vikzz
Ship og hoy venner!
En liten oppdatering:
Sommeren 2020 seilte jeg nordover fra Trondheim og oppover kysten. Over Folda, forbi Brønnøysund og innom mange steder mellom der og Bodø, før turen gikk inn Vestfjorden og opp Tjeldsundet til Harstad og øyriket der. Derfra gikk turen til Senja og det ble mange toppturer. På sørgående gikk vi over Andfjorden og ned Risøyrenna til Sortland. Så videre ned Raftsundet til Trollfjorden. Derfra ut vestover hele Lofoten på sørsiden og. Svolvær, Kabelvåg, Henningsvær, Æsøya, Reine.. Helt fantastisk. Så ut mot Værøy og Røstlandet.
Fra Røst krysset vi Vestfjorden til Bodø i tett tåke. Derfra nedover kysten igjen til Trondheim for skolestart og nytt år som båteier.
Ferdig uteksaminert fra styrmannskolen i våres, og hele sommeren fri før jobb. Denne gangen seilte vi 3 seilbåter sammen fra Trondheim og sørover. Det var tidenes sommer nedover kysten.
Vinderla ligger nå i Oslofjorden i en trygg havn. Jeg har akkurat reist ut som dekkskadett på et tankskip i utenriksfart. Vi er nå i Karibien på vei mot Brasil med last.
Jeg har turnus ca 2-3 mnd på og like lenge av. Tanken er å jobbe til november. Da får jeg fri til februar!
Med mine 3 måneder fri har jeg egentlig ett mål:
Seile til Mexico.
Men det er en del som burde gjøres og oppgraderes før det, men jeg har lyst å begynne reisen. Om jeg ikke kommer meg til Mexico så i alle fall langt sør. Det er ingenting som holder meg i Norge lenger nå. Jeg kan la båten ligge hvor som helst å reise på jobb fra hvor som helst.
Per i dag har båten ca 150 liter vanntank, 40 liter dieseltank + 20 X 2 liter kanner på dekk. Jeg tenker at jeg bør investere i en større vanntank å ha under benken i forpiggen. Erfaringer med to tanker og oppkobling osv tas godt i mot.
Jeg har ikke noen solcellepanel enda, og båten har enda ikke vært på land. Dykkere har vært på båten og tatt bilder og den er faktisk veldig ren og pen under, og anodene er helt intakt. Lite tæring.
Jeg tenker at det kanskje er mulig å ta båten på land i Sverige, og samtidig installere solcellepanel. Det er vel billigere der? Det er snakk om rundt november dette. Kanskje jeg må lengre sør?
Båten har vært helt fantastisk hele tiden. Har brukt mest tid på seiling og lite tid på mekking. Men det hele er godt vedlikeholdt og i god stand.
Egentlig har jeg bare lyst på innspill, tips til ruter og steder å dra innom for å ordne saker og ting. Båten vil altså bli rustet opp underveis ettersom det blir nødvendig.
Det er også verdt å nevne at kadettlønn ikke er noe å skryte av, så ting blir foreløpig gjort gradvis etter nødvendighet og på budsjett.