Jump to content

Seile Porsgrunn – Skjeberg uerfaren seiler i ny båt

PiperBill

Recommended Posts

Code0 skrev for 4 timer siden:

Alene? Ny båt for ham? Ikke seilt siden jolledagene? Første tur og rett til havs?

Han har hatt et par turer med forrige eieren for å bli litt kjent med båten. Han føler seg så godt forberedt som mulig. VHF skal være i orden samt alt mulig nøde og sikkerhetsutstyr. Han tar kontakt med kystradio før han drar utaskjærs og han snur eller utsetter turen hvis han føler at det ikke går i forhold til vær og sjø. Det jeg er mest bekymret for er at det ser ut til at han vil drar alene og jeg har frarådet ham det. Hadde det vært en av mine sønner så hadde jeg nok også satt ned forbud mot å ta turen alene.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 20 minutter siden:

Han har hatt et par turer med forrige eieren for å bli litt kjent med båten. Han føler seg så godt forberedt som mulig. VHF skal være i orden samt alt mulig nøde og sikkerhetsutstyr. Han tar kontakt med kystradio før han drar utaskjærs og han snur eller utsetter turen hvis han føler at det ikke går i forhold til vær og sjø. Det jeg er mest bekymret for er at det ser ut til at han vil drar alene og jeg har frarådet ham det. Hadde det vært en av mine sønner så hadde jeg nok også satt ned forbud mot å ta turen alene.

Er ikkje kjent på den sida av landet, men det er vel ein relativt trafikkert plass. Ville hatt med nokon med erfaring. Om ikkje seglerfaring, så i allefall nokon med erfaring frå sjøen. 
Det er jo svært sannsynlig at turen går knirkefritt, men i eit trafikkert område med ukjend båt ville eg hatt med nokon. Då er det så mykje lettare om noko går galt og. 

Eg brukte min First 28 ei stund før eg starta å segle den aleine. Syntes det var veldig greit å ha med ein ekstra mann i starten, då er det så mykje lettare om ein må fikse eller endre noko underveis. 

Guest Avmønstret#

Med mindre det er dårlig sikt er ikke trafikk noe problem i det hele tatt, det er god plass utpå og lite trafikk.  

Skjønner ikke skepsisen, det er ikke en unge vi snakker om, han har seilt båten allerede og virker å være svært så bevisst på å gjøre ting riktig. 

Ikke minst, ingenting er vel tryggere enn å seile tvers over Oslofjorden. Det greiene med at "åpent hav" er skummelt skjønner jeg ikke. Så å si null navigering og en har så å si "et hav av tid" om noe oppstår og må fikses/justeres underveis iom at en ligger utpå havet. 

Om vi forutsetter at båten ikke er ett vrak som synker så vil jeg tippe turen til Porsgrunn er langt mer å frykte enn turen hjem med båten. 

----

Men jeg ville satt noen "regler": 

1. Ikke frem på dekk med mindre det er tvingende nødvendig. En må ha sikkerhetsline, og bruke den. 

2. Nok mat, drikke og klær tilgjengelig, helst fra styreposisjon

3. Ikke ta for gitt at du får forlatt styreposisjon før en ligger fortøyd

4. En må ha en ordning for å gå på do i cockpit (bøtte)

5. Vær defensiv på alle plan, rev i tide, helst før. Og "proaktiv", når en tenker ... "jeg burde kanskje", gjør det med en gang.

------

Dette blir både gøy, utfordrende og en kjempeopplevelse. Men været må være riktig. 

Guest Avmønstret#
alphaman skrev for 3 timer siden:

første gang jeg er 100% enig i  pingu  ungdommer kan mer enn du tror. kjør på

Tror en overvurderer mengden "åpent hav" på den ruta. Om en går ut fra Langesund så vil en naturlig kurs mot nord for Torbjørnskjær ligge ganske så nært Vestfoldkysten hele veien. Så nært at en kommer seg i le innen timen så og si hele veien til sånn ca ved Færder. Da er det under 10nm før en runder ved Torbjørnskjær, altså kanskje et par timer i "åpent hav". På den ruta ser en land hele veien. 

Syns ikke en skal undervurdere opplevelsen av å seile alene på åpent hav, det er utrolig flott på mange plan. Når dekningen på mobilen dør ut og en faktisk er helt alene. Det er en sjelden opplevelse i dag. 

Guest Avmønstret#

Problemet nå er vel værmeldinga. Ser ut som det kan bli i overkant sterk nordlig vind på lørdagskvelden. 

Om mulig ville jeg gått med båten til Langesund på fredagskvelden. Lagt meg i gjestehavna der, gjort båten klar og kommet meg avgårde tidlig. Soloppgang er ca 0630, og en har tussmørke en liten time før det. Ville gjort båten klar og prøvd å komme meg avgårde før 0600.  

Det er vel sånn ca 40nm fra Langesund til Skjærhalden. Dvs 8 timer om en holder 5 knop. Realistisk ville jeg sagt at turen kan ta 10 timer, kanskje 12. 

Om en vil være i havn, eller rundet ved Torbjørnskjær og få vinden bakfra før det blåser opp om kvelden så ville jeg helst ha rundet ved Torbjørnskjær før 1800 lørdagskveld, helst tidligere, kan ikke stole på værmeldinger ifht akkurat når vinden kommer. Jo større margin, jo bedre, derfor, opp tidlig om morgenen og gå :-)

Ville jeg fulgt med på diverse værmeldinger helt til avgang. Og lagt noen planer for å gå inn mot Vestfoldkysten i tilfelle vinden kommer tidligere/sterkere enn ventet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...