Jump to content

Montere solcellepanel på hardtopp

jørn

Recommended Posts

Hei

Postet dette i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/150572-rydde-i-elektrisk-anlegg-inter-9300-tips-til-ombygging-og-forbedring/page/2/ men ser at det nok hører hjemme i egen tråd.

Jeg skal montere solcellepanel på hardtoppen. 150w og rundt 8ampere. Pga liten bredde mellom taklukene, må panelet monteres på tvers bak lukene. Utfordringen er at HT ikke er jevn, men består av kanter. Jeg må derfor bygge opp med avstandskloss (grønn farge på tegningen). Noen forslag til hva jeg kan benytte som avstandskloss? Jeg ønsker å lime den fast. Kan U-profil aluminium eller syrefast benyttes? Høyde er rundt 40mm.

Fra panelet til batteri blir det ca 10meter der kabel må gå. Regulatoren sitter ved batteriet. Er det fornuftig å montere regulator nærmere panelet, så det blir ca 3m til regulator, og 7m til batteriet? Noen forslag på mm2 kabelstørrelse? Jeg tenker 6mm2 fra panel til regulator, og 10mm2 fra regulator til batteri. Eller holder det med 6mm2 hele veien?

solcellepanel.jpg.b22f841fb57aee0e4ce47b20d3c2511f.jpg

36D2B368-9299-4329-9714-47A23B8E0F28.jpeg.b01b433d67e7ea3c2e4e4fee2ccf4c39.jpeg

EFDD2023-15E5-47C5-8731-CF6F83D88956.jpeg.dde767dc635874cab103eb8c43400dd0.jpeg

Redigert av jørn (see edit history)
jørn skrev for 19 timer siden:

Fra panelet til batteri blir det ca 10meter der kabel må gå. Regulatoren sitter ved batteriet. Er det fornuftig å montere regulator nærmere panelet, så det blir ca 3m til regulator, og 7m til batteriet? Noen forslag på mm2 kabelstørrelse? Jeg tenker 6mm2 fra panel til regulator, og 10mm2 fra regulator til batteri. Eller holder det med 6mm2 hele veien?

Selv ville jeg kanskje benyttet ekspandert PVC som avstandskloss til panelet. Mest fordi jeg allerede har det liggende og fordi det tåler saltvann uten å korrode. Jeg har ellers ingen grunn til påstå at det er det beste som finnes.. 

Regulator monteres nær batteriet. Det er i hovedsak mellom regulator og batteri det er grunn til å bekymre seg for spenningsfall. 4mm2 hele veien før regulatoren holder fint for 8A. Når regulatoren står tett ved batteriet er det ingen grunn til å øke kvadratet mellom regulator og batteri.

For å sette det i perspektiv: Dersom du monterer regulatoren helt ved panelet og skal ha lange ledninger mellom regulator og batteri er det mer fornuftig å øke kvadratet opp mot 8 eller 10mm2.

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev for 9 timer siden:

Selv ville jeg kanskje benyttet ekspandert PVC som avstandskloss til panelet. Mest fordi jeg allerede har det liggende og fordi det tåler saltvann uten å korrode. Jeg har ellers ingen grunn til påstå at det er det beste som finnes.. 

Regulator monteres nær batteriet. Det er i hovedsak mellom regulator og batteri det er grunn til å bekymre seg for spenningsfall. 4mm2 hele veien før regulatoren holder fint for 8A. Når regulatoren står tett ved batteriet er det ingen grunn til å øke kvadratet mellom regulator og batteri.

For å sette det i perspektiv: Dersom du monterer regulatoren helt ved panelet og skal ha lange ledninger mellom regulator og batteri er det mer fornuftig å øke kvadratet opp mot 8 eller 10mm2.

Takk :) Hvor kan man få kjøpt ekspandert PVC?

JRK skrev for 8 timer siden:

Du har jo allerede en antenebøyle/mast på taket. I denne kan det jo festes rør som går fremover mot taklukene.

Om du bare limer et par klosser ved disse er mye gjort. Selv har jeg gjort noe lignende på min Viksund. Her er begge panelene tiltbare

image.png.bc51e2ecddb1389b63e201ef4ca92317.png

Det var ikke dumt, de må jeg vurdere. Takk :)

Tore B skrev for 5 timer siden:

De jeg hadde tenkt å bruke, men må ha mellomlegg/avstandkloss for å få høyden.

Stjernen ! skrev for 2 timer siden:

Hvorfor ikke ett fleksibelt panel ?

Seilerslask skrev 1 time siden:

Fleksible paneler har kortere levetid.

Helt riktig Seilerslask, det er årsaken til at jeg ønsker faste paneler og ikke fleksible

Sjøbliss skrev 1 time siden:

Jeg brukte aluminiumskinner som jeg limte fast. Sitter fortsatt selv etter en sommer i plan. 

Ikke dumt, men ser ikke hvordan det skal fungere hos meg, da lukene ikke er for å skyve. 

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...