
Gunga Din
Krimart skrev for 15 timer siden:
Vel, her er din opprinnelige post. Du påstår at man bryter en "masse sjøveisregler" ved å krysse i sund på generelt grunnlag. Jeg skrev at jeg gjerne krysser gjennom trange sund, særlig fordi jeg har seilbåt kun med påhengsmotor, men at det er vel en definisjon hva som er trangt. Så lenge man følger sjøveisreglene ( §2, §9 m.fl.) og tar hensyn til f.eks. større båter som trenger plass så langt det lar seg gjøre bryter man ingen regler. Det ingen generelt ferdselsforbud for seilbåter i sund, bortsett fra noen utvalgte kanaler. Jag skrev ingenting om å ikke holde seg til SB så langt det lar seg gjøre og hele ikke noe om å ta hensyn til andre båter - det gjør jeg og kommer det er ferge så viker jeg selvsagt.
Bare ett litet fortydligende;
vad som er ett trangt sund eller en trang led er ikke definiert i Int sjøveisregler.........det avgjøres fra fall til fall, beroende på bredden på farvannet, trafikkintensitet, størelse på fartøy etc
regel 9a......sier att alle fartøy skall holde seg så langt SB de kan i leden, når det lar seg gjøre uten fare
regel 9b.....sier att mindre fartøy og seilfartøy skall holde av veien for store fartøy, som bare kan manøvrere sikkert innom leden
(Litt generellt beskrevet ja!)
vill også passe på å minne litt om regel 18........regelen som bl.a sier att motorfartøy viker for seilfartøy
.........og da spes om innledningen
regel 18. Ansvar mellom fartøy
unttatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet
det betyr; att den vikeplikt motorbåter har ellers mot seilbåter opphører å gjelle i trange farvann,
eller som Sjøfartsverkets jurister uttrykker saken
Regeln börjar med "såvida ej annorlunda föreskrivs i reglerna 9, 10 och 13". Ett litet fartyg, ett segelfartyg eller ett fartyg som fiskar kan således inte kräva rätt till väg i en trång led eller inom ett trafikseparerat område.
Så seiler man og krysser i trangt farvann, så bør man vare medveten om sine begrensede rettigheter, spes da man kommer over i motsatt ’kjørefelt’.........