Grand Banks jr
Mange veier til mål. Jeg har ikke prøvd alle og kan ikke uttale meg om hvilken som er best. Kan kun uttale meg om det jeg har prøvd.
Jeg er heller ingen ekspert, og kan kun uttale meg etter å ha behandlet to ulike båter maskinelt. Før det gjorde jeg alt manuelt.
Jeg antar at styren er det samme som gir denne matte flaten som er veldig enkel å se på fargete flater. Spesielt på blått.
Min Nidelv 24 var veldig matt. Bar preg av mange år med mangel på pleie. Etter rubbing så ble den svært blank, og flere påpekte at det må ha vært den blankeste skuta i havnen det året.
Båten jeg har nå var ikke så matt, men håpløs å få blank og ikke minst få vekk skjoldene. Så den trodde jeg at jeg måtte rubbe, men en grov polering var godt nok.
Middelet i seg selv er viktig, men også maskinen og spesielt padden har mye å si. Jeg vil ikke ha noe annet enn DA maskin. Dvs maskin som både roterer men også beveger padden i tilfeldig mønster rundt sin egen akse. Dette da jeg slipper å tenke på brennmerker og det å lage roser, samt at maskinen er ok å bruke på bilene også.
Jeg brukte ren roterende polermaskin (type vinkelsliper) da jeg jobbet med Autosol. Da hadde jeg hele tiden tilførsel av vann på siden som kjølte ned pad og fjernet det som ble polert av.
I år kjøpte jeg DA maskin for første gang, og har blitt glad i den.
Jeg har ikke så stort utslag på DA maskinen som nevnt i videoen under. Ved rubbing anbefaler ekspertene stort utslag. Dvs da rubbes det raskere sier de. For meg fungerte en rimelig DA maskin greit.
Arbeidsstilling er også greit å være klar over. Selv om jeg er greit trent så var det tungt for skuldrene i lengden å jobbe over skulderhøyde. Jeg fant ut at det beste for meg var å lage et lite stativ jeg kunne ta ned meg rundt båten, så jeg stort sett kunne ha maskinen mellom skulderhøyde og hoftehøyde.
Når du skal polere eller rubbe så bestem deg for:
- type maskin og evt utslag
- padder (anbefales å bruke mange padder, skifte ofte, og heller vaske dem. Kjøp såpe for padder)
- type middel
Her ser du før/ etter med behandling på båtmesse.
Ps: Fullt mulig du har peiling på dette, men skriver dette da jeg gjerne skulle ha visst dette før jeg begynte min oppdagelsesreise innen maskinell behandling av gelcoat. ? Håper det kan hjelpe noen på rett vei.