Pitbullo
En liten oppdatering.
Dessverre så går arbeidet litt seint, på grunn av en dårlig rygg, men det går riktig vei. Den store jobben er den jeg gjør nå, og alt som kommer etterpå går fortere.
Jeg har forsøkt flere metoder på fjerning av bunnstoff, og gikk løs med liv og lyst med en eksentersliper. Det fungerte greit, men det var fort å gå gjennom gelcoaten. Heldigvis her dette bare skjedd et par steder, og sårene er små. På grunn av ryggen så måtte jeg ta meg en lang pause med pussingen, men brukte tiden til å sette båten/ramma den står på, på bukker for å få litt bedre arbeidshøyde. Det fungerte. Videre kom jeg frem til at det enkle er ofte det beste, og en skikkelig skrape gjør vei i vellinga. Jeg har ikke tenkt til å ta bort alt bunnstoff, noe sitter som støpt, dette lar jeg være. Bunnen skal primes på nytt etter reparasjoner er gjort, og nytt stoff legges på.
På grunn av ryggen så må jeg jobbe smartere, ikke nødvendigvis hardere. Hvis jeg skraper det jeg klarer, og får bort alt det løse, kan jeg ta resten med høytrykksspyler og malingsfjerner? Jeg tenkte å skrape meg ferdig, dra båten ut av garasjen og spyle den ordentlig med høytrykksspyler med roterende dyse. Etterpå bruker jeg malingsfjerner som tar siste rest. Det som måtte bli igjen trengs kanskje ikke å fjernes? Evt. bare skrape og spyle.
Skrapt litt her og der. En del løst og en del som fort gir skader i gelcoaten om jeg skraper mere. Alle sår skal også repareres etterhvert.
Eksentersliper tar godt, men tidvis litt for godt. Vegrer meg for å bruke den videre.