Jump to content

Edit History

Gunga Din

Gunga Din

Krimart skrev 35 minutter siden:

Tror du må lese reglene selv. Hvis du har lest dem har du i alle fall misforstått totalt.

Her jeg helt på linje med Pinkvin. 

Tror jeg ikke.......klarte ivartfall eksamen på sjøbefalskolen :wink:

hvis du er i tvil, så foreslår jeg att du leser kommentarer til reglene skrivne av jurister på området !

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

etter mange av reglene så er det skrivet kommentarer hur regelen skall tolkes

Under §9a står bl a

Regel 9 a påfordrar att fartyg alltid skall eftersträva att hålla sig styrbord i en farled eller på en farleds styrbordssida, ehuru en mittlinje vanligen inte finns definierad.
Fartyg skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning om styrbord som säker och praktisk framfart medger. Farledens yttre begränsning torde i flertalet fall utgöras av tänkta linjer i ledens huvudriktning mellan utmärkningar och naturliga hinder med hänsyn till fartygets djupgående och storlek i övrigt. Man behöver inte följa varje utvikning åt sidan i t ex en svensk skärgårdsled även om en sådan djupkurva är utprickad, såvida inte trafiksituationen påkallar det.

Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin fram- komlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.

Gunga Din

Gunga Din

Krimart skrev 25 minutter siden:

Tror du må lese reglene selv. Hvis du har lest dem har du i alle fall misforstått totalt.

Her jeg helt på linje med Pinkvin. 

Tror jeg ikke.......klarte ivartfall eksamen på sjøbefalskolen :wink:

hvis dere du er i tvil, så foreslår jeg att du leser kommentarer til reglene skrivne av jurister på området !

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

etter mange av reglene så er det skrivet kommentarer hur regelen skall tolkes

Under §9a står bl a

• Create New...