Jump to content

Seilbåt for å bo i og deretter seile jorden rundt

vikzz

Recommended Posts

Heisann alle sammen! 

Dette er min første post her inne.

Jeg har fagbrev som matros og går nå på styrmannskole. Jeg har alltid vært veldig interessert i å lære meg å seile, da jeg har mange venner og bekjente som driver med dette. Jeg elsker å reise og har brukt de tre siste årene på "backpacking". Elsker livet på veien, men ser nå at jeg ønsker noe mer fast base. Derfor er seilbåt perfekt for meg!

Så jeg har kommet til beslutningen at jeg skal kjøpe meg en seilbåt, bo i den her i Trondheim over vinteren for å deretter seile avsted til våren. Først rundt i Norge, deretter sørover og vestover. Gleder meg stort!

Jeg har et budsjett på 250-350 foreløpig, kan muligens strekke meg enda litt lengre. Jeg vet at det er litt stramt, men jeg tror det er mulig å få til en god deal her på høsten og vinteren.

Siden jeg skal bo i båten over vinteren er det viktig med ting som heldekkende kalesje, landstrøm, dusjmulighet, septiktank, varmtvann, isolasjon, oppvarming, god plass, gjerne akterkabin. For langturen blir det jo viktig med utstyr som store dieseltanker, stor vanntank, flåte, EPIRBB, solcellepanel og slike ting. Er da klar over at oppgraderingen over tid vil koste mer.

Jeg har kommet frem til at 36 fot er ønskelig for meg. Det blir meg og en frøken ombord, så det skal være tilstrekkelig plass for oss tror jeg. 

Jeg var og tittet på en Bostrøm 37 som ligger på finn.no nå, men syns prisen var litt for stiv i forhold til gammelt utstyr og original motor fra 80-tallet. Selger var ikke interessert i å diskutere prisen. Den ble solgt i mai for 350k da den lå ute til 390k. Etter dette har den fått byttet gjennomføringer og smurt med kobbermaling på bunnen, men ellers har den blitt leid ut hele sommeren og ytterlige slitt. Tror dere 350k er en fair pris for den båten? Motor må byttes, ankervinsjer fungerer ikke, flåte og EPIRB er utløpt og gammelt, lekkasje fra targabøyle, pakning på motor, noen hengsler og rare løsninger i tillegg til et ganske rotete elektrisk system. Men ellers elsket jeg at båten var så stor og romslig, godt utstyrt med forsåvidt alt jeg ser etter.

Jeg har også sett litt på en Maxi 108 hvor eier er villig til å gå ned en del i pris. Den virker veldig kurant, men må da selv installere varmtvannsbereder med mulighet for landstrøm, landstrømanlegg, dusj og fikse to vinduer/ventiler som lekker (Kjent Maxi problem?). Ellers er det noe feil med dieselvarmeren, de har byttet plugger men tror det kan være dieselpumpen.

Ellers var båten veldig kurant. Liker godt den store akterlugaren og det fine ryktet Maxi har. Hva tror dere er en god pris på denne båten?

Jeg har sett litt på en Dehler 36 CWS, den virker veldig god. Den har helt nye seil blandt annet. Men liker ikke helt interiøret og sentralvinsjen da jeg gjerne vil lære meg å seile på ordentlig. Kan muligens få den til 350k. Hva tror dere om den?

En annen veldig interessant kandidat er Sweden Yachts C34, hvorav det er flere til salgs. Det er enda en her og enda en til rundt 200 000, hvor bud mottas. Hva tror dere om førstnevnte? Jeg ga bud på 300k men det var for lavt. 

Jeg er i utgangspunktet ute etter en godt velholdt og greit utstyrt kvalitetsbåt, helst svensk, dansk eller tysk, gjerne fra 80-tallet men i god stand. 

Har dere noen forslag? Noen tips? Hva tror dere om overnevnte båter? 

Redigert av vikzz (see edit history)

Og så bør du lese tråden om Origo på langtur...:-)

Flott at du spør, og folk svarer etterhvert. Problemet er kanskje at alt for mange som starter slike tråder bare drømmer, og så forsvinner de ut uten mens vi andre diskuterer videre..

Har ingen erfaring med noen av båtene du lenker til, men har oppfattet at Dehler er solide båter.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Takk for svar folkens! Jada, regner med det er mange som stiller slike spørsmål. Men jeg skal faktisk gjennomføre det. Dagene går stort sett til skolegang og ringerunder til båter. Var i Bergen forrige helg og så på den båten du nevner S/Y Emma. Den har jeg nevnt i innlegget. Jeg likte den veldig godt, men som jeg skrev over så var det en del småplukk og litt storplukk. 

(Lekkasje, defekt ankervinsjer, veldig slitent teakdekk med slitte nater, original motor som mest sansynelig må byttes snart, rotete elektrisk anlegg, noe pakninger som lekker i motor og slakk i rorlager). Jeg bydde 310k på den, men eier ville ha 350k basta. Det syns jeg er å kjøpe en del ekstra arbeid, uansett hvor fin båten er. 

Dessuten ble den kjøpt for 350k i vår, leid ut og litt hele sommeren også forventer selger samme pris på høsten når det er kjøpers marked. Synd men helt okei. Likte den utrolig godt da.

Orginalmotorer og slitte teakdekk er vel ikke den beste måten å begynne et slikt prosjekt på (bare spør SY Emma som prøvde seg med en annen båt først om orginalmotor gir mye ergrelse). Således virker jo Maxien å være et bra valg, men synes den var litt dyr. Det kommer nok andre alternativer. Ville sett etter en båt med skikkelig bad (som tåler vann).

Deheleren har vel også byttet motor en gang? I så fall tror jeg dette kan være en bra båt. Tror ikke at sentralvinsj hindrer deg i å lære å seile skikkelig, men den har en litt annen stil (som jeg liker) innvendig.

Lykke til uansett.

Guest Avmønstret#

Høres ut som en dårlig deal. Mulig nytt teakdekk, som vel ble skrudd i denne perioden, pluss potensielt å måtte renovere dekket under pga fuktig balsa.... begynner vi på 200K, hvis du gjør mye selv? "Ny" motor... 150K om du setter det bort, 50-100K om du gjør det selv. Pluss alt det andre gamle og slitte. 

Hvor ender vi før du har en båt som du ønsker å seile rundt jorda med... på minst 7-800K eller deromkring? Men da har du jobbet livet av deg og får aldri pengene igjen når du selger. En fordel kan være at du da er godt kjent med systemene ombord siden du har fikset alt selv. En ulempe er kanskje at vinteren blir en ekstremt slitsom kombo av studier, arbeid og store utgifter i noe som kun synker i verdi. 

Så.. har du tid og penger nok til å gjøre det i løpet av en vinter?

Du vil vel antagelig måtte ut med noen hundre tusen ekstra i løpet av vinteren. Er det ikke mulig å reise de pengene før kjøp og se etter en båt uten teakdekk, med motor som ikke må byttes osv? 

-------

Av de båtene du viser til ville jeg prioritert å få sett på Dehleren. Egentlig umulig å se ut fra finn annonser men den har mye nytt, fremstår som mer moderne og oppdatert enn de andre og ser mest "ryddig ut".  

Og Bostrømen er kanskje den båten som ville lagt nederst på lista over de jeg ville brukt tid til å kikke på. 

----

Du skriver at du har lagt inn bud på flere båter. Samtidig er du usikker på hvilken båt du skal satse på, men du vil seile jorda rundt til våren. 

Som et minimum bør du få en båt du har intensjoner om å kjøpe på land for inspeksjon, og få med en kyndig som kan inspisere skrog osv grundig. 

Kostnaden ved å trø feil i den prisklassen og årgangen båter du orienterer deg i er i praksis at du kan bli sittende med en nyinnkjøpt båt til verdi 0,- De båtene du ser på har garantert gått på grunn flere ganger i sin levetid, men siste eier har nok "aldri gjort det" ;-)

Takk for svar folkens! Jeg er forholdsvis ferdig med Bostrømmen.

De interessante nå er den Maxi'en, syns dere 300 000 er en dårlig pris for den? Det må jo en del oppgraderinger til.

Blandt annet legge opp dusj, varmvannsbereder på landstørm, landstrømanlegg, kartplotter, dieselvarmer, panelovner, lettbåt, davit, solcelle, flåte, epirb. Men den har i alle fall full kalesj. 

En veldig kurant båt for meg virker å være denne Sweden Yachts 34. Den er jo litt mindre, så ingen stor akterkabin som i Maxi'en. Men til gjengjeld er den svært velholdt.

De eneste oppgarderingene jeg ville måtte kjøpe er panelovner og en større dieseltank, samt flåte og epirb til langturen. Ellers mulig en lettbåt og en davit. En full kalesje koster ca 17 000.

Når det gjelder Dehler'n syns jeg og den virker svært velholdt og ryddig. Den har masse utstyr og slikt. Men jeg liker ikke interiøret særlig godt. Men mulig jeg tar meg en tur sørover i helga og titter på Dehler og Sweden Yachts 34, Maxi'en kan jeg ikke se på før om 3 uker, da eier er på ferie.

Når det gjelder Dehler virker den jo veldig velholdt, og forrige eier var utdannet mekaniker og har tatt service selv. 

Der er er oversikten litt ufullstendig. Skal kontakte eier for mer informasjon.

Redigert av vikzz (see edit history)

SY34 virker meget velholdt og med nyere teakdekk og motor er den i alle fall ett tryggere valg en de som har orginalt.

Har du tilgang til fasiliteter med dusj på land i Trondheim? Om ikke er jeg generelt lit skeptisk til daglig dusjing i slike "trebad".

Det er noen SY fans her på forumet som trolig kan gi deg mere spesifikke tips om dette merket, og som også kan si noe om prisen er riktig.      

Den Sweden Yacht båten der har jeg prøvd å overbevise kona om også :) Hvis du er i markedet for noe sånt tror jeg ikke det er et dårlig kjøp. Men merk at den har ligget ute lenge, så selv om den tilsynelatende er et godt kjøp vil du neppe få solgt den for det du kjøper den for. Det er tydeligvis smertefullt å selge båt eldre enn 3 år om dagen.

Med et såpass begrenset budsjett ville jeg sett etter båter som ligger hakket lavere i pris og satset på egen arbeidskraft og penger til oppgradering til langtur. Det kan være lurt å vurdere nye seil, ny motor og ny rigg. I så fall ryker fort 200 K ++  bare på det. Videre er du avhengig av en fornuftig selvstyring, en god batteribank-løsing,  solceller, navigasjonsinstrumenter, legg på AIS, satellittkommunikasjon etc.  så blir det fort 100 til. Husk at teakdekk er dyrt, tungt og (etter min menig i alle fall) ført og fremst kosmetisk. Men viktigast; det er et dårlig valg hvis dere skal til varmere strøk. VELDIG varmt å gå på. varmt under dekk og varmen gjør at natemassen løser seg opp. Annet å tenke på når man ser etter båt  for langtur er god plass til LAANG kjetting (min 100 m)  og stort, tungt anker i baugen, god ergonomi for opphold i stor sjø; hvor lett er det å rigge sjøkøyer etc.  Men det er klart, noen kjøper et billig vrak og seiler av gårde,  satser på sheet-to-tiller selvstyring, at den gamle riggen og seilene holder, ryker motoren så seiler man... mange av de kom langt likevel.... 

Guest Avmønstret#
Krimart skrev for 4 timer siden:

Men det er klart, noen kjøper et billig vrak og seiler av gårde,  satser på sheet-to-tiller selvstyring, at den gamle riggen og seilene holder, ryker motoren så seiler man... mange av de kom langt likevel.... 

Sååå dårlige trenger ikke båter i prisklassen å være. Men å betale "ekstra" for gammal "luksus" er vel å kjøpe seg til fant. Handler vel om å finne rette båten, selvsagt uten teakdekk osv...

Og om en skal på langtur etter en vinter med båten som hybel så bør ikke "hybelkvaliteter" komme foran langturkvaliteter. På en måte...  en båt som er"koselig med peis" en sur vinterkveld i Norge er kanskje ikke båten når en er i ferd med å koke over i varmen. 

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 22 minutter siden:

Det er vel lite interessant for trådstarter å vurdere båter utenfor Norge, eller ikke norske båter, i og med at de i såfall må momses inn i kongeriket om de skal krysse grensen.

Samtidig, i den prisklassen kan det kanskje være ett alternativ å kjøpe "ferdig langturbåt" i utlandet og selge den i utlandet når turen er over. Men da ramler hybellideen vekk, og Norge er vel ett av de rimeligste landene å kjøpe båt i nå?

Eureka, hva er det som er krise med å ha enkle slangeklemmer på gjennomføringer? Kan det oppgraderes eller fikses til noe bedre mener du? Burde kanskje vært noe fast og ikke avtakbart?

Logaren, fin båt det! Men går heller litt opp i pris slik at jeg slipper å bytte motor og slikt. 

Pinkvin, takk for tipset! Den var jo veldig godt utstyrt, men blir nok noe for dyr meg nå. Kjøper jeg en relativt godt utstyrt båt i god stand kan jeg oppgradere til utstyr for langtur underveis, mens jeg forbereder meg. Har jo en stund på meg!

Foreløpig ser den Sweden Yachts C34 mest interessant ut, skal nok ta en titt på den. Hvis det ikke er noe alarmerende dere ser med den, utenom skroggjennomføringer?

Hadde vært fint med en liten liste over ting jeg burde sjekke nøye på visning. 

Takk folkens! Hva skulle man gjort uten Baatplassen? :)

Ang slangeklemmer på ventiler på skroggjennomføringer: 

"Krise" i den forstand at det alltid, alltid, alltid, skal være to slangeklemmer på alle slanger som er montert i en høyde 20 cm over vannlinjen og nedover. På seilbåt vil det i praksis si alt. MEN: det er noe av det enkleste i båtlivet å utbedre. Kjøp tilstrekkelig antall kvalitets klemmer og monter de minst 90 grader vinkel i forhold til eksisterende. En alvorlig bagatell. Det går fortere enn å koke kaffe. 

Ventilene på bildet er av merke Tru Design og er nye. Kompositt og kjempebra. Har det selv. Det kan være verdt å spørre selger hvordan gjennomføringene er montert. Greit å vite. Epoxystøyp eller vanlig tettemasse ala tek7. 

Lanber! Du har vel båt? :saint: Den er nydelig ja!

Takk for svaret Eureka. Mener du nye koblinger på 90 grader, montert lengre inn på slangen, eller sette på en ekstra slangeklemme etter de andre?

Skal høre med selger ja! Noe annet å tenke på? Ikke så mye nevnt om riggen her.

Guest Avmønstret#
vikzz skrev for 2 timer siden:

Pinkvin, takk for tipset! Den var jo veldig godt utstyrt, men blir nok noe for dyr meg nå.

Den ligger ute til 530K. Er et kurrant merke, fra 2001 og har vel stort sett alt en trenger for langtur, pluss nye seil, kjølen har vært tatt ned osv. Ut fra annonsen virker den å være "nøkkelklar" for langtur. 

Prisen 530 er, i mine øyne 500. Det er 150 fra ditt budsjett, hvor du vurderer båter uten motor som virker, med gamle teakdekk osv.

Om "350 båten" skal opp til samme standarden som Bavariaen fra 2001, med ny flåte, nye seil, ny spryhood, nye batterier, nytt solcelleanlegg, nye overlevringsdrakter, Eprib, ++, egentlig alt du kommer til å trenge på langtur så vil det etter alle solemerker ende på langt over 500, men fortsatt være en mye eldre båt. 

Så ja, ca150 over budsjett, tipper du sparer ett sted mellom 100 og 150 ifht å ruste opp en "typisk 350 båt", og noen hundre, kanskje tusener timer arbeid. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...