Jump to content

Edit History

Duppe

Duppe

Marinaen som vinterlagret båten før jeg kjøpte den tok drevet av og lagret det inne, men tror det var like mye for tyverisikring som noe annet for de hadde vel bare en eneste drevbåt på låven der.

I virkeligheten skal det vel holde å bytte olje slik at evt. vann som kan fryse i den er borte. Selve vanninntaket er jo brede ganger som stort sett renner tom. Noen kjører frostvæske gjennom motor via vanninntaket på drevet, hvilket jeg har prøvd, men synes det er enklere og bedre å fylle opp motor og risere med frostvæske som det anbefales i bruksanvisning (video her), og har ikke hatt problemer med frostspreng i drevet, men det er vel lite eller ingen sjanse for det uansett da den drenerer tom og har store passasjer med få eller ingen kriker og kroker is kan gjøre skade (her er en titt i nederste del av drevet).

Sikkert god praksis å ta av drevet for en titt i belgen nå og da som du sier, men er jo risiko forbundet med det (drevet faller på propellakselen og bøyer den), og du overser at pakninger kommer skjevt osv. Har uansett planer om å gjøre det annethvert år framover.

Duppe

Duppe

Marinaen som vinterlagret båten før jeg kjøpte den tok drevet av og lagret det inne, men tror det var like mye for tyverisikring som noe annet for de hadde vel bare en eneste drevbåt på låven der.

I virkeligheten skal det vel holde å bytte olje slik at evt. vann som kan fryse i den er borte. Selve vanninntaket er jo brede ganger som stort sett renner tom. Noen kjører frostvæske gjennom motor via vanninntaket på drevet, hvilket jeg har prøvd, men synes det er enklere og bedre å fylle opp motor og risere med frostvæske som det anbefales i bruksanvisning (video her), og har ikke hatt problemer med frostspreng i drevet, men det er vel lite eller ingen sjanse for det uansett da den drenerer tom og har store passasjer med få eller ingen kriker og kroker is kan gjøre skade (her er en titt i nederste del av drevet).

Sikkert god praksis å ta av drevet for en titt i belgen nå og da som du sier, men er jo risiko forbundet med det (drevet faller på propellakselen og bøyer den), og du overser at pakninger kommer skjevt osv. Har i allefall planer om å gjøre det annethvert år framover.

Duppe

Duppe

Sikkert god praksis å ta av drevet for en titt i belgen nå og da som du sier, men er jo risiko forbundet med det (drevet faller på propellakselen og bøyer den). Har i allefall planer om å gjøre det annethvert år framover.

Duppe

Duppe

I virkeligheten skal det vel holde å bytte olje slik at evt. vann som kan fryse i den er borte. Selve vanninntaket er jo brede ganger som stort sett renner tom. Noen kjører frostvæske gjennom motor via vanninntaket på drevet, hvilket jeg har prøvd, men synes det er enklere og bedre å fylle opp motor og risere med frostvæske som det anbefales i bruksanvisning (video her), og har ikke hatt problemer med frostspreng i drevet, men det er vel lite eller ingen sjanse for det uansett da den drenerer tom og har store passasjer med få kriker og kroker is kan gjøre skade (her er en titt i nederste del av drevet).

Sikkert god praksis å ta av drevet for en titt i belgen nå og da som du sier, men er jo risiko forbundet med det (drevet faller på propellakselen og bøyer den). Har i allefall planer om å gjøre det annethvert år framover.

Duppe

Duppe

I virkeligheten skal det vel holde å bytte olje slik at evt. vann som kan fryse i den er borte. Selve vanninntaket er jo brede ganger som stort sett renner tom. Noen kjører frostvæske gjennom motor via vanninntaket på drevet, hvilket jeg har prøvd, men synes det er enklere og bedre å fylle opp motor og risere med frostvæske som det anbefales i bruksanvisning (video her), og har ikke hatt problemer med frostspreng i drevet, men det er vel lite eller ingen sjanse for det uansett da den drenerer tom og har store passasjer med få kriker og kroker is kan gjøre skade (her er en titt i nederste del av drevet), og fra drev via transom og inn til motor er det jo bare gummislanger (og en liten plastovergang da), ihvertfall hos meg (Mercruiser Bravo) så ingen fare om det blir stående en skvett vann inni der, men de blir jo uansett tømt når dreneringsskruene til vannpumpa (impelleren) åpnes før vinterparkering.

Duppe

Duppe

I virkeligheten skal det jo holde å bytte olje slik at evt. vann som kan fryse i den er borte. Selve vanninntaket er jo brede ganger som stort sett renner tom. Noen kjører frostvæske gjennom motor via vanninntaket på drevet, hvilket jeg har prøvd, men synes det er enklere og bedre å fylle opp motor og risere med frostvæske som det anbefales i bruksanvisning (video her), og har ikke hatt problemer med frostspreng i drevet, men det er vel lite eller ingen sjanse for det uansett da den drenerer tom og har store passasjer med få kriker og kroker is kan gjøre skade (her er en titt i nederste del av drevet), og fra drev via transom og inn til motor er det jo bare gummislanger (og en liten plastovergang da), ihvertfall hos meg (Mercruiser Bravo) så ingen fare om det blir stående en skvett vann inni der, men de blir jo uansett tømt når dreneringsskruene til vannpumpa (impelleren) åpnes før vinterparkering.

Duppe

Duppe

I virkeligheten skal det jo holde å bytte olje slik at evt. vann som kan fryse i den er borte. Selve vanninntaket er jo brede ganger som stort sett renner tom. Noen kjører frostvæske gjennom motor via vanninntaket på drevet, hvilket jeg har prøvd, men synes det er enklere og bedre å fylle opp motor og risere med frostvæske som det anbefales i bruksanvisning (video her), og har ikke hatt problemer med frostspreng i drevet, men det er vel lite eller ingen sjanse for det uansett da den drenerer tom og har store passasjer med få kriker og kroker is kan gjøre skade (her er en titt i nederste del av drevet),

og fra drev via transom og inn til motor er det jo bare gummislanger (og en liten plastovergang da), ihvertfall hos meg (Mercruiser Bravo) så ingen fare om det blir stående en skvett vann inni der, men de blir jo uansett tømt når dreneringsskruene til vannpumpa (impelleren) åpnes før vinterparkering.

Duppe

Duppe

I virkeligheten skal det jo holde å bytte olje slik at evt. vann som kan fryse i den er borte. Selve vanninntaket er jo brede ganger som stort sett renner tom, og fra drev via transom og inn til motor er det jo bare gummislanger (og en liten plastovergang da), ihvertfall hos meg (Mercruiser Bravo) så ingen fare om det blir stående en skvett vann inni der, men de blir jo uansett tømt når dreneringsskruene til vannpumpa (impelleren) åpnes før vinterparkering.

Noen kjører frostvæske gjennom motor via vanninntaket på drevet, hvilket jeg har prøvd, men synes det er enklere og bedre å fylle opp motor og risere med frostvæske som det anbefales i bruksanvisning (video her), og har ikke hatt problemer med frostspreng i drevet, men det er vel lite eller ingen sjanse for det uansett som jeg sa da den drenerer tom og har store passasjer med få kriker og kroker is kan gjøre skade (her er en titt i nederste del av drevet).

Duppe

Duppe

I virkeligheten skal det jo holde å bytte olje slik at evt. vann som kan fryse i den er borte. Selve vanninntaket er jo brede ganger som stort sett renner tom, og fra drev via transom og inn til motor er det jo bare gummislanger (og en liten plastovergang da), ihvertfall hos meg (Mercruiser Bravo) så ingen fare om det blir stående en skvett vann inni der, men de blir jo uansett tømt når dreneringsskruene til vannpumpa (impelleren) åpnes før vinterparkering.

Noen kjører frostvæske gjennom motor via vanninntaket på drevet, hvilket jeg har prøvd, men synes det er enklere og bedre å fylle opp motor og risere med frostvæske som det anbefales i bruksanvisning (video her), og har ikke hatt problemer med frostspreng i drevet, men det er vel lite eller ingen sjanse for det uansett som jeg sa da den drenerer tom og har store passasjer med få kriker og kroker is kan gjøre skade (her er en titt i nederste del av drevet).

• Create New...