Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Chiefengineer skrev 10 minutter siden:

Salting er ingen typisk Volvo-greie men for D-serien så er motorinstallasjonen slik at når motor er korrekt montert så vil det bli stående litt vann igjen i de nederste radene av ladeluftkjøleren når motor stanses. Dette vannet vil oppta en del varme fra motor og omkringliggende komponenter etter stans og sirkulasjonsstopp slik at det oppnår en høyere temperatur enn der saltutfelling starter (45-50 grader).

 

Se der ja, det var jo interessant! Jeg har ikke tenkt så grundig gjennom de tingene der, men det du skriver vitner jo om at saltavleiring kan være et konstruksjonsproblem, ikke kun et resultat av kjølerens dimensjonering og marginer i forhold til motoren og hvor salt vannet er der motoren går de siste minuttene før man stopper den. 

 

For min del har ikke problemet med dårlig kjøling vært noe tema. Jeg regner med at litt av årsaken er at vår Yanmar 4LHA på 144 hk har så lite effektuttak i forhold til motorens og kjølerens størrelse at den ikke vil være så var på litt redusert kjølekapasitet, samt at det er veldig brakt vann der vi har båtplassen. Det innebærer jo at den blir godt flushet i nærmest ferkst vann før vi stopper motoren hver gang (unntatt når vi er på ferie).

 

Lagt til:

Det med at varmgang synes å være et Volvoproblem er utelukkende basert på subjektiv synsing. Hvis man ser på antall tråder her inne hvor det er problemer med varmgang virker det som om Volvo er en gjenganger i forhold til Yanmar (ny tråd senest i går). Hva årsaken er vet jeg ikke. Kanskje det er antallet Volvo kontra Yanmarmotorer i markedet som slår ut? Kanskje de med Yanmarmotor og varmeproblem ikke lager en tråd på det her inne? Eller kanskje Yanmarmotorene rett og slett er litt annerledes konstruert når det gjelder kjølesystem og marginer på kjøleeffekt i forhold til Volvo?

Komodo

Komodo

Chiefengineer skrev 2 minutter siden:

Salting er ingen typisk Volvo-greie men for D-serien så er motorinstallasjonen slik at når motor er korrekt montert så vil det bli stående litt vann igjen i de nederste radene av ladeluftkjøleren når motor stanses. Dette vannet vil oppta en del varme fra motor og omkringliggende komponenter etter stans og sirkulasjonsstopp slik at det oppnår en høyere temperatur enn der saltutfelling starter (45-50 grader).

 

Se der ja, det var jo interessant! Jeg har ikke tenkt så grundig gjennom de tingene der, men det du skriver vitner jo om at saltavleiring kan være et konstruksjonsproblem, ikke kun et resultat av kjølerens dimensjonering og marginer i forhold til motoren og hvor salt vannet er der motoren går de siste minuttene før man stopper den. 

 

For min del har ikke problemet med dårlig kjøling vært noe tema. Jeg regner med at litt av årsaken er at vår Yanmar 4LHA på 144 hk har så lite effektuttak i forhold til motorens og kjølerens størrelse at den ikke vil være så var på litt redusert kjølekapasitet, samt at det er veldig brakt vann der vi har båtplassen. Det innebærer jo at den blir godt flushet i nærmest ferkst vann før vi stopper motoren hver gang (unntatt når vi er på ferie).



×
×
  • Create New...