Jump to content

Seilbåt for å bo i og deretter seile jorden rundt

vikzz

Recommended Posts

Eureka skrev for 2 timer siden:

Ang slangeklemmer på ventiler på skroggjennomføringer: 

"Krise" i den forstand at det alltid, alltid, alltid, skal være to slangeklemmer på alle slanger som er montert i en høyde 20 cm over vannlinjen og nedover. På seilbåt vil det i praksis si alt. MEN: det er noe av det enkleste i båtlivet å utbedre. Kjøp tilstrekkelig antall kvalitets klemmer og monter de minst 90 grader vinkel i forhold til eksisterende. En alvorlig bagatell. Det går fortere enn å koke kaffe. 

Bare ett litet ‘men’

på gamle båter, si før midten 70-tal så hadde man bare enkle slangeklemmer for att slange-stussen var kort,

så innen man setter dit den andre slangeklemmen så bør man vare sikker på att stussen under er gjort for dobble klammer

man kan aners risikere att klemme sønder slangen 

finner man dette, da er det sikkert også høy tid å skifte hele gjennomføringen

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Enig med Pinkvin om at det er bedre å kjøpe en ferdig utrustet båt 150 000 dyrere. Fant ikke noen gode alternativer nå.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152491705

den over er en gib SEA på 33 fot. Satte søket på nyere enn 2000 og ca 400k. Vil ikke anbefale denne (kjenner ikke båten), men kan være en fin kontrast til det du har sett på til nå. Det du bør gjøre er å se på litt forskjellig. 

Kan veldig lite om gamle seilbåter, men vet at gamle båter betyr mye vedlikehold. Det aller meste går fint å seile på langtur med. 

6 hours ago, Eureka said:

"Krise" i den forstand at det alltid, alltid, alltid, skal være to slangeklemmer på alle slanger som er montert i en høyde 20 cm over vannlinjen og nedover.

Sånn for ordens skyld: en så pertentlig og sindig mann som Nigel Calder har faktisk sluttet å anbefale doble slangeklemmer. Mye rart som kan skje med gjennomføringer, men at en ellers velfungerende slangeklemme i rett materiale plutselig skal begå harakiri er ikke plagsomt sannsynlig.

Til trådens egentlige tema: i denne prisklassen blir det vesentligste for budsjettet hvor mye som må gjøres før du kan legge avgårde, som andre allerede har nevnt. Jeg har båt som var i noenlunde samme prisklasse, og har nok brukt omtrent like mye på å oppgradere båten som jeg brukte på å kjøpe den. Når jeg selger den får jeg neppe igjen veldig mye mer enn halvparten av det jeg opprinnelig ga for båten uten alle oppgraderingene – langtur sliter på båt og folk.

Guest Avmønstret#
pacuare skrev 8 minutter siden:

Enig med Pinkvin om at det er bedre å kjøpe en ferdig utrustet båt 150 000 dyrere. Fant ikke noen gode alternativer nå.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152491705

den over er en gib SEA på 33 fot. Satte søket på nyere enn 2000 og ca 400k. Vil ikke anbefale denne (kjenner ikke båten), men kan være en fin kontrast til det du har sett på til nå. Det du bør gjøre er å se på litt forskjellig. 

Kan veldig lite om gamle seilbåter, men vet at gamle båter betyr mye vedlikehold. Det aller meste går fint å seile på langtur med. 

Syns økonomien i "sånne situasjoner" er vanskelig. Men kanskje en ikke skal regne alt i penger, mannen er ung og det er kanskje viktigere hva situasjonen er etter en endt langseiling enn hvor mye penger som går tapt når båten skal selges ;-)

Men jeg tror det er lettere å få pengene igjen om 2-3-4 år for en jordomseilt Bavaria fra 2001 med seil og veldig mye utstyr fra 2017 enn en gammel svensk båt hvor førstegangseieren selv har gjort veldig mye, for det ligger vel en god del DIY i kortene her har jeg inntrykk av, hvor kostnaden nesten må ende på 500 K uansett hvordan en snur og vender på det. 

----

Med 350 som max budsjett tror jeg at jeg ville gått "bredt ut" og ikke hengt meg opp i feks "gammel svensk storhet" eller noe sånt men kanskje mer tenkt en enkel, solid og ukomplisert båt.

Kanskje hatt noen tanker rundt hvilken motor som sitter i båten, er den lett å få tak i deler til, og til hvilken pris. Er det en kjent "steinknuser" som aldri svikter eller en kjent "problemotor". Lett å fikse eller kjent for å være vanskelig osv. Dieseltank, originale, lett å bytte, lett å installere ekstratank?

Hva med riggen, er det en god langturrigg, lett å få tak rimelige/brukte seil til, følger det med mange seil, hvordan er tilstanden på detaljene i riggen, vinsjer og i grunnen det meste. Koster en del peeeng å få i stand hvis "feil ting" er slitt. 

Elektriske systemer, er det kråkereir eller orden, er det behov for mye strøm hele tiden eller kan en klare seg med lite. Er "avhengigheten av strøm" stor eller liten (trykkvann vs fotpumper, eldass vs manuell osv). Hvor mye må oppgraders før langtur? Holder det med 2x100 solceller og en regulator (billig) eller er strømforbruket høyere? Batteri/ladeløsning, må det oppgraderes? Osv, osv. 

Fortøyningsutstyr, ankervinsj, kjetting, anker... her snakker vi om temmelig mange tusen om det så og si må "etableres" fra null. 

Skroget, er det stor jobb å ta ned ror for inspeksjon av lager osv (ser at mange må ta det underveis), gode løsninger for aksling, cutless osv? Gjennomføringer bytter en vel uansett... om det ikke er helt nytt. Og tidligere skader, kjølen osv... 

I det hele tatt, jeg ville leita etter "rette båten" som er et godt utgangspunkt, om det er SY spiller ingen rolle.

Guest Avmønstret#
Euklid skrev 32 minutter siden:

Jeg har båt som var i noenlunde samme prisklasse, og har nok brukt omtrent like mye på å oppgradere båten som jeg brukte på å kjøpe den. Når jeg selger den får jeg neppe igjen veldig mye mer enn halvparten av det jeg opprinnelig ga for båten uten alle oppgraderingene – langtur sliter på båt og folk.

Kanskje.. når en først ligger relativt lavt i budsjett, skal tenke billigst mulig. Finne en båt som har mest mulig av det en trenger innen budsjett og utruste rimeligst mulig for å redusere tapet mest mulig? Men en får kanskje ikke en båt med så mye adekvat langturutstyr innen det budsjettet?

Og siden det er erfarne langturseilere i tråden (ikke meg). Hva er det som skiller en båt seilt langs kysten og rundtomkring her og en som skal jorda rundt?

Er vel ikke bare solceller, god selvstyring og ekstra vann- og dieseltanker? Eller kan det være nok som en start? 

Hei igjen alle sammen! Skal si det ble fart her inne, det liker jeg :smiley:

Når det gjelder det dere skriver. Jeg er klar over at båt er et taps-prosjekt. Jeg har ikke ambisjoner om å få igjen alle pengene, har heller ikke ambisjoner om å selge båten etter få år. Jeg har vært "hjemløs" i 3-4 år. Reist jorden med ryggsekk og ikke hatt en base, men jeg har jobbet til sjøs. Så jeg ser etter et hjem, en base. Et sted å ha bøkene og klærne mine. Stort mer eier jeg ikke!

Grunnen til at jeg heller mot svenske gamle båter er ikke fordi de er så flotte å se på, men fordi de er robust bygget og tåler vær og vind. Jeg har ikke planer om å gjøre en tradisjonell "jorden-rundt-på-ett-år", men heller bruke den som base mens jeg fortsetter livet jeg lever i dag. Det vil si at jeg seiler rundt i stedet for å reise over land. Jeg elsker å reise!

Grunnen til at Sweden Yachts 34 ser lovende ut for meg er at den har omtrent alt jeg trenger for å flytte rett inn. Det eneste blir elektriske panelovner, ellers er det landstrøm og 220V opplegg allerede. Teak-dekket er relativt nytt så tror det holder i minst 10 år til uten store vedlikeholdet. 

Da har jeg god tid på meg til å skaffe resten, som da blir flåte, epirb, solcellepanel og større dieseltank. Muligens blir jeg å installere en targabøyle til lettbåt og solcellepanel. Dette må jeg jo ikke skaffe med en gang heller, om jeg holder meg i kystnære strøk. 

Jeg har dessverre ikke mulighet til å finansiere 500 000 akkurat her og nå, men heller kjøpe de små oppgraderingene som trengs over tid. Til neste år kan jeg jobbe igjen, nå har jeg nådd inntektsgrensen for stipend.

Jeg skal høre nøye med gjennomføringene, men ser det er delte meninger om disse. De ser jo veldig gode ut. Ellers takker jeg og bukker for alle fine tips!

Har sittet i flere uker nå og sammenlignet og ringt rundt. Litt av en reise!

Om jeg så selger båten og sitter igjen med ingenting går det forsåvidt greit. Har vært blakk før jeg. Men tror ikke det blir tilfellet altså! Tror dette er en båt jeg kan ha og bo i i mange år. Som sagt er jeg matros, og jobben min er jo å ta vare på båter :-)

35 minutes ago, Pinkvin said:

Kanskje.. når en først ligger relativt lavt i budsjett, skal tenke billigst mulig. Finne en båt som har mest mulig av det en trenger innen budsjett og utruste rimeligst mulig for å redusere tapet mest mulig? Men en får kanskje ikke en båt med så mye adekvat langturutstyr innen det budsjettet?

Og siden det er erfarne langturseilere i tråden (ikke meg). Hva er det som skiller en båt seilt langs kysten og rundtomkring her og en som skal jorda rundt?

Er vel ikke bare solceller, god selvstyring og ekstra vann- og dieseltanker? Eller kan det være nok som en start? 

Kommer langt om en er selvforsynt med strøm, har en båt der rigg, kjøl og ror sitter fast, der motoren starter og selvstyringen fungerer også i drittvær. Et godt opplegg for ankring må en også ha. Ekstra diesel- eller vanntanker trengs ikke, bare å ha plass nok til å lagre kanner.

Absolutt billigste løsning er nok å kjøpe en hjemvendt langturbåt. Når jeg en gang finner på å selge min (noe jeg burde gjøre, men ikke har lyst til) kommer den som kjøper den til å få vanvittig mye utstyr til lite penger, men det estetiske på en båt som har vært langt avgårde og ikke gjennomgått noen voldsom oppussingsrunde er så som så. Om en forsiktig eier har seilt båten t/r Karibien trenger derimot ikke slitasjen å være allverden, men de har gjerne mye av det samme utstyret ombord.

Guest Avmønstret#
Euklid skrev 1 minutt siden:

Absolutt billigste løsning er nok å kjøpe en hjemvendt langturbåt. Når jeg en gang finner på å selge min (noe jeg burde gjøre, men ikke har lyst til) kommer den som kjøper den til å få vanvittig mye utstyr til lite penger, 

Utenfor tråden men... hvordan er det, mtp båten, å komme hjem? Drittlei å bli kvitt hele greia (åpenbart ikke du ;-)). Har en da ikke en litt "feil" båt smekkfull av utstyr som sakte men sikkert går ut på dato/relevans... mtp helgeturer og sommerferiebruk? Eller har en en usedvanlig godt utrustet tur og feriebåt? Tror du skjønner hva jeg mener :-) 

Forøvrig enig. Er trofast på finn.no og har sett at litt eldre hjemvendte seilbåter smekkfulle av utstyr så og si blir gitt bort, sånn relativt sett. Det kan kanskje være relatert til økonomi, bedre å få inn 2-3-400K kjapt og bli "ferdig" med det enn å prøve å skvise ut de siste kronene og ikke ha 2-3-400K på konto. 

Så kanskje beste rådet til TS er å ha is i magen... selv om to bud på båter ikke tyder helt på det ;-), og vente til den rette hjemvendte båten blir lagt ut på finn.no. Når er det sesong for retur fra ARC, og sånn generelt?

vikzz skrev 1 time siden:

Grunnen til at jeg heller mot svenske gamle båter er ikke fordi de er så flotte å se på, men fordi de er robust bygget og tåler vær og vind. Jeg har ikke planer om å gjøre en tradisjonell "jorden-rundt-på-ett-år", men heller bruke den som base mens jeg fortsetter livet jeg lever i dag. Det vil si at jeg seiler rundt i stedet for å reise over land. Jeg elsker å reise!

Hva  bygger du utsagnet at gamle svenske båter er robust bygget og tåler vær og vind, i så fall er det i  motsetning til f.eks. engelske eller franske båter ? Å seile jorden rundt på et år er nok veldig ambisiøst, mulig du tenker på T/R Karibia? 

Guest Avmønstret#
Logaren skrev 1 time siden:

Dette er vel eksempel på hjemvendt langtursbåt - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153607680

Appåtil "gammel svensk" ;-)

Syns den så fin ut jeg, og billig. Men hadde slitt med å kjøpe båt gjennom meglere som ikke kjenner den... Hadde nok krevd direkte kontakt med siste eier, med mindre det er noe spesielle greier, sykdom/død som ligger til grunn for å selge gjennom megler. 

Ser ut som siste eier prøvde å selge den i vår http://www.sorgenfri.com/forum/topics/godt-utrustet-langturseiler-til-salgs - da til 250.000.

Tror nok endel slike eldre båter er ganske tungsolgte. For tur og kystseiling blir vel konkurransen fra nyere brukte båter som Bavaria og Hanse ganske hard. Burde være mulig å prute litt i dagens marked.

Redigert av Logaren (see edit history)

Når det gjelder Najad'en ser den jo utrolig slitt ut. I tillegg er det dyre utstyret utgått for lenge siden, flåte, EPIRB og slike ting. Seilene er nok fra jordomseilingen foruten de som ikke er brukt, og må byttes uansett. Vindroret frister, da dette er dyrt.

Den har store tanker da, det er et pluss. Også har den jo allerede vært rundt jorden, så det vil jo si at den er prøvd og bevist. Men foruten det og at den har ting som inverter og sånn har den ikke noe særlig mer utstyr enn de andre båtene jeg ser på. Så jeg syns ikke det virker som et spesielt godt kjøp? Med tanke på at jeg skal bo i den i et år ser jeg jo etter noe litt mer koselig på innsiden også.

Jeg har satt søket mitt på 33-39 fot, 100-400k. 

vikzz skrev for 11 timer siden:

Fordelen med gamle svenske båter er finishen på trearbeidene inne i båten. Der har de brukt mye tid. At de skal tåle mer vær og vind enn andre båter er absolutt ikke alle enige i. Du skal bo i båten noen år. Finn ut hva du trives med. Alle godt vedlikeholdte båter i denne størrelsen kan få deg rundt jorden. Eneste er hvis du skal til Arktis / Antarktis forsår jeg at du ser på skrogtykkelse.

1 hour ago, vikzz said:

Når det gjelder Najad'en ser den jo utrolig slitt ut....Med tanke på at jeg skal bo i den i et år ser jeg jo etter noe litt mer koselig på innsiden også.

Dette er nok et veldig godt poeng. Det er viktig å ha et trivelig bomiljø. 

Spørsmålet er hvor mye man kan gjøre selv.

Redigert av Logaren (see edit history)
Guest Avmønstret#
Logaren skrev 8 minutter siden:

Dette er nok et veldig godt poeng. Det er viktig å ha et trivelig bomiljø. 

Men samtidig kanskje det minst viktige iom at det kan fikses på noen kvelder med sandpapir/lakk/olje/maling og litt innsats til lav kostnad. 

Med ett cockpittelt og AC har en god "bobåt" syns jeg iom at en får eget soverom adskilt. Og god lagringsplass på langtur. 

Og til prisen, med budsjett på 350, så har en margin til å ruste opp for enda en langtur for båten. Men er motoren moden for utskiftning så rakner hele regnestykket. 

Med tanke på budsjettet ville eg gått for ein mindre båt. Du får ein mindre båt å bu i, det er sjølvsagt dumt. Det positive er at du får ein billigare båt å drifte når du er på tur. Aktuell båt kunne t.d vereComfort 32

Vel du ein slik båt har du råd til å oppgradere, og kanskje til og med ha litt pengar til overs når du er på tur:smiley:

Virker som motorer er ren lotto. Noen får panikk og vil bytte når timetelleren bikker 1000, mens andre går flere titals tusen timer. Vår har gått 4.400 timer nå, og viser ingen sykdomstegn.

Men klart, om man må skifte motor underveis, ryker det fort minst hundre tusen kroner, pluss at det er litt av et arbeid å gjøre det i utlandet om man ikke leier noen til å gjøre alt for seg.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
20 hours ago, Pinkvin said:

Utenfor tråden men... hvordan er det, mtp båten, å komme hjem? Drittlei å bli kvitt hele greia (åpenbart ikke du ;-)). Har en da ikke en litt "feil" båt smekkfull av utstyr som sakte men sikkert går ut på dato/relevans... mtp helgeturer og sommerferiebruk? Eller har en en usedvanlig godt utrustet tur og feriebåt? Tror du skjønner hva jeg mener :-)

Tja ... en har jo gjerne fått seilt fra seg litt etter langtur, og har kanskje noen andre prosjekter å fylle dagene med. Så en del vil nok selge på grunn av dette, og for andre er kontoen såpass slank at et snarlig salg kan gjøre underverker; i alle fall om man har en båt som er verdt mer enn vår.

Å ha alt av utstyr når vi bruker båten her hjemme er bare fint. Vi kan ligge på svai så lenge vi gidder uten å tenke på strøm, ankrer totalt ubekymret i alle forhold, og har radar, AIS og kartbackup i fleng så det skal være mulig å finne veien.

En del av meg synes det hadde vært kjekt å kjøpe en litt større båt etter hvert; noe mer moderne med litt færre skrammer. Men det er nå ganske mye følelser knyttet til denne båten – så en annen del av meg har lyst til å seile den til et egnet verft i Sverige og bruke et par-tre hundre tusen på å få den stelt og pleid, selv om det selvfølgelig er komplett idioti rent økonomisk. Den som lever får se.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...