Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Ja, det var ett par vingar som var borta på impellern, och det är klart att kan dom ta sig förbi gallerinsatsen i vattenpumpen så hamnar dom innanför gaveln i laddluftkyleren. Vet inte hur mycket jobb det är  att dela på den, och sen funderade jag lite på om ett par rätt stora gummibitar skulle kunna plötsligt sätta ner kylförmågen så mycket vid ganska måttligt effektuttag. Och sedan igen efter impellerbyte försämra kylningen så att larmet går  (vid 750 rpm) trots allt ser kylvatten komma i avgasröret bak.

 

Lyckligtvis är det BB motor där både termostathus och laddluftkylare är relativt lätt åtkomliga.

 

image.jpeg.4e5c53c8c7dad90d7cf25e6bf2ffc085.jpeg

 

Inloppet är i framkanten på värmeväxlaren, vet inte om man kan plocka ut gaveln utan att demontera hela huset? Men risken är givetvis att man kommer fram till att insatsen behöver dras ut.

 

 

Så då spekulerade jag vilka andra plötsliga felkällor som skulle kunna finnas, och tänkte då på termostaten. Den består väl av en vaxpropp som expanderar, och öppnar termostaten. Om den fallerar så skulle den kanske då kunna stänga ganska plötsligt och sedan inte öppna igen? Jag hade ju kört gott och väl en timme med konstant c:a 1000 rpm när första larmet kom. Och det kommer som sagt ut kylvatten med avgaserna.

 

Visst, jag vet inte hur laddluftkylaren ser ut, det är kanske stopp i många rör där, men om det är realistiskt att man alternativt kan misstänka termostaten så är det kanske enklare att börja där?

 

ebonita

ebonita

Ja, det var ett par vingar som var borta på impellern, och det är klart att kan dom ta sig förbi gallerinsatsen i vattenpumpen så hamnar dom innanför gaveln i laddluftkyleren. Vet inte hur mycket jobb det är  att dela på den, och sen funderade jag lite på om ett par rätt stora gummibitar skulle kunna plötsligt sätta ner kylförmågen så mycket vid ganska måttligt effektuttag. Och sedan igen efter impellerbyte försämra kylningen så att larmet går  (vid 750 rpm) trots allt ser kylvatten komma i avgasröret bak.

 

Lyckligtvis är det BB motor där både termostathus och laddluftkylare är relativt lätt åtkomliga.

 

image.jpeg.4e5c53c8c7dad90d7cf25e6bf2ffc085.jpeg

 

Inloppet är i framkanten på värmeväxlaren, vet inte om man kan plocka ut gaveln utan att demontera hela huset? Men risken är givetvis att man kommer fram till att insatsen behöver dras ut.

 

 

Så då spekulerade jag vilka andra plötsliga felkällor som skulle kunna finnas, och tänkte då på termostaten. Den består väl av en vaxpropp som expanderar, och öppnar termostaten. Om den fallerar så skulle den kanske då kunna stänga ganska plötsligt och sedan inte öppna igen? Jag hade ju kört gott och väl en timme med konstant c:a 1000 rpm när första larmet kom.

 

Visst, jag vet inte hur laddluftkylaren ser ut, det är kanske stopp i många rör där, men om det är realistiskt att man alternativt kan misstänka termostaten så är det kanske enklare att börja där?

 

ebonita

ebonita

Ja, det var ett par vingar som var borta på impellern, och det är klart att kan dom ta sig förbi gallerinsatsen i vattenpumpen så hamnar dom innanför gaveln i laddluftkyleren. Vet inte hur mycket jobb det är  att dela på den, och sen funderade jag lite på om ett par rätt stora gummibitar skulle kunna plötsligt sätta ner kylförmågen så mycket vid ganska måttligt effektuttag. Och sedan igen efter impellerbyte försämra kylningen så att larmet går  (vid 750 rpm) trots allt ser kylvatten komma i avgasröret bak.

 

Lyckligtvis är det BB motor där både termostathus och laddluftkylare är relativt lätt åtkomliga.

 

image.jpeg.4e5c53c8c7dad90d7cf25e6bf2ffc085.jpeg

 

Inloppet är i framkanten på värmeväxlaren, vet inte om man kan plocka ut gaveln utan att demontera hela huset? Men risken är givetvis att man kommer fram till att insatsen behöver dras ut.

 

 

Så då spekulerade jag vilka andra plötsliga felkällor som skulle kunna finnas, och tänkte då på termostaten. Den består väl av en vaxpropp som expanderar, och öppnar termostaten. Om den fallerar så skulle den kanske då kunna stänga ganska plötsligt och sedan inte öppna igen? Jag hade ju kört gott och väl en timme med konstant c:a 1000 rpm när första larmet kom.

 

Visst, jag vet inte hur laddluftkylaren ser ut, det är kanske stopp i många rör där, men om man alternativt kan misstänka termostaten så är det kanske enklare att börja där?

 



×
×
  • Create New...