Grand Banks jr Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 ivar skrev 10 minutter siden: Får man tak i original boltdim. så ville jeg satset på det først HELT klart! Har et håp om ny bolt i morgen! ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Hva betyr 3x D i gjenge inngrep ? Betyr det (slik jeg antar) at delen av skruen med gjenger er skrudd inn tilsvarende 3 ganger gjengenes diameter (D)? Altså at man ved en M12 bolt har skrudd bolten 36 mm inn i gjenget gods? Ja ! Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Er det nok gods igjen så jeg kan gjenge opp et 7/16 gjengehull til M12? (svardelen under er skrevet av en ikke-matematiker og må leses deretter) Hva er nok? Hva er godt nok? tja... som jeg gjør helt klart så er ikke denne løsningen perfekt. Det er ikke mitt foretrukne råd, kun en måte å komme seg ut av et problem på. Men la oss se litt fakta: Nominell ytterdiameter for UNC 7/16x14 er ca 11.11 mm Nominell ytterdiameter for M12 er 12 mm, gjengebor for M12 er 10.2 mm Nominell stigning for UNC 7/16 x 14 er ca 1.81 mm, gjengebor for UNC 7/16 x 14 er ca 9.525 Nomiminell stigning for M12 er 1.75 Stigningsdifferanse er dermed ca 0,064285714 mm Ved 2D er den teoretiske stigningsdifferansen oppe i ca 1.54285714 mm (av 1.75mm) den praktiske er mindre. Det vil si at når du har gjenget 2D (24mm) dypt med full gjengeprofil så har du enda ikke tatt igjen "feil" (UNC 7/16 x 14) gjenge med en omdreining.... Flankevinkelen på begge gjenger er 60 grader Nominell gjengehøyde på M12 er ca 0.9 mm Nominell gjengehøyde på 7/16 er ca 0.73 mm Fordi M12 gjengen sin ytterdiameter er større enn 7/16 (12 mm - 11.11 mm = 0.89 mm /2 = 0.45 mm) så vil M12 gjengen sin ytterste 50% av profilen alltid gjenges i jomfruelig materiale... det vil dermed KUN være maksimalt de innerste 50% av gjengen som vil kunne ha noe negativt avvik. Det vil også kun gjelde den ene flanken. I tillegg er det godt kjent at når et skjær går mot null i kutt oppstår det kaldforming, dette vil gjøre at gjengen blir "vokse" og bli mer fullstendig i profilen... Dersom noen sitter på DAK verktøy så hadde det vert illustrativt å se de to gjengen oppå hverandre i hver sin farge, godt forstørret.... Til dere som bruker en mutter som er 0.8D høy så er det liten grunn til å tro at denne gjengen vil ha mindre utrivningsstyrke.... Nå er det ikke min hensikt å snakke opp "nødløsninger" men det er ikke alt som høres helt villllt ut som behøver å være det... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Godt forklart @dieselfan. Hang med på alt ? God nødløsning med andre ord. Brukes det forresten noe gjengelås (innerst) på disse boltene, eller kun fett for å hindre korrosjon? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Grand Banks jr skrev On 2.9.2019 at 11.48: Jeg har aldri ødelagt en bolt på påhengsmotor før ....skulle ønske jeg kunne si det samme.... dro av hodet på 21 bolter på en Chrysler 45 eller var det en Yamaha 55 2 syl en gang... etterpå så er ikke lett å komme seg ovapå igjen Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Kan jeg bruke gjengetappen fra Biltema art nr 18-167? (M12X1,75) Ja Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Ved å gå fra 7/16 til M12, da regner jeg med at jeg ikke bør forborre på noe vis, stemmer? Fordi disse gjengene er såvidt like i stigning så vil selv en bunntapp entre enkelt og greit Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Noe annet jeg bør tenke på i prosessen? Lurt å smøre med whitesprit eller rustløser eller... når du gjenger i aluminium (skal du gjenge i svartstål eller enda værre, rustfritt stål så får en best resultat med Rocol eller en annen bor/gjenge forbedrer) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Grand Banks jr skrev 5 minutter siden: Brukes det forresten noe gjengelås (innerst) på disse boltene, eller kun fett for å hindre korrosjon? slike bolter i alu og saltvann lager sin egen gjengelåsing .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 @ivar, åpenbart! Hvilke moment skal disse dras til med egentlig? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 alphaman skrev for 1 time siden: hadde værtfall ikke gjenget til m12 da har du ikke stort med grep. Skal vi møtes på Lasse's å diskutere "ikke stort med grep" og ta en pølse når jeg stryker forbi fredag, på vei til båten som ligger sørover... eller har jeg ikke klart å rokke deg etter å ha sitte å fundert på de gjengene halve dagen... Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Vi er nok enige om mye vi .men ikke i dette? har reparert mange gjenger for kunder som har gjort lignende stunt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Hvis du ikke får tak i, så er det tilgjengelig i Kragerø:) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 (redigert) Eika skrev 3 minutter siden: Hvis du ikke får tak i, så er det tilgjengelig i Kragerø:) Konge. Skal forbi på E18 på lørdag og søndag. Noen som er på jobb da? Sjekker uansett i Krsand i morgen. ? Redigert 3.September.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Kansje, må se ann åssen helga utvikler seg. Hører noen rykter om 1500 leirduer, hundre kg ammunisjon som skal brukes opp på en holme :p i værstefall, kunne jeg sikkert få lagt det på utsia Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Ha ha. Dét høres moro ut. Gir deg beskjed om jeg er i behov av bolt etter i morgen. Takk! ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Det var meget Morro sist gang i allefall, men hadde litt vondt i skuldra ett par dager etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 God trening bare å løfte hagla hundre ganger etter hverandre. Legg så til tid til sikte og rekyl, så har man en god oppskrift på lemster/ ømhet i muskler man ikke visste man hadde der. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 100 ganger? Vi hadde 500 leirduer hver sist gang, blir vel fort 3-500 hver denne gangen også Er nesten værre enn å kjøre båt fort, i høy sjø. Men bare nesten Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 (redigert) Ha ha! @Eika, kona gikk innom og fikk tak i bolt i dag. Hinsides priser på dem da. 340 kr for én bolt... Det er et offisielt Evinrude-verksted. Det er å flå kunder. Nå fikk riktignok kona en brukt, men fin, bolt til kr 100. Jeg håper den bare er brukbar. Redigert 4.September.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Evinrude er flinke til og rane folk når det kommer til delepriser. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Hmm... Tilsvarende bolt fra norsk butikk koster 50 i rustfri variant. Sikkert pluss mva. Men de hadde en, og jeg får den nå, og jeg slipper å gjenge opp nytt. ..og jeg satser på at den ikke må byttes en gang til. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Ja, dette prosjektet ble lagt på is fordi jeg ikke fikk delt motoren. Men nå er jeg i gang igjen, og jeg trenger hjelp ? Hvordan får jeg ned undervannshuset? Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal løsne girstangen oppi motorhuset. Jeg fant noen tutorials på YouTube, og det gikk på å løsne "girhendel" (den som forbinder girwire med girstang som går ned til undervannshuset. Samt dra denne til siden. Jeg har gjort det, men får fremdeles ikke ned undervannshuset. Noen triks til en eier av en gammel Evinrude 60 hk 1991 modell? @Eika, dette har du greie på. Kanskje du også @ivar? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 heldigvis sluppet å plages med dette selv, men sett andre som har måttet slite. Virker som at splinesen på drivakselen setter seg godt i veiva. Tilogmed hørt om folk som har satt motoren på hodet slik at det kan dynkes godt med rustløser i det aktuelle området Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Det stanga kommer opp av stammen, så er det en liten brankett med en liten setskrue i (det øverste bilde, det er vel tatt fra styrbord side, setskruen skal være på babord) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Ah... Det er derfor det føles som den sitter med midt på enn i front (girstang)? Er det bare å bruke rå makt da? Slå med hammer (med treplanke selvfølgelig) ned på kaviteringsplaten? Prøve å trekke ned undervannshuset med jekkestropp etc? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Eika skrev 1 minutt siden: Det stanga kommer opp av stammen, så er det en liten brankett med en liten setskrue i (det øverste bilde, det er vel tatt fra styrbord side, setskruen skal være på babord) Ja, bildet er tatt fra styrbord. Mener du en setskrue som sitter i stangen som kommer opp fra undervannshuset? Hvordan i alle dager kommer man inn til setskruen? Jeg klarer såvidt å skimte at det er noe der inne. Ha ha. Ja, jeg får prøve med en sterk lommelykt og se om jeg kan finne ut noe mer. :-) Så da var det feil å løsne den hendelen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Hmm... Jeg fant en video på YT ved søk på Evinrude VRO change impeller. Han viste en 1988 mod Johnson, og der var det en skyvemekanisme. Viste seg å være samme på min, så nå er girstangen løs! Hurra! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Og DER var'n ute. Satt relativt hardt i motoren. Men jeg fikk den ut millimeter for millimeter ved å dra den så langt ned jeg kunne i forkant og legge inn treflis/ trenger med økende tykkelse der, så bruke vektstangprinsippet ved å dytte hardt ned på bakerste del av kavitasjonsplaten. Fikk jobbet den ned til ca 1 drøy centimeter før den plutselig slapp. ? Impellerhuset neste. Hva bør jeg smøre akslingen med? Litt rustet nedover. Marinefett? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.