Jump to content

Vinterkonservering og service på Mercury Verado motorer i Oslo. Hvem utfører?

kakespiser

Recommended Posts

Hei,

Jeg lurer på om noen vet om firmaer som kan utføre enkel vinterkonservering, oljeskift, filter på en Mercury Verado 4-takter som snart står på land i Bestumkilen i Oslo.

Jeg vet om Oslo Outboard, men tenkte å prøve noen andre hvis det finnes noen som reiser ut og fikser alt. 

Jeg har hørt med Holtekilen Motorservice og Lasa, men ingen av dem reiser til Bestumkilen for å utføre dette.

Noen som har tips, eller vet om andre som kan gjøre dette på opplagsplassen?

På forhånd, tusen takk!

Takk for svar Kalle. 

Greit å kjøre på vannet til et Mercuryverksted, men jeg må kjøre båten på vannet tilbake til opplaget i saltvann fordi de jeg foreløpig har spurt ikke kjører med bil ut til opplagsplassen. Siden oljeskift osv. gjøres etter at motoren er kjørt varm i ferskvann, blir det vanskelig å få båten tilbake til opplagsplassen sjøveien uten å måtte starte den. 

Tenkte bare å slippe å gjøre dette selv.

Redigert av kakespiser (see edit history)

Forstår ikke helt problemet jeg. Er det selve vinterkonserveringen (kjøre igjennom ferskvann/ kjølevæske) du ikke vil gjøre?

Oljen og oljefilteret påvirkes jo ikke av saltvann eller ferskvann i kjølekanaler. Så da kan du jo la et verksted ta seg av det mens båten er på vann, så kjører du båten til hjemmehavn og opplag. På land får du kjørt igjennom ferskvann og alternativt kjølevæske.Det er normalt greit å gjøre selv.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

På Verado er vel egentlig motoroljen og vrien å skifte på sjøen.

Tappeskruen for motorolje er plassert heilt ned ved undervannshuset, så hadde ikke gjort det på vannet på min egen vertfall.

Men ein enkel jobb å gjøre..

Tappe og fyllepluggene for girolje er innforbi propellen?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Biltema har en god pumpe for å bytte girolje. Koster lite også. Gjør det mye lettere å bytte girolje enn uten. Bare å kjøpe flaskene med girolje, pumpe inn i nederste hullet på motorstammen. Kan bytte flaske mens man holder på. Når det kommer girolje ut av øverste hull så skrur man på plass proppen der, så ta ut pumpen og på med proppen der også. Ferdig. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/pumpe-for-giroljeskift-2000022625

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Eg bruker samme pumpen på min det funker godt, går ikke å fylle på Verado uten pumpe?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...