gt19 Startet 3.September.2019 Del på Facebook Startet 3.September.2019 God kveld Skal utbedre litt nede i ankerbrønnen, og da må jeg ta av motor/girhuset på min Lewmar ankervinsj for å komme til. Er usikker på hvilken Lewmar jeg har, men etter litt googling tror jeg det er en V4 eller V5 jeg har. Ut i fra de manualene jeg har funnet, ser det ut som om det er kun 4 muttere som skal løsnes (se bildet) og deretter bare dra ned motoren på akslingen. Når jeg løsner disse, sitter den fortsatt bom fast. Lurer på om det bare er rå kraft som skal til nå? Er det noen som har kjennskap til denne vinsjen, som kan bekrefte/avkrefte om det bare er rå kraft som skal til? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Hulda Svart 3.September.2019 Del på Facebook Svart 3.September.2019 Hvis du søker litt, også her på forumet, vil du finne flere med samme erfaring. Så vidt jeg vet, sitter motor og gir sammen med spline (aksiell tanning). Om winchen ikke plukkes fra hverandre og smøres (service i hht fabrikanten) kan girhus korrodere fast til winch. Det kan sitte meget godt. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 3.September.2019 Del på Facebook Svart 3.September.2019 (redigert) På mitt Lewmar spel som ser helt likt ut utom att det har capstan så var det en kil som stöttades underifrån av en spiralbricka. Möjligt att spiralbrickan måste petas ut. Jag har inget minne av att det var något problem att dela, ev får Du väl ta spelet uppåt och sedan motor med snäckväxel neråt. Om Du skulle behöva motor med snäckväxel så är det en firma i Skärhamn eller var det var som sålde kompletta nya motorer med växel RMI 50 F C25 12V för SEK 3500:- Redigert 3.September.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gt19 Svart 3.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2019 Hulda skrev 56 minutter siden: Hvis du søker litt, også her på forumet, vil du finne flere med samme erfaring. Så vidt jeg vet, sitter motor og gir sammen med spline (aksiell tanning). Om winchen ikke plukkes fra hverandre og smøres (service i hht fabrikanten) kan girhus korrodere fast til winch. Det kan sitte meget godt. God kveld, Hulda Takk for tilbakemeldingen. Har søkt litt her på forumet, men klarte ikke å finne noen med erfaring fra akkurat samme vinsj som meg, derfor jeg tok meg friheten til å starte ny tråd. Forrige eiere prioriterte nok kun service på påhengsmotorene, så har en liste over ting å gå over her ombord. Vinsjen blir smurt opp og rengjort nå når den forhåpentligvis blir demontert. Men ønsket å høre om noen hadde erfaring fra denne vinsjen før jeg går på med litt makt. Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Hulda Svart 3.September.2019 Del på Facebook Svart 3.September.2019 (redigert) Her er'nLurer på om det var Bitteliten som hadde en som hadde satt seg. Om det er kileforbindelse, er det som regel ikke så krevende. Her har du den: https://www.lewmar.com/Lewmar-Files/cad-v1-v6.pdf Redigert 3.September.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GSBno Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai ebonita skrev On 3.9.2019 at 21.12: På mitt Lewmar spel som ser helt likt ut utom att det har capstan så var det en kil som stöttades underifrån av en spiralbricka. Möjligt att spiralbrickan måste petas ut. Jag har inget minne av att det var något problem att dela, ev får Du väl ta spelet uppåt och sedan motor med snäckväxel neråt. Om Du skulle behöva motor med snäckväxel så är det en firma i Skärhamn eller var det var som sålde kompletta nya motorer med växel RMI 50 F C25 12V för SEK 3500:- Hei:) skulle likt å vite hvem som hadde motor. Som du skrev i innlegg.. trenger en ny 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.