Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

I min  Princess40 så sitter det 2 st TAMD63P.

 

Dom har som jag skrivit här många gånger gått fantastiskt bra och nästan utan bekymmer. Motorerna har gått drygt 4000 timmar var, vilket uppdelat på 20 år blir c:a 200 timmar per år.

Jag byter olja och filter årligen vid upptagning och zinkanoder efter behov, och avgaskrökarna har jag bytt vilket visade sig helt onödigt, men annars så bara går dom.

Impellrar har jag bytt när dom gått sönder, och jag kan se att SB motorns har gått 7 år nu för jag bytte i april 2013.

Värmeväxlare har jag aldrig rört.

Motorerna har aldrig haft värmeproblem, går på 80 grader i ur och skur.

Förrän i går. På väg till Köpenhamn i 8 knop (det var lite brått till broöppning) så gick plötsligt kylvattentemp-larmet på BB motor och en snabb blick på tempmätaren visade att den stod på 100 grader.

Jag kuperade omedelbart BB motorn.

Snabb analys sa mig att det antagligen var impellern som gett upp.

Vädret var fint och jag hade som sagt lite brått för att hinna till broöppning 18:30 i Christians Havn så jag gick vidare med 1500 rpm/8 knop på SB motor och hann till bron i tid.

I förmiddags i Köpenhamn så bytte jag impeller och - jo, den saknade ett par vingar.

Jag kontrollerade även sjövattenfilteret och spolade det, men det var nästan ingenting där.

Sjövattenpumpen pumpar till laddluftkylaren och jag försökte tömma slangen men det kom inga gummirester ut från den så jag antar att dom ligger i laddluftkylaren.

Pumplocket är ganska slitet på insidan, men eftersom problemet kom efter en timmes körning konstant på c:a 1000 rpm så tänker jag att det är mindre troligt att problemet är internt läckage i pumpen.

 

Tyvärr så gick motorn varm igen efter tjugo minuter.

Det kommer kylvatten med avgaserna som det skall.

 

 

image.jpeg.a542222f8a9e97e6dcf4ca7e09d46be2.jpeg

 

 

Så nu tänkte jag be om lite förslag hur jag går vidare. Vill ju helst inte riva mer än nödvändigt...

ebonita

ebonita

I min  Princess40 så sitter det 2 st TAMD63P.

 

Dom har som jag skrivit här många gånger gått fantastiskt bra och nästan utan bekymmer. Motorerna har gått drygt 4000 timmar var, vilket uppdelat på 20 år blir c:a 200 timmar per år.

Jag byter olja och filter årligen vid upptagning och zinkanoder efter behov, och avgaskrökarna har jag bytt vilket visade sig helt onödigt, men annars så bara går dom.

Impellrar har jag bytt när dom gått sönder, och jag kan se att SB motorns har gått 7 år nu för jag bytte i april 2013.

Värmeväxlare har jag aldrig rört.

Motorerna har aldrig haft värmeproblem, går på 80 grader i ur och skur.

Förrän i går. På väg till Köpenhamn i 8 knop (det var lite brått till broöppning) så gick plötsligt kylvattentemp-larmet på BB motor och en snabb blick på tempmätaren visade att den stod på 100 grader.

Jag kuperade omedelbart BB motorn.

Snabb analys sa mig att det antagligen var impellern som gett upp.

Vädret var fint och jag hade som sagt lite brått för att hinna till broöppning 18:30 i Christians Havn så jag gick vidare med 1500 rpm/8 knop på SB motor och hann till bron i tid.

I förmiddags i Köpenhamn så bytte jag impeller och - jo, den saknade ett par vingar.

Jag kontrollerade även sjövattenfilteret och spolade det, men det var nästan ingenting där.

Sjövattenpumpen pumpar till laddluftkylaren och jag försökte tömma slangen men det kom inga gummirester ut från den så jag antar att dom ligger i laddluftkylaren.

Pumplocket är ganska slitet på insidan, men eftersom problemet kom efter en timmes körning konstant på c:a 1000 rpm så tänker jag att det är mindre troligt att problemet är internt läckage i pumpen.

 

Tyvärr så gick motorn varm igen efter tjugo minuter.

 

 

image.jpeg.a542222f8a9e97e6dcf4ca7e09d46be2.jpeg

 

 

Så nu tänkte jag be om lite förslag hur jag går vidare. Vill ju helst inte riva mer än nödvändigt...



×
×
  • Create New...