Jump to content

Seilbåt for å bo i og deretter seile jorden rundt

vikzz

Recommended Posts

Euklid skrev On 10.9.2019 at 16.49:

Tja ... en har jo gjerne fått seilt fra seg litt etter langtur, og har kanskje noen andre prosjekter å fylle dagene med. Så en del vil nok selge på grunn av dette, og for andre er kontoen såpass slank at et snarlig salg kan gjøre underverker; i alle fall om man har en båt som er verdt mer enn vår.

Å ha alt av utstyr når vi bruker båten her hjemme er bare fint. Vi kan ligge på svai så lenge vi gidder uten å tenke på strøm, ankrer totalt ubekymret i alle forhold, og har radar, AIS og kartbackup i fleng så det skal være mulig å finne veien.

En del av meg synes det hadde vært kjekt å kjøpe en litt større båt etter hvert; noe mer moderne med litt færre skrammer. Men det er nå ganske mye følelser knyttet til denne båten – så en annen del av meg har lyst til å seile den til et egnet verft i Sverige og bruke et par-tre hundre tusen på å få den stelt og pleid, selv om det selvfølgelig er komplett idioti rent økonomisk. Den som lever får se.

Vis hele sitatet  

Har du vært på jordomseiling? Har du en blogg jeg kan lese? :)

Takk folkens! Det er en båt jeg bare har hørt godt om. Når jeg dro og så på den var jeg sikker allerede, det var ingen tvil. Selv om jeg faktisk tok en titt på den blå SY C34 som også lå ute dagen etter.

Den røde SY C34 var særdeles velholdt, det var ikke en eneste ting å sette fingeren på. Alt var i skjønneste orden. Gjennomføringer, ledninger, motor, interiør, seil, dekk og instrumenter var i topp stand. Så vel som skrog og alt annet.

Seiler den opp fra Kragerø til Trondheim i slutten av neste måned, har samlet et lite mannskap. Blir en spennende tur jeg gleder meg stort til! 

Nå må vi bare gå til innkjøp av noen våtdrakter, flåte finnes ombord, nødpeilesender har vi også.

Takk for hjelpen folkens! :D

• 2 måneder senere...

Veldig sent, men kan meddele at båten er hentet og anbrakt Trondheim. 

Det var en fantastisk flott tur oppover kysten, vi brukte 8 dager. Hadde båten oppe i hele 12 knop da været var ganske drøyt første dagen, med 40 knops medvind. Men det gikk bare godt, hun surfet fint rundt Lindesnes. 

Har nå tatt service på motor og vinterkonservert den, bestilt ny sprayhood og kalesje fra Alf Hansen, isolert skap og akterkabin med low-e samt lagt nytt skrogtrekk, lagt 220V med uttak i bysse, forpigg, akterkabin og salong koblet på landstrøm-terminal (fikk hjelp av elektriker), byttet armatur på bad og i bysse og det er straks klart for å flytte inn permanent. Glavamatter på dekk og presenning over cockpit funker bra foreløpig. 

Om en uke kommer madammen og båtlivet begynner for fult.

Neste prosjekt er å installere ventilasjonsvifte på bad og i bysse, har funnet noen fine 12V fra Vetus som passer eksisterende ventilasjonskanaler, men må tenke litt på hvordan jeg skal trekke kabler og legge det opp. Så har jeg tenkt å henge opp en pc skjerm på veggen for filmtitting i vinter, bestilte også en liten prosjektor som kan fungere isteden.(vinterkos)

Når jeg får meg jobb igjen blir det Rocna anker, kjetting og vinsj samt solcellekontrollpanel.

Så begynner ting å bli klart! 

Ellers går det meget godt på skolen og straks jul, og det gledes! 

DSC06061.JPG

20191109_155833.jpg

2019-11-06_12_22.04_1.jpg

• 5 måneder senere...

Heisann folkens! Lenge siden sist.

Det var noen som ønsket oppdateringer, og da kan jeg dele litt.

Vinteren har gått veldig greit, men den var lang og tung i Trondheim.
Jeg investerte etterhvert i en bedre luftavfukter, landet på Arida S9L, og er veldig fornøyd med den. Den er litt bråkete da, men man blir vant med den. Også har den en autofunksjon som gjør at den ikke går så mye.

Jeg installerte to panelovner, en i hver lugar (forut og akter). Også har jeg installert ny  pumpedo fra Jabsco, 12V vifte fra Jula på toalett funker bra for å suge ut fuktigheten under dusjing. På badet har jeg lagt ny fugemasse i skjøter og slikt for å beskytte treverket litt mer. Jeg har også ført slange direkte fra dusjens avløp og ned i kjølsvinet, og montert en automatisk lensepumpe.

De fleste lys i båten har jeg byttet til LED. Fikk tak i pærer med samme socket hos Sparelys, og kjøkkenlysene byttet jeg ut med LED-bars kjøpt på Clas Ohlson, syns de hadde et fint varmt lys.

Jeg har installert den nye sprayhooden, og den nye cockpit-kalesjen og er fornøyd med den! Veldig kjekt å ha her i Trondheim hvor det er så mye dårlig vær.  Jeg monterte også en krydderhylle i byssa. PC-skjerm i salongen og en bluetooth høyttaler har gjort nytten for seg til nå.

Internett får jeg fra mobilen med Chili FriData. Men vurderer hotspot fordi telefonen går så fort tom for strøm, tipper det ikke er helt gunstig for telefonens batteri.

Ellers har jeg hengt opp litt sånne nett til å ha frukt og slikt i, og syns det ble fint.

Jeg har behandlet teak-dekket med boracol, og er fornøyd med resultatet der.

Jeg har kjøpt ny batterilader med bluetooth og nightmode, da den gamle var litt bråkete. Den nye er av typen Victron på 30A. Veldig, veldig forøyd med den. Anbefales virkelig!

Seilet røk på ferden opp, det har vært på service og jeg har tatt en test-seilas til Hitra på helgetur, det var kjempestas og veldig gøy. Når det gjelder skolen har jeg i dag avlevert min første eksamen, og det gikk veldig greit. Snart ferdig nå!

Når jeg er ferdig på skolen går ferden nordover, tenker å seile til Lofoten-området, før jeg setter kursen sørover mot høsten.

Jeg har forresten laget en YouTube-kanal for de som er interessert i å følge med. Har laget noen videoer allerede.

www.youtube.com/c/sailingvinderla

Det som står for tur nå er;

- Solcellepanel. Har funnet panelet jeg har lyst på og regulatoren jeg trenger. Men er fortsatt i tenkeboksen på hvordan jeg skal få til å lage noe å feste det i. Jeg har lekt med tanken på å kjøpe aluminium-stenger og NOA-fester, bruke den eksisterende radarmasten og bare lage et rettvinklet system med to skrå stenger som støtte ned mot pulpit på sidene, eller få noen til å lage meg en syrefast targabøyle og droppe hele radarmasten.

- Anker, ankerrulle og ankervinsj.
Jeg har landet på at jeg skal ha meg et Rocna 20 KG når den lommeboks tid kommer. Ankerulle er fortsatt noe jeg er usikker på. Klarer ikke helt å finne ut hvilken rulle som er idéell for min båt og det ankeret.

94707049_10158488589689511_7998198264522342400_o.jpg.37225c12538280b3243275d7a6a72445.jpg

Dette er fra en lik båt. Noe sånt vil jeg ha, men har ikke funnet en slik rulle hos noen norske forhandlere. Finner bare slike med ledd, og ser for meg at det ikke er nødvendig med ledd. Tenker det kan være mer som kan gå i stykker.

Ankervinsj og kjetting kjøper jeg senere. Rulle og anker først, så har jeg litt kjetting og blytau og får prøvd meg litt mens lommeboken varmer opp.

Med det på plass er båten meget godt egnet for langtur allerede, foruten en smule små tanker.

Jeg har tenkt litt på en fleksibel eller fast vanntank i baugen, og det å få sveist en ny og større dieseltank. Det er god plass til større dieseltank i akterpiggen. Foreløpig kjører jeg kanner på dekk. Men på grunn av rekkestøtenes vinkel er det litt ugstunstig.

Til neste vinter ønsker jeg meg virkelig en vedovn av type Faversham eller Cubic Mini, eller en Dieselovn av typen Dickinson som ikke bruker strøm. Dette for å løsrive seg litt fra landstrømmen. Også ønsker jeg å isolere hele taket. Tror det er en grei jobb, men det er mye paneler og slikt som må av.

Jeg isolerte mye i båten med low-e, men det kan jeg egentlig ikke anbefale. Merker ikke noe forskjell. Det er fortsatt en del kondens rundt madrassen i akterkabin på våte dager, så i dag skal jeg bestille meg en slik Airmat pro som de selger. Håper den er verdt pengene og jeg blir kvitt problemet!

Ellers er jeg veldig fornøyd, liker godt å bo i båten og syns det er veldig koselig. Det var kult å reise på tur med hele hjemmet sitt. Moro å lære seg å seile også!

God helg folkens!

Takk for tilbakemelding!
Forresten, skal ha båten på land i en uke for å ta vårpuss.

Jeg har kjøpt inn Meguiars One Compound Cleaner og Wax til Gelcoat og VC17 2 liters dunk til undervannsskrog.
Er det noe mer jeg trenger? Jeg har aldri gjort dette før.

Håper på å få låne maskiner til å pusse med og slikt. Kom gjerne med hva jeg bør se etter og tips og slikt. Min aller første vårpuss!

Hei

Tenk gjennom alt du bør sjekka, og eventuelt fiksa, medan båten er på land.

Det skadar heller ikkje å litt god tid. Ting tek tid, og det dukkar alltid opp noko ein ikkje har tenkt på.

Sjekk ror, rorlager, propell, zink, skroggjennomføringar og pakkboksar/membranar. Lista er ikkje uttømjande.

Båten vår var på land for eit par veker sidan.

Eg hadde planlagt å smørja mastevinsjane medan båten var på land. Dette fordi då er det mogeleg å finna att smådeler, og noko går over bord.

Dette gløymde eg, og eg angrar på at eg ikkje laga ei lista over det eg hadde tenkt å gjera medan båten var på land.

Ask

Bra youtube-kanal :thumbsup:

Installeringen av lensepumpe var et klassisk eksempel på båtprosjekt. Starter som et lite enkelt prosjekt, men ender opp med å skur fra hverandre halve båten (i tillegg til en tur på legevakten) :giggle:

Eneste minus var at det var irriterende høy musikk. Skrudde ned lyden hver gang det kom musikk...

Redigert av shipahoy (see edit history)
  vikzz skrev On 15.5.2020 at 21.47:

Til neste vinter ønsker jeg meg virkelig en vedovn av type Faversham eller Cubic Mini, eller en Dieselovn av typen Dickinson som ikke bruker strøm.

Vis hele sitatet  

Jeg har en CUB Mini og selv om den er veldig koselig ville jeg aldri aldri vurdert dette om jeg skulle bo i båten.
Alt for mye styr med kontinuerlig fyring og aske sammenlignet med en dieselfyrt ovn.

En rett justert Refleks brenner vel gjennom vinteren så lenge båten ligger i ro.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Ask skrev On 16.5.2020 at 8.57:

Hei

Tenk gjennom alt du bør sjekka, og eventuelt fiksa, medan båten er på land.

Det skadar heller ikkje å litt god tid. Ting tek tid, og det dukkar alltid opp noko ein ikkje har tenkt på.

Sjekk ror, rorlager, propell, zink, skroggjennomføringar og pakkboksar/membranar. Lista er ikkje uttømjande.

Vis hele sitatet  

Følger opp denne litt. Er litt sånn "sleggemekk" å sjekke ror og aksling. Ta tak i roret og røsk/rikle/løft for å kjenne i alle retninger om det er slark. Kan godt binde fast styringa "oppe" og så røske nede. Så løsne og kjøre fullt utslag i begge retninger og røske på igjen. 

Akslingen er litt det samme. Ta ordentlig tak og se om du klarer å "løfte" på akslingen, eller om det er bevegelse til siden. Får du en skulder under og prøver å "bende" litt på den så merker du fort om det er noe slark ett eller annet sted. 

Og om du ikke vet at pakkboks er pakket om ganske nylig, eller volvokondom byttet, så ville jeg gjort det uansett siden dette er en "ny" båt for deg. 

--------

Om det dukker opp noe så spør du oss her inne så får du gode råd :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...