Jump to content

Forlenge ankerkjetting med tau.


Lazyjack

Recommended Posts

Har 45 meter 8 mm kjetting og vil forlenge denne med 25 meter tau som spleises til kjettingenden. Båten veier 9,5 tonn og vinsjen ser ut til å kunne dra både 16 og 18 mm innerst i gropa på nokken. 

Bør jeg velge treslått eller flettet tau og hvordan kan jeg unngå at tauet skamfiles mot kjetting leddet der det spleises (kjettingen har en ekstra stor oval ring i enden)? Noen kaus er det ikke plass til. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Lazyjack

i båt, da jeg kjøpte den, var det en vanlig øyespleis, der kordelene låg rundt siste lenken

3-slagen tamp. Funkede i spillet

 

 

Framtia

Jeg blev anbefalt en sånn her for ca 15 år siden, som jeg kjøpte.......den går gjennom spilet,

men det er også ende fordelen (som jeg ser det) den har lavare strekkholdfasthet enn kjettingen så der har du den svake lenken:smiley:

og nå etter 15 år i fuktig ankerboks, så ser den ikke ut i måneskinn enn gang! Jeg stolte ikke på den.

så jeg har skiftet til lenger kjetting.

https://vikingyachting.se/butik/fortojning/katting/galvaniserad-skarvlank-for-katting-o-10-mm-din766/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Fire ulemper med kjetting-tau:

1. Man får ikke nødvendigvis opp ankeret rett vei, så man trenger svivel.

2. Avlasting av tau til kryssholt er vanskelig, spesielt når det trengs

3. Man må gjerne hjelpe skjøtenbgjennom kabularet

4. Man er alltid litt mer bekymret for at noe kan ryke

 

Man sparer litt vekt, men ankeret ligger uansett på brygga om fart er viktig. Opplever også mindre støy ombord med tau i rulla fremfor kjetting, men det kan også løses med dempet avlaster.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Hei

 

Det bør alltid vera tau mellom båten og kjettingen. Dette fordi det er mykje enklare å kappa tau enn kjetting. Det kan oppstå situasjonar der det er viktig å forlata plassen kjapt.

 

Me har 20-30 m tau mellom kjettingen og båten, men eg har alldri brukt tauet til å halda båten. Dersom det er behov for all kjettingen (70 m), så har eg sjakkla avlastingstaua fast i det siste leddet til kjettingen.

 

Det er skreve mykje om skøyting av kjetting, her på BP. Eg har ein skøyt på kjettingen, og det er etter 50 m. Skøyten er ein sertifisert sjakken.

Sjakkelen går heilt fint gjennom/over kabelaret.

Eg forstår ikkje kvifor folk brukar desse tvilsame skøytestykka.

 

Ask

 

Link to post
Ask skrev 8 minutter siden:

 

Det bør alltid vera tau mellom båten og kjettingen. Dette fordi det er mykje enklare å kappa tau enn kjetting. Det kan oppstå situasjonar der det er viktig å forlata plassen kjapt.

Me har 20-30 m tau mellom kjettingen og båten, men eg har alldri brukt tauet til å halda båten.

 

Enig.

Har jeg det  travelt  ruser kjettingen fort  ut  siste 2 m er tau. 

Ved ankring er denne bra   med mye sjø og vind en rykk demper på tauet og Ankerseilet oppe. 

Bilderesultat for kjetting avlaster

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Lazyjack skrev for 14 timer siden:

 

 

Vestfold fortrinnsvis....

 

 

Borgeskogen 24, 3160 Stokke

33 36 14 00

vestfold@eiva-safex.no

08.00 – 16.00

 

 

TESS

 

Valløvn. 2, 3118 TØNSBERG (kart)
Tel
33 74 12 70
E-post
tonsberg@tess.no

 

 

AHLSEL

 

Tønsberg

Solkilen 23
3117 Tønsberg
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...