Jump to content

Modstand på fall (seilbåt)

Peter-

Recommended Posts

Hej,
Synes jeg har utrolig stor modstand på mine fall. Når jeg fx bruger til fall til af løfte min gummibåt ud af vandet kan min vinsj næsten ikke klare det (har en rimelig kraftig vinsj). Nogen ide hvad som kan være problemet? Det virker til at være et problem med dee fleste af mine fall. Er dette normalt eller? De er alle ført tilbage til cockpit.

Mvh,

Peter

Du beskriver at det er motstand når du løfter opp gummibåt? Den veier jo fort 50 kg... 

er det motstand når du heiser seil? 

Ser for meg at når du heiser opp gummibåten, så ligger ikke storseil-eller forseilfallet på samme måte inn mot trinsen i toppen av masten, enn når du heiser seil. Tipper dette gir mye friksjon mm. Det blir rett og slett feil vinkel. Et spinnakerfall vil isåfall være bedre å bruke? 

Optimalt er vel å bruke spinnakerbommen som "kran". 

Kan vare mye.......mest tro på att noe ligger tvinnet inne i masten som pacuare beskriver.

(kan også vare en gammel antennekabel eller elkabel)

prøv å losse alle fall, en vindstille dag, så de henger rett ned....

så tar du eks genuafallet en ende i hver hånd, litt opp og ned, da skall det gå enklere....til tross for tvinning 

så gjør du fast storfallet med winch......går genuafallet like enkelt da eller får du motstand......

så får du prøve deg frem mellom ulike fall-kombinasjoner

enklest å sjekke er å ta ned masten, skru av toppen eller bunn.....lommelykt

har du nede masten så kan du også sjekke trinser att de ikke har spor/grader etter wire’n

Har du wire/tau eller reine tau-fall typ Dyneema?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Begynn med å smøre opp i toppen, hvis du nå uansett skal opp i toppen.

Får du tak i fallet på masta ? Er det like mye motstand hvis du haler der ?

For å føre ett fall til cocpit går det normalt via minst 2-3 blokker/trinser. For hver usmørt trinse det skal gjennom, så øker motstanden. 

Sånne blokker må smøres jevnlig for å løpe lett.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det var en masse gode kommentarer - takk! Nu har jeg et godt udgangpunkt når jeg starter min de-bugging ;)

Min data pt er:

- Fall kører ganske fint uden belastning

- Alle fall bagved mast, dvs mainsail og topping lift kører også bra med belastning.

- Fall foran, dvs spinnaker fall, pole fall og stormseil kører helt elendigt med bare litt belastning. Fx hvis jeg skal løfte spinnaker-pole op til horizontal må jeg hive med kropsvægt (uden vinsj) for at løfte den - og den vejer jo ikke specielt meget når den allederede er fæstet med den ene side i masten. Et andet eksempel er gummibåden (ca 40-60 kg vil jeg gætte) kan jeg selv løfte ud af vandet, men når jeg bruger et fall må jeg vride med kropsvægt på mine fine Lewmar 42-2xSpeed vinsj hvilket virker helt absurt - selv i 10ms med hele forseilet ude har jeg aldrig skulle vride specielt meget på min vinsj.

... så jeg tænker umiddelbart at det er blokkene baseret på det faktum at når jeg øger belastning bliver det ekstremt tungt. Hvis noget var viklet sammen inde i masten burde det jo altid være tungt + jeg ved forrige ejer har aldrig brugt spinnaker eller stormseil så det har nok stået ubrugt noget tid.

Anyways så skader det jo ikke at kigge ned i masten, er den nemt at åbne masten oppe i toppen?

Er der et godt indlæg på hvordan man klare masten mest sikkert (helst solo fordi fallene kører så dårligt..)?

Har lige købt et nyt fall som jeg vil installerer før jeg begynder at klatre noget som helst...

Mvh,

Peter

Peter- skrev 33 minutter siden:

Fx hvis jeg skal løfte spinnaker-pole op til horizontal må jeg hive med kropsvægt (uden vinsj) for at løfte den - og den vejer jo ikke specielt meget når den allederede er fæstet med den ene side i masten.

På meg later det ikke som det er trinsen, for om jeg oppfatter det rett du henger med hele din kroppsvekt i bom-opphalet og det går så tregt, her går jo fallet bare over en ende trinse og tilbake ned........

sitter den trinsen fast, og tampen sklir over, så burde du enda,  med din kroppsvekt kunne løfta halve spinnakerbomens vekt 

det later som noe er tvinnet inne i masten

S/Y Gunga Din

Peter- skrev for 2 timer siden:

Er der et godt indlæg på hvordan man klare masten mest sikkert (helst solo fordi fallene kører så dårligt..)?

Ligger ikke du på Sølyst ?  Da ville jeg hørt med Hans Gerlach, han har lift der for bruk i master med jevne mellomrom, så blir det både sikkert og behagelig, og du skal ikke se vekk fra at han kan bistå deg med selve problemet også, for han er veldig flink.

http://www.ship-shape.no/

Erik skrev 1 time siden:

Ligger ikke du på Sølyst ?  Da ville jeg hørt med Hans Gerlach, han har lift der for bruk i master med jevne mellomrom, så blir det både sikkert og behagelig, og du skal ikke se vekk fra at han kan bistå deg med selve problemet også, for han er veldig flink.

http://www.ship-shape.no/

Jeg ligger 100m derfra i Pinå. Det er jo helt genialt, jeg kan sikkert også løfte båden ud af vandet i Sølyst? Skal kontakte dem...

Når det så er sagt vil jeg gerne kunne klatre min mast selv, og tænker hvis man har en god sele, et godt fall + 2 stk backup fall så er man rimelig sikker. Har sportsklatret en del på fjell i Rogaland (er jo verdensklasse forhold her!) så det med højden er ikke et problem :)

Mvh,

Peter

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

På meg later det ikke som det er trinsen, for om jeg oppfatter det rett du henger med hele din kroppsvekt i bom-opphalet og det går så tregt, her går jo fallet bare over en ende trinse og tilbake ned........

sitter den trinsen fast, og tampen sklir over, så burde du enda,  med din kroppsvekt kunne løfta halve spinnakerbomens vekt 

det later som noe er tvinnet inne i masten

Skal kigge ned i masten. Nogen ide om hvordan man åbner i toppen? 

Peter- skrev for 2 timer siden:

Jeg ligger 100m derfra i Pinå. Det er jo helt genialt, jeg kan sikkert også løfte båden ud af vandet i Sølyst? Skal kontakte dem...

Når det så er sagt vil jeg gerne kunne klatre min mast selv, og tænker hvis man har en god sele, et godt fall + 2 stk backup fall så er man rimelig sikker. Har sportsklatret en del på fjell i Rogaland (er jo verdensklasse forhold her!) så det med højden er ikke et problem :)

Mvh,

Peter

Usikker på om Hans slipper, slipping  er vel noe seilforeningen organiserer, men det er sikkert mulig å få til begge deler. De gangene Hans har vært i masten min så har jeg bare fortøyd foran kranen, så har liften vært parkert på kanten der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...