Jump to content

Hvordan fjerne gul fargen over vannlinjen.

snekkefmc2

Recommended Posts

-morten- skrev for 3 timer siden:

Kom med tips og hvor man kan kjøpe syre da oghva det koster Muche!! i steden for å klage på alle som kjøper ferdiglaga rengjøringsstoff!

Hempel rengjøringspulverman blande rut i vann har jeg i hvertfal 3 år! boksen koster 179. da blir det 60kr i året som går til vannlinjerens..muligens det varte i 4 år også! husker ikke helt. Med dette stoffet har jeg selv kontroll på hvor sterkt det skal være. For min del er dette så billig å bra at jeg synes det er helt innafor å bruke det.. krukka står nå i hylla i naustet og er der når jeg trenger det. bare åblande ut i vann!

Fåes i nærmeste jernvarehandel, Jula, Biltema, Megaflis osv . Pris kan du google selv. Er så lenge siden jeg kjøpte en liter at husker ikke prisen, men godt under hundrelappen.  Har forøvrig også en slik boks fra Hempel, er vel oxalsyre i den så vidt jeg husker. Alle disse forskjellige produktene har vel et eget skriv som finnes på nettet og som oppgir hva de inneholder og andel av produktet, men betinger at man gidder å gjøre noe selv.

Selv bruker jeg saltsyren ufortynnet, pensler på og lar det skje. Spyler av med mye vann, men forsiktig og bruk beskyttelse!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 1 år senere...

Denne ser jo bra ut, til både over og under vannlinjen 

stain1.jpg.047d13f5e1d08422cb8ea8772fb6ba76.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Bruker samme stoffet selv Teerex. Denne tråden ser jo nesten ut til å starte 3 verdenskrig jo. Ser ikke noe poeng i å ha ei tønne med syre stående i garasjen i flere år med den fare dette kan påføre to og firbeinte. Det er jo nok smittevernsutstyr i omløp i verden idag allikevel. Det enkle er nok det beste. Ha en syrefri båt sesong folkens

Martine29 skrev 8 minutter siden:

Bruker samme stoffet selv Teerex. Denne tråden ser jo nesten ut til å starte 3 verdenskrig jo. Ser ikke noe poeng i å ha ei tønne med syre stående i garasjen i flere år med den fare dette kan påføre to og firbeinte. Det er jo nok smittevernsutstyr i omløp i verden idag allikevel. Det enkle er nok det beste. Ha en syrefri båt sesong folkens

Har ikke prøvd det selv, men må vel gjøre et forsøk. Har kjørt uten bunnstoff siden båten var ny i 2010, og den har blitt noe gulaktig under. Betyr jo egentlig lite, det er bare fiskene som ser det :giggle: 

Ja man bør klare seg uten syre, selv om andre stoffer kanskje er dyre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Teerex skrev for 2 timer siden:

stain1.jpg.047d13f5e1d08422cb8ea8772fb6ba76.jpg

Består av utvannet oxalsyre. Har ingen tro på at man bare kan smøre dette produktet på hva man ser på bildet og vips så er det borte. Når noe ser ut til å være for godt til å være sant......!

735019542_Stainremover.JPG.5499665bf88fd492b6afc63f7f8f523d.JPG

Teerex skrev for 3 timer siden:

Martine29 skrev for 1 time siden:

Teerex skrev 1 time siden:

Har ikke prøvd det selv, men må vel gjøre et forsøk. Har kjørt uten bunnstoff siden båten var ny i 2010, og den har blitt noe gulaktig under. Betyr jo egentlig lite, det er bare fiskene som ser det :giggle: 

Ja man bør klare seg uten syre, selv om andre stoffer kanskje er dyre.

Oksalsyre.

Den inneholder iflg. produktbeskrivelsen syre denne "International Stain Remover" også. Oksalsyre, og det er det som gjør at den virker. Akkurat som andre gulvannlinjefjernerremedier.

Akkurat som felgrens fra Biltema til 1/4 av prisen (som er meget effektiv og enkel å bruke. Den gjør omtrent jobben selv. Nesten et mirakel).

Dette med gul-vannlinje fjernere blir omtrent som når strømselskapene skal selge oss strøm.

Strøm er strøm. Kvaliteten er den samme, uansett hvilken innpakning og store ord de bruker for å selge oss "sitt produkt". Det eneste de kan konkurrere om er prisen.

Oksalsyre er oksalsyre, uansett innpakning pris og emballasje.

Felgrens. Bilde..JPG

Felgrens. Datablad..JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Martine29 skrev for 2 timer siden:

Helt enig...?

En skal ha en rimelig anstrengt økonomi om en ser på

" vekslepenger" i denne sammenhengen...

Men litt av fordelen med denne er jo at den er i geleform, så den renner ikke av med en gang. Ergo bedre effekt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Teerex skrev 12 minutter siden:

Men litt av fordelen med denne er jo at den er i geleform, så den renner ikke av med en gang. Ergo bedre effekt.

Hvis det er å fjerne den gule stripen du sikter til så tar saltsyre dette før du får blunket etter min erfaring.

Mouche skrev for 2 timer siden:

Hvis det er å fjerne den gule stripen du sikter til så tar saltsyre dette før du får blunket etter min erfaring.

Samme med oksalsyre også.

Både saltsyre og oksalsyre er så hurtigvirkende at de slett ikke trenger å ha noen annen konsistens enn flytende.

Du kan bruke vanlinjerens om høsten (stort sett basert på 36% saltsyre og såper) dog hold dette langt vekke fra alt som er metall.

Ellers kan du pruke polish (rubbing hvis du vil ta ekstra hardt i), som tar det med en gang. Dette bruker de fleste på båten uansett om våren, med Sealer etterpå. Samme opplegget

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

amerelium skrev 55 minutter siden:

Du kan bruke vanlinjerens om høsten (stort sett basert på 36% saltsyre og såper)....

saltsyre (Merknad B) (CAS-nr) 7647-01-0 (EU nr) 231-595-7 (EU-identifikationsnummer) 017-002-01-X (REACH-nr) 01-2119484862-27 10 - 30 % Skin Corr. 1B, H314 STOT SE 3, H335

ifølge databladet som følger med produktet.

Hvorfor kjøpe dyr saltsyre med annet navn?

Mouche skrev for 10 timer siden:

saltsyre (Merknad B) (CAS-nr) 7647-01-0 (EU nr) 231-595-7 (EU-identifikationsnummer) 017-002-01-X (REACH-nr) 01-2119484862-27 10 - 30 % Skin Corr. 1B, H314 STOT SE 3, H335

ifølge databladet som følger med produktet.

Hvorfor kjøpe dyr saltsyre med annet navn?

Hvorfor henge seg opp i om noen kjøper saltsyre, oksalsyre i en eller annen utvanna versjon med fancy navn og dyrere pris ? Det er vel ikke din lommebok det går utover 

Selv har jeg brukt 30% saltsyre på over 50båt i år. Bruker saltsyre i vannlinja og på områder med gelcoatskader som skal utbedres

Eika skrev for 8 timer siden:

Hvorfor henge seg opp i om noen kjøper saltsyre, oksalsyre i en eller annen utvanna versjon med fancy navn og dyrere pris ? Det er vel ikke din lommebok det går utover 

Det er ment som konstruktiv informasjon, ikke noe annet, og hva er galt med det? 

A: Vannlinjerens er ikke kun saltsyre.
B: Vannlinjerens fra f eks Maritim er ikke dyr

C: Det er bedre å bruke tyntflytende polering - saltsyre er latskapsopplegg for folk som ikke gidder å gnikke i 2 min, og det er ikke det mest effektive uansett. Og som nevnt, hold det vekke fra akterenden av båten.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...