Jump to content

Service på Evinrude 60 hk 1991. Noen spørsmål.

Grand Banks jr

Recommended Posts

Før jeg tar fiskebåten ut på vannet igjen så gjør jeg litt basic vedlikehold samt lager et bra filtersystem.

Neste er impeller. Kjøpte ny på Maritim og vil ha av undervannshuset. Har løsnet girgjennomføringen, og begynt på undervannshuset.

De 4 boltene som holder undervannshuset på plass løsnet lett. 

Men den bolten som holder fast "korreksjonsfinnen" og den minste bolten i fremkant av denne sitter godt.

Jeg har bare prøvd med litt makt på skrallen. Har ikke begynt med slag eller slikt ennå. Er redd for å knekke boltene. 

Noen tips her til å løse dem greit? 

Er det bare makt som skal til, eller er det noe her som knekker lett?

20190831_173857.jpg.7097f36d5bfb3311181ffc87383a0be9.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Denne satt hardt!

Vanskelig å varme så langt inne også. Men gav den noen rapp, og deretter noen rapp i riktig retning. Løsnet bittelitt. Deretter er den skrudd ut ved å skru bittelitt, deretter tilbake. Så litt til, så tilbake. Så hvile litt for at ikke bolten skal bli for varm og utvide seg. Har også badet den med marine multisprayen til Biltema. Var den jeg hadde for hånden. Forsøkt å få sprutet inn langs med bolten. 

Da jeg omsider fikk den ut var jeg glad for at jeg hadde brukt så lang tid. For denne kunne røket når som helst dersom jeg bare hadde brukt rå makt.

Må kjøpe ny bolt. Er det A4 jeg bør ha, eller annen kvalitet? 

20190901_143822.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

@ivar eller @dieselfan, vet dere hvilke kvalitet det skal være i denne bolten? Er det vanlig A4 rustfri, eller bør den være noe annet? 

Jeg har aldri ødelagt en bolt på påhengsmotor før, så har aldri tenkt over problematikken. I og med at det er alu gods, så regner jeg med at A4 fungerer. Men greit å høre med dere som har skrudd en del på påhengs (tror i alle fall dere har gjort det). ?

Tror det er A4...?     Men bolter i alu - i saltvann er problematisk uansett.   Og måten du gjorde det på, med varme, for deretter å lirke forsiktig frem og tilbake er ofte det eneste som funker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har ikke gjort material analyser av Evinrude. Yamaha har brukt alt fra 5Cr til AISI316 (A4) 

Om jeg skulle erstattet den skruen ville jeg kjøpt A4. 

Ved demontering: får du skrudd skruen en halv omdreining ut så har en ofte god effekt av å slå på skruehode med en tung hammer...

Det "knuser" det hvite pulveret som dannes i gjengene og på stammen. 

Ved montering: bruk overdrevent med vannfast fett (mainefett) men pass på at du ikke sprenger noe... 

Hensikten med fettet er å fylle alle hulrom. Dermed dannes det minimalt med hvitt pulver... Og neste gang demontere du med en lillefinger... ?

Redigert av dieselfan (see edit history)

Takk @ivar og @dieselfan. Jeg turte ikke smelle til med hammer mens jeg skrudde ut. Var redd for å belaste gjengene for mye, men da vet jeg det til neste gang :-)

Føles ikke akkurat som å lirke "forsiktig" frem og tilbake, for jeg måtte bruke en del muskler. Men turte ikke ha mer moment enn 25 cm, for da er jeg redd jeg hadde dratt av bolten. Ikke drømmescenario å borre ut rustfritt fra alu...

Topp med tips om marinefett! Jeg tenkte jeg skulle bruke noe slikt. Så med andre ord, legg greit med fett på innerste cm av gjengene og la dette arbeide seg utover (mot bolthode) mens man skrur inn? (Men unngå å få fett foran bolten.)

Spørsmål:

Hvordan får jeg "vasket ut" det hvite pulveret fra gjengene oppi stammen? Pleier dere å gjøre noe med det? 
Finnes det noen smart roterende stålbørste som kommer opp i gjengene der, eller noe middel dere spruter opp?

Spørsmål:

Jeg har fått løsnet alle boltene på undervannshuset, og lirket det løs. Det er glipe mellom stamme og undervannshus. Men det sitter fremdeles fast slik at jeg ikke får dratt det løs. 

Er det bare å sørge for at girstangen er løs, og så dunke det ned med en gummihammer eller noe? Eller er det noe annet som kan holde igjen på denne motoren?

Grand Banks jr skrev 12 minutter siden:

Spørsmål:

Hvordan får jeg "vasket ut" det hvite pulveret fra gjengene oppi stammen? Pleier dere å gjøre noe med det? 
Finnes det noen smart roterende stålbørste som kommer opp i gjengene der, eller noe middel dere spruter opp?

Spørsmål:

Jeg har fått løsnet alle boltene på undervannshuset, og lirket det løs. Det er glipe mellom stamme og undervannshus. Men det sitter fremdeles fast slik at jeg ikke får dratt det løs. 

Er det bare å sørge for at girstangen er løs, og så dunke det ned med en gummihammer eller noe? Eller er det noe annet som kan holde igjen på denne motoren?

For rengjøring , på nærmeste jakt/våpensjappe finner du sikkert bronsebørster i ymse størrelser.  En sånn først og deretter en runde med gjengetapp i rett størrelse så burde det vel begynne å hjelpe...? 

Drivaksel kan sitte på splinesen oppe i veiva. Har hørt om folk som har snudd motor på hodet så de fikk fylt opp med rustløser, sant andre som har tvunget fra hverandre stamme og uv hus ved hjelp av kiler 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk @ivar, da er det bare å jobbe i vei med å dele undervannshuset fra stammen. Fikk det ned 2-3 millimeter med litt jobb i går, så det er bevegelse i det. Får bare kontrollsjekke at ikke girhendel har poppet inn i hullet igjen, så jobbe det ned.

Ha ha @dieselfan. Dette har du peiling på!

Ser Biltema har et våpenpussesett. Jeg må se om de er lange nok. https://www.biltema.no/fritid/jakt/vapenpleie/vapenrengjoringssett-for-felt-2000037260 I alle fall fine størrelser for de boltene vi snakke rom nå. Men muligens for korte. Alternativt dette (for rifle) : https://www.biltema.no/fritid/jakt/vapenpleie/pussesett-2000023868

Og det første settet er med wire for å dra børsten gjennom, 

ville prøvd å sett etter pussesett til pistol  - litt mer passende lengde på pussestenger der..  :)    og børste til 50 kaliber må nok kjøpes utenom 

Beklager dårlig øyemål... 

Til 7/16 kan du få ut mye med en bronsebørste til .45ACP/LC som burde være kurrant å finne rimelig... Men vil anbefale deg .50  (= 1/2")

Har ett 4-delt sett med stor og liten gjenge slik at alle børster jeg har kommet over passer. 

Spenner rett i drillen.. 

.. Ivar har tydeligvis både raskere linje og raskere fingre... 

Godt vi stort sett er enige ?

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev 5 minutter siden:

Beklager dårlig øyemål... 

?????

Er mer i stuss over hvor jeg får tak i 7/16 bolt nå. De som alltid har alt inne av bolter og reimer etc, hadde ikke den.

Ser indutrisalg.no har den, men ser ikke ut til at de sender.

Skal ringe en marina her lokalt som selger mye påhengs og har eget delelager og verksted. Hovedsaklig Yamaha, men de er vel borti litt forskjellig. 

dieselfan skrev for 20 timer siden:

Må innrømme at jeg har gjenget opp noen til M12... Perfekt blir det ikke men med 3x D i gjenge inngrep så har jeg sovet godt.. 

Leste igjennom en gang til. Har nemlig ikke fått tak i bolt ennå. Ukurant størrelse. Mulig de hadde en på verkstedet i Kristiansand, men hvis de ikke har blir det gjenging. Det har jeg egentlig aldri gjort på noe som seriøst må holde. Derfor noen spørsmål som nok er ganske elementært for dere :-)

Hva betyr 3x D i gjenge inngrep ? Betyr det (slik jeg antar) at delen av skruen med gjenger er skrudd inn tilsvarende 3 ganger gjengenes diameter (D)? Altså at man ved en M12 bolt har skrudd bolten 36 mm inn i gjenget gods?

Er det nok gods igjen så jeg kan gjenge opp et 7/16 gjengehull til M12?

Kan jeg bruke gjengetappen fra Biltema art nr 18-167?  (M12X1,75)

Ved å gå fra 7/16 til M12, da regner jeg med at jeg ikke bør forborre på noe vis, stemmer? 

Noe annet jeg bør tenke på i prosessen?

(I morgen får jeg svar på om de har rette bolten til meg, ellers blir det som sagt å kjøpe verktøy og metrisk bolt.)

Eika skrev 59 minutter siden:

Alle verksteder som holder på med evinrude/mercury har dette. 

Hmm...

Bor på Sørlandet, Grimstad. 

Jeg har besøkt ett som holder på med Yamaha, de hadde ikke. Og det er jo forståelig. De sendte meg videre til de som forhandler Evinrude. Har ringt 2 Evinrude forhandlere/ verksteder. Første sa at de ikke visste om de hadde og skulle ringe meg tilbake. Ikke ringt ennå. Men kanskje bare alt for opptatt nå på høsten til å ta seg tid til en bolt. (De fokuserer nok mest på dem som de tjener mest penger på, og det er jo også forståelig.) Litt langt å kjøre da det går 1,5 timer på det bare for å sjekke.

Det andre verkstedet (2 timers kjøring) visste ikke, men hvis jeg tok med meg bolten så kunne de se om de hadde. Kona skal den veien i morgen, så da kan det jo hende jeg får en bolt i morgen. :-)

Har prøvd å spore opp en nettbutikk i Norge på dette også, men bare funnet 7/16 i galvanisert. 

Da har jeg i alle fall et sterkere håp om å få løst dette snart. Takk Eika. 

Avventer gjenging til evt. negativt svar fra de verkstedene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...