Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Tack alla för visat intresse.

Tyvärr så har det visat sig att jag inte löst problemet.

 

Sammanfattning:

Det började för en vecka sedan på väg till Köpenhamn. Körde med 850 rpm och plötsligt gick templarmet på BB motor och tempmätaren stod då på 100 grader. Jag kuperade omedelbart motorn och fortsatte till Köpenhamn på SB maskin.

På morgonen därefter i Köpenhamn så bytte jag impeller som mycket riktigt saknade två vingar. Men på återresan till Lagunen med 700 rpm så gick larmet igen och tempmätaren stod på 100 grader. Kuperade motorn och fortsatte till Lagunen. Tänkte att det kanske var impellervingarna som hade följt med sjövattnet till laddluftkylaren så jag kikade om jag kunde ta ner den, men det var inte så enkelt för den sitter så att man måste ta kylvattenkylaren först.

 

Jag tyckte dock att det kom vatten i sjövattenfiltret och ut med avgaserna.

 

Då tog jag av slangen från sjövattenpumpen till laddluftkylaren och med en ståltråd med krok i änden så fiskade jag innanför gaveln i laddluftkylaren. Då fick jag ut de två impellerbladen som fattades på impellern plus två till från något tidigare impellerhaveri.

 

Tänkte att nu var problemet löst, men på nästa resa i lördags när vi åter var på väg till Köpenhamn med 800 rpm så var det dags igen Nytt larm och 100 grader. I Köpenhamn så efterfyllde jag för säkerhets skull kylaren med vatten och det fattades en del  (med salongsgolvet på plats så kan man inte se ner i kylaren). Men på hemvägen så fick jag temperaturlarm igen. Jag satt och tittade på tempmätaren och den rör sig sakta upp och passerar 80 grader och går vidare till 100.

 

800 rpm är ju låg motor belastning, kanske bara 20 hkr. Har aldrig haft problem med varmgång tidigare. Även om jag då och då kör med högre marsch-effekt så har tempmätarna stått pall på 80 grader. Men nu plötsligt så stiger som sagt temperaturen på BB motorn med bara <10% effektuttag. Jag drar slutsatsen att det inte är generellt dålig kylkapacitet ss igensatta värmeväxlare för då borde jag förmodligen ha märkt tendenser tidigare när jag kört med högre effekt, utan snarare något plötsligt stopp eller en pump som lagt av?

 

 

Nuläge:

I går så har jag öppnat motorluckorna och kollade vattennivån igen och det fattades vatten. Jag demonterade motortermostaten och lade den i en kastrull tillsammans med en ny Wahler 82 graders termostat och kunde då konstatera att båda termostaterna öppnade ungefär lika mycket vid 82 grader. Precis som dom skall. Således inget problem där.

 

Termostat___2019-09-23___IMG_2977.JPG.f25a975157b5bfa34fe1c70b62993716.JPG

Termostat___2019-09-23___IMG_2980.JPG.0e25265621afe25b5dd8a378c9bf74ce.JPG

Systemet ser rent och fint ut.

 

Glykolvattnet som jag tappade ut när jag tog av termostaten var lika ljusgrönt och fint som vanligt (trots att de antagligen har varit i bruk i 20 år). Skall dock nämna att jag i sommar har noterat grönt glykolvatten i bilge mellan motorerna som jag inte har kunnat härleda till något läckage och heller inte vet från vilken motor det kommit. Det har inte varit så mycket men då skall man ju ha i minnet att länspumpen kan ha pumpat ut en skvätt då och då vilket skulle kunna antyda att någon motor bidragit med glykolvatten under längre tid… Som sagt inga synliga läckage men om det läcker vid t ex oljekylet som sitter på ’baksidan’ på BB motor så skulle jag mycket väl kunnat undgå att se det för botten lutar ju och vattnet rinner vidare till bilge.

 

Vid konsultation med lokal motorguru så föreslog han kontroll med handpåläggning/IR-termometer för att försöka utröna vilka delar av motorn som blir varma respektive om det är någonstans det inte blir det. Han androg även cirkulationspumpen i din inre kylkretsen som möjlig felkälla, han hade varit med om att pumpaxeln hade gått av.

Cirkulationspumpen skall jag undersöka i dag.

 

Några packningar som kom i dagen när jag rev termostathuset var inte i skick så att jag vill återmontera dom så jag har beställt nya från Marine Parts så dom kommer förhoppningsvis i morgon och då skall jag återmontera termostathuset och fylla kylsystemet igen och sedan tänkte jag starta upp och gå runt med IR-termometern.

 

???????

 

Alla synpunkter emottages med intresse….

 

:confused:

ebonita

ebonita

Tack alla för visat intresse.

Tyvärr så har det visat sig att jag inte löst problemet.

 

Sammanfattning:

Det började för en vecka sedan på väg till Köpenhamn. Körde med 850 rpm och plötsligt gick templarmet på BB motor och tempmätaren stod då på 100 grader. Jag kuperade omedelbart motorn och fortsatte till Köpenhamn på SB maskin.

På morgonen därefter i Köpenhamn så bytte jag impeller som mycket riktigt saknade två vingar. Men på återresan till Lagunen med 700 rpm så gick larmet igen och tempmätaren stod på 100 grader. Kuperade motorn och fortsatte till Lagunen. Tänkte att det kanske var impellervingarna som hade följt med sjövattnet till laddluftkylaren så jag kikade om jag kunde ta ner den, men det var inte så enkelt för den sitter så att man måste ta kylvattenkylaren först.

Jag tyckte dock att det kom vatten i sjövattenfiltret och ut med avgaserna.

Då tog jag av slangen från sjövattenpumpen till laddluftkylaren och med en ståltråd med krok i änden så fiskade jag innanför gaveln i laddluftkylaren. Då fick jag ut de två impellerbladen som fattades på impellern plus två till från något tidigare impellerhaveri.

Tänkte att nu var problemet löst, men på nästa resa i lördags när vi åter var på väg till Köpenhamn med 800 rpm så var det dags igen Nytt larm och 100 grader. I Köpenhamn så efterfyllde jag för säkerhets skull kylaren med vatten och det fattades en del  (med salongsgolvet på plats så kan man inte se ner i kylaren). Men på hemvägen så fick jag temperaturlarm igen. Jag satt och tittade på tempmätaren och den rör sig sakta upp och passerar 80 grader och går vidare till 100.

800 rpm är ju låg motor belastning, kanske bara 20 hkr. Har aldrig haft problem med varmgång tidigare. Även om jag då och då kör med högre marsch-effekt så har tempmätarna stått pall på 80 grader. Men nu plötsligt så stiger som sagt temperaturen på BB motorn med bara <10% effektuttag. Jag drar slutsatsen att det inte är generellt dålig kylkapacitet ss igensatta värmeväxlare för då borde jag förmodligen ha märkt tendenser tidigare när jag kört med högre effekt, utan snarare något plötsligt stopp eller en pump som lagt av?

 

 

Nuläge:

I går så har jag öppnat motorluckorna och kollade vattennivån igen och det fattades vatten. Jag demonterade motortermostaten och lade den i en kastrull tillsammans med en ny Wahler 82 graders termostat och kunde då konstatera att båda termostaterna öppnade ungefär lika mycket vid 82 grader. Precis som dom skall. Således inget problem där.

 

Termostat___2019-09-23___IMG_2977.JPG.f25a975157b5bfa34fe1c70b62993716.JPG

Termostat___2019-09-23___IMG_2980.JPG.0e25265621afe25b5dd8a378c9bf74ce.JPG

Systemet ser rent och fint ut.

 

Glykolvattnet som jag tappade ut när jag tog av termostaten var lika ljusgrönt och fint som vanligt (trots att de antagligen har varit i bruk i 20 år). Skall dock nämna att jag i sommar har noterat grönt glykolvatten i bilge mellan motorerna som jag inte har kunnat härleda till något läckage och heller inte vet från vilken motor det kommit. Det har inte varit så mycket men då skall man ju ha i minnet att länspumpen kan ha pumpat ut en skvätt då och då vilket skulle kunna antyda att någon motor bidragit med glykolvatten under längre tid… Som sagt inga synliga läckage men om det läcker vid t ex oljekylet som sitter på ’baksidan’ på BB motor så skulle jag mycket väl kunnat undgå att se det för botten lutar ju och vattnet rinner vidare till bilge.

 

Vid konsultation med lokal motorguru så föreslog han kontroll med handpåläggning/IR-termometer för att försöka utröna vilka delar av motorn som blir varma respektive om det är någonstans det inte blir det. Han androg även cirkulationspumpen i din inre kylkretsen som möjlig felkälla, han hade varit med om att pumpaxeln hade gått av.

Cirkulationspumpen skall jag undersöka i dag.

 

Några packningar som kom i dagen när jag rev termostathuset var inte i skick så att jag vill återmontera dom så jag har beställt nya från Marine Parts så dom kommer förhoppningsvis i morgon och då skall jag återmontera termostathuset och fylla kylsystemet igen och sedan tänkte jag starta upp och gå runt med IR-termometern.

 

???????

 

Alla synpunkter emottages med intresse….

 

:confused:

ebonita

ebonita

Tack alla för visat intresse.

Tyvärr så har det visat sig att jag inte löst problemet.

 

Sammanfattning:

Det började för en vecka sedan på väg till Köpenhamn. Körde med 850 rpm och plötsligt gick templarmet på BB motor och tempmätaren stod då på 100 grader. Jag kuperade omedelbart motorn och fortsatte till Köpenhamn på SB maskin.

På morgonen därefter i Köpenhamn så bytte jag impeller som mycket riktigt saknade två vingar. Men på återresan till Lagunen med 700 rpm så gick larmet igen och tempmätaren stod på 100 grader. Kuperade motorn och fortsatte till Lagunen. Tänkte att det kanske var impellervingarna som hade följt med sjövattnet till laddluftkylaren så jag kikade om jag kunde ta ner den, men det var inte så enkelt för den sitter så att man måste ta kylvattenkylaren först.

Jag tyckte dock att det kom vatten i sjövattenfiltret och ut med avgaserna.

Då tog jag av slangen från sjövattenpumpen till laddluftkylaren och med en ståltråd med krok i änden så fiskade jag innanför gaveln i laddluftkylaren. Då fick jag ut de två impellerbladen som fattades på impellern plus två till från något tidigare impellerhaveri.

Tänkte att nu var problemet löst, men på nästa resa i lördags när vi åter var på väg till Köpenhamn med 800 rpm så var det dags igen Nytt larm och 100 grader. I Köpenhamn så efterfyllde jag för säkerhets skull kylaren med vatten och det fattades en del  (med salongsgolvet på plats så kan man inte se ner i kylaren). Men på hemvägen så fick jag temperaturlarm igen. Jag satt och tittade på tempmätaren och den rör sig sakta upp och passerar 80 grader och går vidare till 100.

800 rpm är ju låg motor belastning, kanske bara 20 hkr. Har aldrig haft problem med varmgång tidigare. Även om jag då och då kör med högre marsch-effekt så har tempmätarna stått pall på 80 grader. Men nu plötsligt så stiger som sagt temperaturen på BB motorn med bara <10% effektuttag. Jag drar slutsatsen att det inte är dålig kylkapacitet för då hade jag förmodligen märkt tendeser tidigare när jag kört med högre effekt, utan snarare något plötsligt stopp eller en pump som lagt av?

 

 

Nuläge:

I går så har jag öppnat motorluckorna och kollade vattennivån igen och det fattades vatten. Jag demonterade motortermostaten och lade den i en kastrull tillsammans med en ny Wahler 82 graders termostat och kunde då konstatera att båda termostaterna öppnade ungefär lika mycket vid 82 grader. Precis som dom skall. Således inget problem där.

 

Termostat___2019-09-23___IMG_2977.JPG.f25a975157b5bfa34fe1c70b62993716.JPG

Termostat___2019-09-23___IMG_2980.JPG.0e25265621afe25b5dd8a378c9bf74ce.JPG

Systemet ser rent och fint ut.

 

Glykolvattnet som jag tappade ut när jag tog av termostaten var lika ljusgrönt och fint som vanligt (trots att de antagligen har varit i bruk i 20 år). Skall dock nämna att jag i sommar har noterat grönt glykolvatten i bilge mellan motorerna som jag inte har kunnat härleda till något läckage och heller inte vet från vilken motor det kommit. Det har inte varit så mycket men då skall man ju ha i minnet att länspumpen kan ha pumpat ut en skvätt då och då vilket skulle kunna antyda att någon motor bidragit med glykolvatten under längre tid… Som sagt inga synliga läckage men om det läcker vid t ex oljekylet som sitter på ’baksidan’ på BB motor så skulle jag mycket väl kunnat undgå att se det för botten lutar ju och vattnet rinner vidare till bilge.

 

Vid konsultation med lokal motorguru så föreslog han kontroll med handpåläggning/IR-termometer för att försöka utröna vilka delar av motorn som blir varma respektive om det är någonstans det inte blir det. Han androg även cirkulationspumpen i din inre kylkretsen som möjlig felkälla, han hade varit med om att pumpaxeln hade gått av.

Cirkulationspumpen skall jag undersöka i dag.

 

Några packningar som kom i dagen när jag rev termostathuset var inte i skick så att jag vill återmontera dom så jag har beställt nya från Marine Parts så dom kommer förhoppningsvis i morgon och då skall jag återmontera termostathuset och fylla kylsystemet igen och sedan tänkte jag starta upp och gå runt med IR-termometern.

 

???????

 

Alla synpunkter emottages med intresse….

 

:confused:

ebonita

ebonita

Tack alla för visat intresse.

Tyvärr så har det visat sig att jag inte löst problemet.

Sammanfattning:

Det började för en vecka sedan på väg till Köpenhamn. Körde med 850 rpm och plötsligt gick templarmet på BB motor och tempmätaren stod då på 100 grader. Jag kuperade omedelbart motorn och fortsatte till Köpenhamn på SB maskin.

På morgonen därefter i Köpenhamn så bytte jag impeller som mycket riktigt saknade två vingar. Men på återresan till Lagunen med 700 rpm så gick larmet igen och tempmätaren stod på 100 gradet. Kuperade motorn och fortsatte till Lagunen. Tänkte att det kanske var impellervingarna som hade följt med sjövattnet till laddluftkylaren så jag kikade om jag kunde ta ner den, men det var inte så enkelt för den sitter så att man måste ta kylvattenkylaren först.

Jag tyckte dock att det kom vatten i sjövattenfilteret och ut med avgaserna.

Då tog jag av slangen från sjövattenpumpen till laddluftkylaren och med en ståltråd med krok i änden så fiskade jag innanför gaveln i laddluftkylaren. Då fick jag ut de två impellerbladen som fattades på impellern plus två till från något tidigare impellerhaveri.

Tänkte att nu var problemet löst, men på nästa resa i lördags när vi åter var på väg till Köpenhamn med 800 rpm så var det dags igen Nytt larm och 100 grader. I Köpenhamn så efterfyllde jag för säkerhets skull kylaren med vatten och det fattades en del  (med salongsgolvet på plats så kan man inte se ner i kylaren). Men på hemvägen så fick jag temperaturlarm igen. Jag satt och tittade på tempmätaren och den rör sig sakta upp och passerar 80 grader och går vidare till 100.

800 rpm är ju låg motor belastning, kanske bara 20 hkr. Har aldrig haft problem med varmgång tidigare. Även om jag då och då kör med högre marsch-effekt så har tempmätarna stått pall på 80 grader. Men nu plötsligt så stiger som sagt temperaturen på BB motorn med bara <10% effektuttag. Jag drar slutsatsen att det inte är dålig kylkapacitet för då hade jag förmodligen märkt tendeser tidigare när jag kört med högre effekt, utan snarare något plötsligt stopp eller en pump som lagt av?

 

Nuläge:

I går så har jag öppnat motorluckorna och kollade vattennivån igen och det fattades vatten. Jag demonterade motortermostaten och lade den i en kastrull tillsammans med en ny Wahler 82 graders termostat och kunde då konstatera att båda termostaterna öppnade ungefär lika mycket vid 82 grader. Precis som dom skall. Således inget problem där.

Termostat___2019-09-23___IMG_2977.JPG.f25a975157b5bfa34fe1c70b62993716.JPG

Termostat___2019-09-23___IMG_2980.JPG.0e25265621afe25b5dd8a378c9bf74ce.JPG

 

Glykolvattnet som jag tappade ut när jag tog av termostaten var lika ljusgrönt och fint som vanligt (trots att de antagligen har varit i bruk i 20 år). Skall dock nämna att jag i sommar har noterat grönt glykolvatten i bilge mellan motorerna som jag inte har kunnat härleda till något läckage och heller inte vet från vilken motor det kommit. Det har inte varit så mycket men då skall man ju ha i minnet att länspumpen kan ha pumpat ut en skvätt då och då vilket skulle kunna antyda att någon motor bidragit med glykolvatten under längre tid… Som sagt inga synliga läckage men om det läcker vid t ex oljekylet som sitter på ’baksidan’ på BB motor så skulle jag mycket väl kunnat undgå att se det för botten lutar ju och vattnet rinner vidare till bilge.

Vid konsultation med min motorguru så föreslog han kontroll med handpåläggning/IR-termometer för att försöka utröna vilka delar av motorn som blir varma respektive om det är någonstans det inte blir det. Han androg även cirkulationspumpen i din inre kylkretsen som möjlig felkälla, han hade varit med om att pumpaxeln hade gått av.

Cirkulationspumpen skall jag undersöka i dag.

Några packningar som kom i dagen när jag rev termostathuset var inte i skick så att jag vill återmontera dom så jag har beställt nya från Marine Parts så dom kommer förhoppningsvis i morgon och då skall jag återmontera termostathuset och fylla kylsystemet igen och sedan tänkte jag starta upp och gå runt med IR-termometern.

???????

Alla synpunkter emottages med intresse….



×
×
  • Create New...