Jump to content

Norpol Rubbing R-10, erfaringer?

tom Cognac

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

Hmm. Lar den såpen voksen henge på båt/ bil dersom den blandes litt tynn? Altså ikke fjerner hardvoksen? Slik at den kan brukes som vedlikeholdsvask, som også legger på våtvoks? 

Ja det gjør ingen ting at den kommet ut litt tynn.
Blandingsforholdet i bøtta er 25 ml(en kork) til 10 liter vann så det er ikke stort.
Jeg hverken ser eller klarer å føle noe forskjell på disse to produktene hverken med en gang eller på litt sikt
Som såpe syntes jeg den glir dårlig så har godt over til en annen bilsåpe men blåser over bilen etter vask med denne i skumkonnonen.
Skyller av med hageslangen og tørker bilen tør.
Vips så har man den blankeste bilen i gata med bare å vaske bilen

Redigert av pipe (see edit history)

Det er det jeg digger med våtvoksen. Blir så pen i lakken. Varer en stund også, og lett å vedlikeholde med nye lag. Oppdaget ikke våtvoksen før i fjor høst. Nå bruker jeg den på alt. Tenkte jeg skulle prøve på vinduene i huset også... Har bare ikke kommet så langt. 

Fungerte knallbra på båten i sommer. Men akkurat på partiet man tråkker på på båten så var det litt skummelt. Holdt på å falle i vannet da beina skled vekk under meg. Går bra på dollbordene, men ikke helt i baugen der det ikke er slikt "ru-mønster". 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Da jeg hadde båt for "en menneskealder" siden polerte jeg alltid båten før sjøsetting (tidlig i mai, helst før 17.) og benyttet enhver anledning til å polere båten i uthavn (mens de andre fyrte opp grillene :cool::thumbsup::yesnod:), jeg brukte alltid en "hard" voks på boks (tror jeg kjøpte det på Malfix, en båtbutik k ikke langt fra hvor jeg jobbet i Oslo), det var noe herk å få ut av boksen og noe herk å gni ut på båten for så å polere. Men det ble blankt. Passet alltid på å ikke legge på voks på det ru "gå-feltet" på dollbordene slik at det ikke skulle bli glatt. Jeg sendte en gang forespørsel til Båtmagasinet om hvordan man skulle bevare dollbordene, men fikk ikke svar (så vidt jeg husker. Jeg var abonnent på Båtmagasinet fra første nummer og fortløpende i 30 år. Har spart på alle magasinene, men sa opp abonnementet da jeg ikke hadde mer plass i bokhylla :yesnod:)

Forøvrig: TAKKER for alle råd og tips dere kommer med, mye er notert. 

Det er en burgunder/dyp rød bred stripe under fenderlist på Flipperen min, jeg antar at jeg greier å rubbe/polere opp den, men den har fått noen skader i baugen (må nok sparkle og pusse her) så jeg er også på jakt etter original topcoaten i riktig farge. Kom borti et firma i Drammen (Bakken Motor, har fått kjempegod hjelp her) som kan Flipper og de fikk skrognummeret på båten min, kontaktet Flipper i Finland uten at produsenten kunne hjelpe meg. Båten min er for gammel til at de har fargekoden i arkivet. Men med litt reserch skal jeg nok finne det ut. Noen som har erfaring med lakking av båt med topcoat her???  Tar imot alle tips og råd med stor takk. :yesnod:

Redigert av Brian Storm
glemte tilleggsopplysning (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Med våtvoksen vi nevner så slipper du å gnikke på sommeren for å få det blankt. Hvis båten er blank om våren etter båtpuss, er det bare å vaske båten med mild nok såpe (mild nok til ikke å fjerne voks), og deretter spyle den helt ren for såpe. Så sprute på våtvoks (likner på slik JIF baderom flaske), og sprute på litt vann for å fordele den. Deretter skylle av. Så tørke med mikrofiberhåndkle (i stedet for slike pusseskinn man brukte før), og man er ferdig. Kjempeblankt, og dritten henger ikke så godt på. Kan fint behandle det ru dollbordet på båten med det. Det blir ikke glatt ( i alle fall ikke på min båt). 

Jeg bruker det på vinduene også, for da perler vannet av.

Selv med riktig fargenummer så kan gelcoat/ topcoat fra samme produsent avvike fra hverandre. Kun samme batch nr som garanteres å ha samme farge. Det sa i alle fall klargjøreren jeg snakket med (som jobbet hos Windy). De blandet derfor farge på øyemål hvis de ikke kunne fremskaffe fra original batch nr. Dette kan sikkert Knude eller en annen som har jobbet i bransjen bekrefte eller avkrefte. 

Mulig det beste er å få tak i en som kan blande på øyemål, og da også legge det for deg. 

Ellers er det jo mange her inne som har lakkert glassfiberbåter, så det er jo en mulighet hvis du vil ha den helt strøken. Bare lakkere ny stripe i tilsvarende rødfarge. Blir da å behandle som billakk etterpå. Polere, vokse etc.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

@Brian Storm, jeg har ikke brukt Meguiar. Men det virker rart å ta vann på den. @pipe kan vel bekrefte eller avkrefte dette..?

Det er kun Autosol jeg har tatt vann på. Den er det viktig ikke kjøres tørr. 

Med Meguiar ville jeg nok startet med tørr pad. Deretter tatt på 6 ertestørrelser med One Step Compound.  Se hele denne videoen (dette gjelder polering på bil, men teknikkene kan du overføre til rubbing og polering på båt): 

Tar på middel på ca 1:44 uti video. Men resten av videoen er også verdt å se.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...