Jump to content

Utgifter til seilbåt vs motorbåt?

PiperBill

Recommended Posts

Nå har vi også blitt veldig nysgærig på seilbåt. Etter 15 år med motorbåt (nå med Scand Baltic) og nå som jeg nærmer meg pensjonisttiden lurer både jeg min bedre halvdel på om vi skulle prøve noe nytt. Nevøen min kjøpt nettopp seg seilbåt og vi kommer til å ta noen turer med ham. Vi har null erfaringer med seil ellers men det er ikke derfor jeg lager denne tråden.

Nå er jeg ganske så god oversikt over hva det koster (og hva det kan koster) å ha motorbåt men jeg lurer på om det er mye forskjell mellom faste utgifter til seilbåt kontra motorbåt? La si en 34 fots seilbåt mot en Scand Baltic (29 fot men egentlig 32 fot)

Tenker mest på vedlikehold av seil og rigg, tilgang på marinaplass da seilbåt stikker dypere en motorbåt. Vinteropplag da seilbåt må løftes med kranbil. Andre forskjeller jeg ikke kommer på?

Kanskje noen andre her inne som har konvertert og har «first hand» erfaring?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Kommer vel an på mye, men her er mitt regnestykke for ett års drift:

Forsikring:  3500,-

Båtplass: 12000,- (eier plassen selv, så er ingen kostnad for meg, men det er hva jeg hadde fått om jeg hadde leid den ut).

Løft/opplag: 3500,- (ligger ute hele året, så opplaget er 1 uke på land ink lån av krybbe).

Vårpuss: 2500,- (bunnstoff, anoder, poleringsmiddel og div såper).

Motorservice: ca 1000,- (oljefilter, olje, impeller, dieselfilter).

Drivstoff: 1500,- (bruker ca 2 tanker i året à 90l)

Seil og rigg håper jeg noen andre uttaler seg om for der har jeg ikke byttet noe, ved normal turbruk så varer vel seilene 10-15år.

Tipper ett oppsett til min båt ligger på 50-60.000,- så om man da regner 10år så vil det være 6000,- i året.

Andre oppgraderinger er vel som på en motorbåt (elektronikk etc).

Vi er i den samme konverteringsprosessen nå og har så vidt sett på regnestykket. Det er som Hulda nevner, differansen er nok først og fremst dieselforbruket og drift/ vedlikehold/ reparasjoner av en (eller to) store dieselmotorer + drivlinjen.

Seilbåtmotorer er stort sett enkle saker, som regel uten turbo, intercooler, kompressor, commonrail, mm, så det er ikke så mye som kan gå i stykker med fornuftig bruk.

Du kan påregne dyrere forsikring. Jeg ba om et tilbud på en spesifisert seilbåt som kan være aktuell for oss, med samme havneopplysninger, etc som båten vi har solgt, og med verdien vi har tenkt å legge i ny båt. Det var nesten dobbel pris. Sendte også henvendelse til Pantaeus med forespørsel for en liten uke siden, men enten er pc'en deres i stykker eller så har de sluttet å lese e-post. 

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev 15 minutter siden:

Hvorfor er det dyrere forsikring på seilbåt? 

Er det? Må være fordi moder jord til enhver tid er nærmere bunnen av båten så de oftere går på grunn? Og evt også fordi man har to fremdriftssystemer. En får normalt ikke noe igjen for motor på en eldre båt, men mange forsikringer dekker rigg helt eller delvis, som regel delvis eller ikke i det hele tatt. Så en har vel også en økt kompleksitet på en sielbåt pga dette. 

Har betalt ca 1000,- eller litt mindre i forsikring pr. 100 000,- i verdi av båten de siste 10 årene. Jeg har da satt verdien til båtene godt under 500 000,-, dvs at båtene er gamle. Iom at "alt" er nedskrevet pga alder så tipper jeg det er billigere å forsikre eldre båter enn nye, hvor motor, rigg osv må dekkes fullt ut. 

I praksis ser jeg på forsikring på eldre båt som en "totalforsikring", noe som kommer til nytte hvis båten blir kondemnert, ikke noe som kan brukes på "småting". 

Guest Avmønstret#

Om det var mulig å sammenligne "ellers to like båter" med og uten rigg så vil kostnaden på den med rigg være større, fordi den har en rigg som må vedlikeholdes. Men om den seiles mye i stedet for å gå for motor så går det vel sånn ca opp i opp, alt etter hvilket nivå en velger å holde riggen på. 

I bunn å grunn så er det meste av seilbåter motorbåter med rigg. 

Men i praksis har dagens motorbåter langt større motor og, i forhold til seilbåter, kolossalt forbruk av drivstoff. Og noen har kostbare servicegreier på drev osv. Jeg setter en finger på at det kan koste mindre å eie en seilbåt, men jeg er jaggu ikke sikker.... bruken kan være billigere, hvis en ikke begynner å tenke dumme tanker om å rigge båten for regatta osv. 

Svaret blir vel "alt etter som"... bruken kan bli billigere, eierskapet kan sånn samlet sett komme ut på det samme. 

Jeg tror, att motorbåt-forsikring-pris varierer mer i pris da man ser til farten.....økt fart er mer attraktivt for tyver

så skall man jmf segel vs motorbåt da det kommer til forsikring, så skulle jeg jmf 

eks 100´ seil med 100’ snekke-modell

Jeg har selv Pantaenius

Pantaenius er også en litt dyrere forsikring, da den har litt bedre betingelser da det kommer til fartsområde og  aldersfradrag

tror jeg fikk betale ca 15-2000kr mer enn den gamle forsikringen jeg hadde.

S/Y Gunga Din

Siden jeg åpenbart har lomme-postet tidligere i tråden så får jeg fullføre.

Kommersiell sommerplass 16.000,-

Vinterlagring med strøm og løft ut inn ca 10.000,-

Bunnstoff, oljer polish og annet småtter 3 - 5.000,-

Forsikring ca 5000,- per år. Oppgraderinger tar jeg fra sparekontoen uten å se meg tilbake...

Denne sesongen har jeg brukt for mye diesel, 2000,- 

Båten er brukt på tre ukers ferie + et par helger,  ca 600 Nautiske mil har det vel blitt.

Jeg gjør alt vedlikehold, mest fordi jeg liker det.

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev 26 minutter siden:

Er det vanlig å demontere masten på en seilbåt til vinteropplag og er det også en ekstra utgift?

Ikke vanlig... men noen gjør det hvert år, andre gjør det aldri, noen gjør det av og til. Det er normalt noe man gjør før en løfter båten på land. Har aldri betalt noe for det utover det jeg har betalt for kranfører som skal løfte båten på land. Er greit å ha med en hjelpemann, da går det raskere. Er båten, masta stor nok så er det sikkert praktisk å la proffene ta over, men en får gjort mye om det er mastetrille tilgjengelig og en er et par stykker. I mangel av mastetrille kan en vanlig henger (ikke boogie, blir for tung å trille) gjør jobben om en må trille masta ett stykke. 

Koster sikkert en del om en setter bort hele greia, inklusive lagring osv av riggen. 

Jeg pleier å ha den liggende ved siden av båten, eller der opplaget vil ha rigger liggende. 

Om en har båten i en seilforening er det ikke uvanlig at en har egen mastekran. Da legger en ned masta selv og legger den på båten før en løfter båten. Også greit med en hjelpemann til den jobben. 

---

Så mitt svar er tja, kommer an på praksisen der en har båten i opplag, får man gjøre det selv eller må alle oppgaver settes bort (og betales). 

I tillegg, en må sjekke forsikringa. Jeg oppdaget... tilfeldig, at forsikringa jeg hadde ikke godtok lagring på land med masta oppe. 

Har 36 fot seilbåt. Sommerplass ca. 14000, vinteropplag ca. 12000 inkl. løft. Dette er i Son.

Tar ikke ned masten ved vinteropplag. 

Driftsutgifter: Diesel ca. 2000 kr. pr. sesong (1200-1500 nm), olje+filtre ca. 700, sink, bunnstoff og diverse rengjøringsremedier blir også noen hundrelapper.

Vi har brukt uforholdsmessig mye på seil og rigg, men dette har sammenheng med at vi har begynt å seile regatta. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...