra gammel motor.
Legger til at man kan få kjøpt ny produserte long block motorer da GM fortsatt produserer disse i Mecixo men disse er dyrere så trolig er motoren din en fabrikkoverhalt gammel motor. Bilde viser en typisk fabrikkoverhalt long block.
Tusen takk for utfyllende svar!
Selger oppga at den hadde 215 hk, men 225 nå pga. slaglengde på stempelet. Han sa at selve blokka var bytta + noen deler til. Så det er nok endel deler som er flytta over ja.
Ettersom drevet er av merke mercruiser så regner jeg med at det satt en mercruiser motor der før(?) Men det blir vel egentlig det samme, bare at den bygd om av VP og ikke mercruiser?
Da hører jeg bare med minge om hvilken olje og filter jeg skal ha da
Er 1992 modell forresten