kakespiser Startet 6.September.2019 Link til dette innlegget Startet 6.September.2019 Hei, Jeg lurer på om noen vet om firmaer som kan utføre enkel vinterkonservering, oljeskift, filter på en Mercury Verado 4-takter som snart står på land i Bestumkilen i Oslo. Jeg vet om Oslo Outboard, men tenkte å prøve noen andre hvis det finnes noen som reiser ut og fikser alt. Jeg har hørt med Holtekilen Motorservice og Lasa, men ingen av dem reiser til Bestumkilen for å utføre dette. Noen som har tips, eller vet om andre som kan gjøre dette på opplagsplassen? På forhånd, tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Er det bare Oslo outboard som tar Mercury påhengsmotorer ute på båtplass i Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Hvis du ikke enda har tatt båten på land, er det vel enkelt å kjøre på vannet til et Mercury-verksted. Hvis det kun er olje, filter og vinterkonservering du skal ha utført er dette enkelt å gjøre selv også. Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 (redigert) Takk for svar Kalle. Greit å kjøre på vannet til et Mercuryverksted, men jeg må kjøre båten på vannet tilbake til opplaget i saltvann fordi de jeg foreløpig har spurt ikke kjører med bil ut til opplagsplassen. Siden oljeskift osv. gjøres etter at motoren er kjørt varm i ferskvann, blir det vanskelig å få båten tilbake til opplagsplassen sjøveien uten å måtte starte den. Tenkte bare å slippe å gjøre dette selv. Redigert 9.September.2019 av kakespiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Forstår ikke helt problemet jeg. Er det selve vinterkonserveringen (kjøre igjennom ferskvann/ kjølevæske) du ikke vil gjøre? Oljen og oljefilteret påvirkes jo ikke av saltvann eller ferskvann i kjølekanaler. Så da kan du jo la et verksted ta seg av det mens båten er på vann, så kjører du båten til hjemmehavn og opplag. På land får du kjørt igjennom ferskvann og alternativt kjølevæske.Det er normalt greit å gjøre selv. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
kakespiser Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Heisann! Jeg tenkte egentlig å ikke gjøre noe selv. Er litt lat . Deilig å bare kjøre båten til opplaget og sette den på plass og ikke gjøre noe av dette selv, men ser poenget ditt Grand Banks jr. Tipper jeg gjør det slikt du foreslår. Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Hvis du ikke skal ha annen service en konservering og oljeskift må det finnes mange som kan ta dette på opplsgsplassen din. Alle som skrur litt på båter klarer en slik enkel oppgave. Jeg kjenner ikke til Oslo men prøv Mitt anbud på Finn.no eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 God idé, Kalle. Giroljen er vel uansett vanskelig å bytte når båten er i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 På Verado er vel egentlig motoroljen og vrien å skifte på sjøen. Tappeskruen for motorolje er plassert heilt ned ved undervannshuset, så hadde ikke gjort det på vannet på min egen vertfall. Men ein enkel jobb å gjøre.. Tappe og fyllepluggene for girolje er innforbi propellen? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Grand Banks jr Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Biltema har en god pumpe for å bytte girolje. Koster lite også. Gjør det mye lettere å bytte girolje enn uten. Bare å kjøpe flaskene med girolje, pumpe inn i nederste hullet på motorstammen. Kan bytte flaske mens man holder på. Når det kommer girolje ut av øverste hull så skrur man på plass proppen der, så ta ut pumpen og på med proppen der også. Ferdig. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/pumpe-for-giroljeskift-2000022625 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bergsholmen Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Eg bruker samme pumpen på min det funker godt, går ikke å fylle på Verado uten pumpe? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
BjornK Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Hei ! Sent svar, men jeg tror AB-Marine i Leangbukta kjører til Bestumkilen for å ta service på motoren din. De kjørte ihvertfall til Slemmestad for å ta service på min Verado ifjor høst. BjornK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.