tom Cognac Startet 31.August.2019 Link til dette innlegget Startet 31.August.2019 Jeg skal rubbe båten min, 33 år gammel (kjøpt av meg for en uke siden). Jeg har aldri rubbet båt før, har fått høre om mange midler til rubbing, Biltema's produkt, Autosol og nå nylig fikk jeg høre om noe nytt: https://www.maritim.no/norpol-rubbing-r-10-1-kg- Noen som har erfaring med dette produktet? Takker for alle svar. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Knude Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Om den er best skal jeg ikke påstå men ble fåretrukket av proffe etterpussere på båtfabrikkene. Den er også solgt av samme firma som leverer det meste av Gelcoat . Achland . Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Grand Banks jr Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Har ikke prøvd det produktet på Maritim. Jeg brukte Autosol på en Nidelv 24 fra 1976. Hadde polermaskin og brukte en bølgete og litt hard skumpad fra 3M. Ble havnas blankeste båt. Jeg likte å jobbe med Autosol, for med litt rennende vann kunne jeg jobbe med samme padden over lang tid og det ble veldig pent. Skrogsidene ble nesten som speil. Utrolig blankt. Men som nevnt i en annen tråd så trodde jeg at jeg måtte rubbe min nåværende båt. Men gav den en omgang med DA polermaskin med harde DA pads og deep cut poleringskrem. Ble veldig blankt det også, og tok mye kortere tid. Her er Nidelven samme sommeren der jeg rubbet med Autosol. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Tskjei Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Knude skrev for 1 time siden: Om den er best skal jeg ikke påstå men ble fåretrukket av proffe etterpussere på båtfabrikkene. Den er også solgt av samme firma som leverer det meste av Gelcoat . Achland . Har vel vært levert av distributør av Reichhold sine produkter tidligere. Nå av flere.Ashland har ikke den.Å at de leverer det meste av gelcoat har jeg liten tro på? Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) takker for svar. Jeg har lest følgende: https://maritimstart.no/varpuss/ og kanskje hengt meg litt mye opp i dette med STYREN. Tenker særlig på avsnittet: "Noen tips i forbindelse med rens/vedlikehold av gelcoat!" Her ser Norpol Rubbing ut til å være bra?!?! Hva mener dere??? Takker for svar Redigert 1.September.2019 av Brian Storm glemte en setning. (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Knude Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) For å korrigere meg selv. Ingen tvil om hvem som har denne som @Tskjei påpeker. ny feil følger Redigert 1.September.2019 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) Mange veier til mål. Jeg har ikke prøvd alle og kan ikke uttale meg om hvilken som er best. Kan kun uttale meg om det jeg har prøvd. Jeg er heller ingen ekspert, og kan kun uttale meg etter å ha behandlet to ulike båter maskinelt. Før det gjorde jeg alt manuelt. Jeg antar at styren er det samme som gir denne matte flaten som er veldig enkel å se på fargete flater. Spesielt på blått. Min Nidelv 24 var veldig matt. Bar preg av mange år med mangel på pleie. Etter rubbing så ble den svært blank, og flere påpekte at det må ha vært den blankeste skuta i havnen det året. Båten jeg har nå var ikke så matt, men håpløs å få blank og ikke minst få vekk skjoldene. Så den trodde jeg at jeg måtte rubbe, men en grov polering var godt nok. Middelet i seg selv er viktig, men også maskinen og spesielt padden har mye å si. Jeg vil ikke ha noe annet enn DA maskin. Dvs maskin som både roterer men også beveger padden i tilfeldig mønster rundt sin egen akse. Dette da jeg slipper å tenke på brennmerker og det å lage roser, samt at maskinen er ok å bruke på bilene også. Jeg brukte ren roterende polermaskin (type vinkelsliper) da jeg jobbet med Autosol. Da hadde jeg hele tiden tilførsel av vann på siden som kjølte ned pad og fjernet det som ble polert av. I år kjøpte jeg DA maskin for første gang, og har blitt glad i den. Jeg har ikke så stort utslag på DA maskinen som nevnt i videoen under. Ved rubbing anbefaler ekspertene stort utslag. Dvs da rubbes det raskere sier de. For meg fungerte en rimelig DA maskin greit. Arbeidsstilling er også greit å være klar over. Selv om jeg er greit trent så var det tungt for skuldrene i lengden å jobbe over skulderhøyde. Jeg fant ut at det beste for meg var å lage et lite stativ jeg kunne ta ned meg rundt båten, så jeg stort sett kunne ha maskinen mellom skulderhøyde og hoftehøyde. Når du skal polere eller rubbe så bestem deg for: - type maskin og evt utslag - padder (anbefales å bruke mange padder, skifte ofte, og heller vaske dem. Kjøp såpe for padder) - type middel Her ser du før/ etter med behandling på båtmesse. Ps: Fullt mulig du har peiling på dette, men skriver dette da jeg gjerne skulle ha visst dette før jeg begynte min oppdagelsesreise innen maskinell behandling av gelcoat. ? Håper det kan hjelpe noen på rett vei. Redigert 1.September.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tom Cognac Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Takker til Grand Banks jr. for informativt svar. Jeg er helt novise mht. rubbing av båt, jeg har hatt båt tidligere (for ca 23 år siden) som jeg stelte og passet på, men i mellomtiden har verden gått videre og jeg har blitt eldre (71 år) og mye har skjedd på båtpleiesiden. Jeg takker alle for informative svar som kan hjelpe meg i å velge (det jeg tror er) riktige produkter og maskiner. Kjøpte en poleringsmaskin (hos Clas Ohlson) i går, en med 2 "hoder" som jeg har blitt anbefalt av et bilpleiefirma i Moss å bruke. De anbefalte også å bruke Autosol - men det var de utsolgt på hos Clas Ohlson. Derfor mine spørsmål og undringer. Jeg er klar over at det til slutt bare er jeg som kan bestemme hva jeg velger å bruke og å gjøre. Likevel synes jeg det er viktig (for meg) å få fram forskjellige meninger og erfaringer med diverse produkter da dette (forhåpentligvis) vil gjøre jobben lettere for meg. Men igjen - TAKKER for alle svar. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
pipe Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Brian Storm skrev for 6 timer siden: Kjøpte en poleringsmaskin (hos Clas Ohlson) i går, en med 2 "hoder" som jeg har blitt anbefalt av et bilpleiefirma i Moss å bruke. De anbefalte også å bruke Autosol Huff huff kjenner jeg får vondt av deg som har endt opp med ett så dårlig råd når du har spurt proffer til råds. Generelt er det ett svært dårlig råd å gå på gelcaot med en slik svak to hodet maskin på 250-300w når formålet er å rubbe. Når de da i tillegg anbefaler ett produkt som det er svært tungt å jobbe med for maskinen så holder ikke dette rådet mål selv for den største amatøren i båthavnen. Maskinen er rett å slett ikke egnet i seg selv og med Autosol i tillegg så blir denne kombinasjonen dårlig. Mitt råd er å gå å bytte poleringsmaskinen med enn 1 hodet på minst 600-700w. Kjøp med noen grove padder da den medfølgende er beregnet til polering av billakk og ikke rubbing av gelgoat. Autosol gir ett meget bra resultat men ville tenkt meg om to ganger fordi det kreves mye jobb og andre produkter gir ett like bra resultat med mindre jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Enig med @pipe. En slik maskin fra Clas Ohlson kan fungere greit på polering av billakk (min far er fornøyd med sin til bil). Men en DA maskin av type 900 W kan du bruke på begge. Bare å bytte pad til den jobben du skal gjøre. Jeg brukte to typer på båten: en hard til dyp polering, og en myk til finish polering. Båten er blank som bare det etter en sommer i bruk og solstek. Jeg kjøpte den rimeligste DA maskinen hos Bilpleiekongen. Får samme maskin hos Bilxtra og andre for rett under 1000,- Hos Clas Ohlson har du vel åpent kjøp, så du kan få pengene igjen hvis den er ubrukt? Jeg har i alle fall en slik dårlig poleringsmaskin liggende i garasjen. Den er pensjonert nå, og jeg kommer nok aldri til å bruke den igjen. På hverken bil eller båt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tom Cognac Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) takker for svar. Jeg skal få byttet maskinen hos Clas Ohlson i morgen og jeg har sett at Bilxtra i Moss har en en-hodet maskin til ca kr. 700 - 800. Jeg kjøper en slik en. https://bilxtra.no/bilpleie/poleringsmaskin/carwise-poleringsmaskin/carwise-poleringsmaskin-dual-action-125-mm Har dere noen formening om Nordpol Rubbing R 10, eller holder det med Biltema's rubbing (for båt)? Eller et annet merke dere kan anbefale? Takker igjen for alle svar. Redigert 1.September.2019 av Brian Storm (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Jakob T Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Bruker 3M fastcut ,den med kvit kork.Den funker,og er vert eit forsøk Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Jeg har bare kjøpt fra Bilpleiekongen de paddene de anbefaler for gelcoat, og de midlene de anbefaler. Legg merke til at paddene skal byttes ofte under bruk. Hvis ikke går de varme og i oppløsning. Byttes de ofte nok så kan de vaskes etter bruk og brukes på nytt. Jeg byttet vel 5-6 ganger per skrogside (26 foter) og det var egentlig på grensen. Ødela 4 padder. Jeg har samme maskin. Billig og bra nok for mitt bruk. Uansett hvor du kjøper så har Bilpleiekongen mange gode veiledninger på YouTube, og en del gode skriftlige veiledninger på hjemmesiden. Husk at du må ha padder for DA maskin. Det er egne padder. De har skum som er veldig sidestabilt, for å få mest igjen for sidebevegelsene Samt for 125 mm rondell. Kjøp også mikrofiberkluter (mange) for å fjerne rubbingmiddel/ poleringsmiddel. Mye bedre enn tradisjonelt poleringsgarn... Jeg betalte rundt 4000 for alt inkl maskinen. Da kjøpte jeg også skumkanon til min høyttrykkspyler og såpe til det. Samt våtvoks(!). Dette har revolusjonert min båt- og bilvask, polering og voksing. Mye mer lystbetont nå enn noen gang før. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
pipe Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) Bra du får deg en annen maskin som kan gjøre jobben den skal. Det er mange her inne som har god erfaring med Meguiar one step compound ref tidligere tråder Mener ganske bestemt at Bilextra fører Meguiar produkter så da kan du smekke to fluer...... Men husk dette med padder for du kommer ikke langt med den som følger med Edit. Har du tenkt på hva du skal bruke av wax etter du har rubbet opp båten? Redigert 1.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Vet at grønn 3M og R-10 er mye brukt av båtversteder vertfall. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 2.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Takker ALLE for gode råd og tips. Jeg kjøper ny maskin hos Bilxtra i Moss i dag og hører hva de anbefaler av rubbing til båt og voks til båt. Det er heller ikke lange veien til Maritim i Fredrikstad hvor jeg tror de har litt greie på "saker og ting", jeg skal også forhøre meg mos Fuglevik Marina i Rygge og se hva de kan hjelpe til med. Jeg har kanskje "låst meg" litt opp i Nordpol R 10 rubbing med derpåfølgende voks (se link jeg la ved i trådstarten), dette grunnet problemet (???) med styren på en gammel båt (33 år). Nå er det vel også sånn at butikker også skal leve og gjerne vil selge sine produkter, derfor vet jeg at de beste rådene og tipsene får jeg fra brukere som har gjort jobben tidligere Jeg har noe erfaring med båt fra for mange år siden (over 20 år siden) og regner med at en utvikling har gått videre - også på feltet båtpleie. Så igjen: TAKK for alle gode råd og tips. Jeg legger nok ut bilder etterhvert Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 2.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 (redigert) Jeg er vel i gode hender nå.................??? (nå er det bare å manne seg opp og lese bruksanvisningen ) Redigert 2.September.2019 av Brian Storm (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Ser bra ut ? Vedr. de håndtakene så må du finne ut selv hvilke du vil bruke. Den arbeidsstillingen du trives best med. Jeg lærte mest ved å se på videoer på YouTube. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jabra Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Tror du nå har gjort gode valg. Jeg har samme maskin og bruker denne både til bil og båt - uten påmontert håndtak. Den er en grei budsjettmaskin. Meguiars One Step compound har jeg klokketro på og har ved flere års bruk oppnådd resultater jeg er vel fornøyd med - så sant det ikke er for kaldt. Da er den litt vanskelig. Forsegle gjerne arbeidet med en god voks. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 (redigert) Brian Storm skrev for 7 timer siden: Jeg er vel i gode hender nå.................??? Ja det ser lovende ut. Dog er det vanskelig å mene noe om paddene men er de grove som til rubbing blir dette bra. Legg på 3 erter med produkt i padden så kjører du maskinen på laveste fart på ett felt som er 40 x 40. Den første gangen eller så må du legge ett par tre erter ekstra for å mette svampen Så er det opp med farten til høyeste eller nest høyeste hastighet for å kjøre over feltet 5-6 ganger med ca 1 cm i sekundet. Tørk vekk produktet med en mikrofiber klut og inspiser resultatet. Er det ikke bra nok så må det rubbes mere. One step Compund har egentlig ett litt misvisende navn da du må beskytte med wax etterpå. Den tror jeg er like grei å legge med hånd aplikator og tørke av med mikroklut men noen bruker sikkert maskinen til dette også så det er sikkert en smak sak som så mye annet. Redigert 2.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 De jeg har lært av sier også at man bør bruke håndapplikator (en type liten rund svamp) og legge på så tynt lag som overhode mulig. Jeg har dessuten lagt på våtvoks. Det er jeg blitt veldig glad i. Både på bil og på båt. Jeg kjøpte på Jula, men virker som de ikke har den lenger https://bilpleiekongen.no/produkt/sonax-xtreme-spray-seal/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
pipe Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 (redigert) Grand Banks jr skrev 7 minutter siden: De jeg har lært av sier også at man bør bruke håndapplikator (en type liten rund svamp) og legge på så tynt lag som overhode mulig. Legger du først på rubbing med håndapplikator for så å kjøre over med maskinen? Har jeg ikke tenkt på men det burde jo fungere bra det også Redigert 2.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 (redigert) Nei, beklager. Mente voksen til slutt. Altså kun voks jeg bruker håndapplikator på. Måten du gjør det på med rubbing og poleringsmiddel er likt slik jeg gjør det. Bortsett fra at jeg jobber på litt større flater om gangen. Men det er teste seg frem på ? Redigert 2.September.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
pipe Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Grand Banks jr skrev 7 minutter siden: Jeg har dessuten lagt på våtvoks. Det er jeg blitt veldig glad i. Både på bil og på båt. Jeg kjøpte på Jula, men virker som de ikke har den lenger https://bilpleiekongen.no/produkt/sonax-xtreme-spray-seal/ Jeg også men kjøper den hos Mekonomen https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/lakk-og-krompleie/voks/xtreme-spray-seal-pa290459no Dette produktet fåes også som såpe til å ha i bøtta. Det blir like bra og plutselig slo det meg at jeg kunne ha dette produktet i skumkannonen. Da blir det enkelt å få blank bil https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/lakk-og-krompleie/voks/xtreme-wash-seal-pa291901no Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Hmm. Lar den såpen voksen henge på båt/ bil dersom den blandes litt tynn? Altså ikke fjerner hardvoksen? Slik at den kan brukes som vedlikeholdsvask, som også legger på våtvoks? Hadde jo vært veldig tidsbesparende. Kjekt å vite at jeg kan kjøpe Sonaxen på Mekonomen når Jula nå har sluttet med den. Takk ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.