Jump to content

Edit History

mingebretsen

mingebretsen

pacuare skrev 20 minutter siden:

Det er relativt enkelt å montere en radio i en båt og bruke den til å snakke med Norge når en ikke ser land. Å snakke med norske radioamatører går også fint, men de som har utstyr som når langt har rimelig heftig utstyr. Mye dårligere forhold nær land, som krever høye antenner og høy effekt. Er også en masse sertifikatkrav. Er også kortbølgesender som kreves, men det er ofte samme radioen. Er noen her inne med mye kunnskap, min er bare via andre, inkludert høre på samtaler fra den andre siden av jorda, og kjenne utstyret på begge sider. 

OK. Hørtes da litt komplisert ut muligens. Tenker ettervært å dra ut å seile alene i kortere perioder av gangen, på langtur, mens familien er hjemme, så tenkte det kunne være billig måte å holde kontakt. Men hørtes ut som det er like billig da med satelitttelefon, om man begrenser bruk litt. Korriger meg gjerne om jeg da oppfatter feil.

mingebretsen

mingebretsen

pacuare skrev 18 minutter siden:

Det er relativt enkelt å montere en radio i en båt og bruke den til å snakke med Norge når en ikke ser land. Å snakke med norske radioamatører går også fint, men de som har utstyr som når langt har rimelig heftig utstyr. Mye dårligere forhold nær land, som krever høye antenner og høy effekt. Er også en masse sertifikatkrav. Er også kortbølgesender som kreves, men det er ofte samme radioen. Er noen her inne med mye kunnskap, min er bare via andre, inkludert høre på samtaler fra den andre siden av jorda, og kjenne utstyret på begge sider. 

OK. Hørtes da litt komplisert ut muligens. Tenker ettervært å dra ut å seile alene i kortere perioder av gangen, mens familien er hjemme, så tenkte det kunne være billig måte å holde kontakt. Men hørtes ut som det er like billig da med satelitttelefon, om man begrenser bruk litt. Korriger meg gjerne om jeg da oppfatter feil.

• Create New...