Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

I samband med kommande demontering av avgaslimpan har jag då tänkt mig att byta kylvätska på motorerna. Kanske limpan är rostskadad och dom är ju trots allt 20 år gamla och jag har inte bytt kylvatten under de 15 åren jag har haft båten. Och kanske inte tidigare ägare heller?  

 

Så idag så tappade jag SB motor. Jag anslöt en slang till avtappningen på motorn och samlade så gott jag kunde och fick c:a 15 liter grön glykolblandning i två ljusa plastdunkar. Motorn skall rymma 26 liter så en del blev kanske kvar och något hamnade väl i kölsvinet.

 

Vätskan var grön och klar, inga rostflagor kom ut och det märktes heller inga flagor eller skräp som följde med vattnet ut eller eventuellt hindrade utflödet.

 

image.jpeg.530644a8f5416a4ce5bb205eafc786aa.jpeg

 

Detta gör mig förundrad.

 

Om nu eventuellt motorn hade besvärats av rostbildning invändigt på grund av avklingat rostskydd i kylvätskan, skulle detta inte då per automatik inneburit att frostskyddsvätskan hade blivit missfärgad/rostfärgad?

 

Och omvänt om jag nu fyller ny frostskyddsvätska är det då möjligen risk att jag rent av fyller något som är sämre/aggressivare än den jag hade? Som bensinstationsföreståndaren sa när jag jobbade på bensinstation för 50 år sedan: kylvatten blir mindre aggressivt med tiden.

 

Kanske jag skall som alternativ återfylla med den uttappade kylvätskan och komplettera med lite grön propylen-glykol-blandning?

 

:crazy:

ebonita

ebonita

I samband med kommande demontering av avgaslimpan har jag då tänkt mig att byta kylvätska på motorerna. Kanske limpan är rostskadad och dom är ju trots allt 20 år gamla och jag har inte bytt kylvatten under de 15 åren jag har haft båten. Och kanske inte tidigare ägare heller?  

 

Så idag så tappade jag SB motor. Jag anslöt en slang till avtappningen på motorn och samlade så gott jag kunde och fick c:a 15 liter grön glykolblandning i två ljusa plastdunkar. Motorn skall rymma 26 liter så en del blev kanske kvar och något hamnade väl i kölsvinet.

 

Vätskan var grön och klar, inga rostflagor kom ut och det märktes heller inga flagor eller skräp som följde med vattnet ut eller eventuellt hindrade utflödet.

 

image.jpeg.530644a8f5416a4ce5bb205eafc786aa.jpeg

 

Detta gör mig förundrad.

 

Om nu eventuellt motorn hade besvärats av rostbildning invändigt på grund av avklingat rostskydd i kylvätskan, skulle detta inte då per automatik inneburit att frostskyddsvätskan hade blivit missfärgad/rostfärgad?

 

Och omvänt om jag nu fyller ny frostskyddsvätska är det då möjligen risk att jag rent av fyller något som är sämre/aggressivare än den jag hade? Som bensinstationsföreståndaren sa när jag jobbade på bensinstation för 50 år sedan: kylvatten blir mindre aggressivt med tiden.

 

Kanske jag skall som alternativ återfylla med den uttappade kylvätskan och komplettera med lite grön propylen-glykol-blandning?

 

:crazy:

ebonita

ebonita

I samband med kommande demontering av avgaslimpan har jag då tänkt mig att byta kylvätska på motorerna. Kanske limpan är rostskadad och dom är ju trots allt 20 år gamla och jag har inte bytt kylvatten under de 15 åren jag har haft båten. Och kanske inte tidigare ägare heller?  

 

Så idag så tappade jag SB motor. Jag anslöt en slang till avtappningen på motorn och samlade så gott jag kunde och fick c:a 15 liter grön glykolblandning i två ljusa plastdunkar. Motorn skall rymma 26 liter så en del blev kanske kvar och något hamnade väl i kölsvinet.

 

Vätskan var grön och klar, inga rostflagor kom ut och det märktes heller inga flagor eller skräp som följde med vattnet ut eller eventuellt hindrade utflödet.

 

image.jpeg.530644a8f5416a4ce5bb205eafc786aa.jpeg

 

Detta gör mig förundrad.

 

Om nu eventuellt motorn hade besvärats av rostbildning invändigt på grund av avklingat rostskydd i kylvätskan, skulle detta inte då per automatik inneburit att frostskyddsvätskan hade blivit missfärgad/rostfärgad?

 

Och omvänt om jag nu fyller ny frostskyddsvätska är det då möjligen risk att jag rent av fyller något som är sämre/aggressivare än den jag hade? Som bensinstationsföreståndaren sa när jag jobbade på bensinstation för 50 år sedan: kylvatten blir mindre aggressivt med tiden.

 

Kanske jag skall som alternativ återfylla med den uttappade kylvätskan och komplettera med lite grön propylen-glykol-blandning?

 

:crazy:

ebonita

ebonita

I samband med kommande demontering av avgaslimpan har jag då tänkt mig att byta kylvätska på motorerna. Kanske limpan är rostskadad och dom är ju trots allt 20 år gamla och jag har inte bytt kylvatten under de 15 åren jag har haft båten. Och kanske inte tidigare ägare heller?  

 

Så idag så tappade jag SB motor. Jag anslöt en slang till avtappningen på motorn och samlade så gott jag kunde och fick c:a 15 liter grön glykolblandning i två ljusa plastdunkar. Motorn skall rymma 26 liter så en del blev kanske kvar och något hamnade väl i kölsvinet.

 

Vätskan var grön och klar, inga rostflagor kom ut och det märktes heller inga flagor eller skräp som följde med vattnet ut eller eventuellt hindrade utflödet.

 

image.jpeg.530644a8f5416a4ce5bb205eafc786aa.jpeg

 

Detta gör mig förundrad.

 

Om nu eventuellt motorn hade besvärats av rostbildning invändigt på grund av avklingat rostskydd i kylvätskan, skulle detta inte då per automatik inneburit att frostskyddsvätskan hade blivit missfärgad/rostfärgad?

 

Och omvänt om jag nu fyller ny frostskyddsvätska är det då möjligen risk att jag rent av fyller något som är sämre/aggressivare än den jag hade? Som bensinstationsföreståndaren sa när jag jobbade på bensinstation för 50 år sedan: kylvatten blir mindre aggressivt med tiden.

 

Kanske jag skall som alternativ återfylla med den uttappade kylvätskan och komplettera med lite grön propylen-glykol-blandning?

 

:crazy:

ebonita

ebonita

I samband med kommande demontering av avgaslimpan har jag då tänkt mig att byta kylvätska på motorerna. Kanske limpan är rostskadad och dom är ju trots allt 20 år gamla och jag har inte bytt kylvatten under de 15 åren jag har haft båten. Och kanske inte tidigare ägare heller?  

 

Så idag så tappade jag SB motor. Jag anslöt en slang till avtappningen på motorn och samlade så gott jag kunde och fick c:a 15 liter grön glykolblandning i två ljusa plastdunkar. Motorn skall rymma 26 liter så en del blev kanske kvar och något hamnade väl i kölsvinet.

 

Vätskan var grön och klar, inga rostflagor kom ut och det märktes heller inga flagor eller skräp som följde med vattnet ut eller eventuellt hindrade utflödet.

 

image.jpeg.530644a8f5416a4ce5bb205eafc786aa.jpeg

 

Detta gör mig förundrad.

 

Om nu eventuellt motorn hade besvärats av rostbildning invändigt på grund av avklingat rostskydd i kylvätskan, skulle detta inte då per automatik inneburit att frostskyddsvätskan hade blivit missfärgad/rostfärgad?

 

Och omvänt om jag nu fyller ny frostskyddsvätska är det då möjligen risk att jag rent av fyller något som är sämre/aggressivare än den jag hade? Som bensinstationsföreståndaren sa när jag jobbade på bensinstation för 50 år sedan: kylvatten blir mindre aggressivt med tiden.

 

Kanske jag skall som alternativ återfylla med den uttappade kylvätskan och komplettera med lite grön propylen-glykol-blandning?

 

:crazy:

ebonita

ebonita

I samband med kommande demontering av avgaslimpan har jag då tänkt mig att byta kylvätska på motorerna. Kanske limpan är rostskadad och dom är ju trots allt 20 år gamla och jag har inte bytt kylvatten under de 15 åren jag har haft båten. Och kanske inte tidigare ägare heller?  

Så idag så tappade jag SB motor. Jag anslöt en slang till avtappningen på motorn och samlade så gott jag kunde och fick c:a 15 liter grön glykolblandning i två ljusa plastdunkar. Motorn skall rymma 26 liter så en del blev kanske kvar och något hamnade väl i kölsvinet.

 

Vätskan var grön och klar, inga rostflagor kom ut och det märktes heller inga flagor eller skräp som följde med vattnet ut eller eventuellt hindrade utflödet.

 

image.jpeg.530644a8f5416a4ce5bb205eafc786aa.jpeg

 

Detta gör mig förundrad.

 

Om nu eventuellt motorn hade besvärats av rostbildning invändigt på grund av avklingat rostskydd i kylvätskan, skulle detta inte då per automatik inneburit att frostskyddsvätskan hade blivit missfärgad/rostfärgad?

 

Och omvänt om jag nu fyller ny frostskyddsvätska är det då möjligen risk att jag rent av fyller något som är sämre/aggressivare än den jag hade? Som bensinstationsföreståndaren sa när jag jobbade på bensinstation för 50 år sedan: kylvatten blir mindre aggressivt med tiden.

 

Kanske jag skall som alternativ återfylla med den uttappade kylvätskan och komplettera med lite grön propylen-glykol-blandning?

 

:crazy:

ebonita

ebonita

I samband med kommande demontering av avgaslimpan har jag då tänkt mig att byta kylvätska på motorerna. Kanske limpan är rostskadad och dom är ju trots allt 20 år gamla och jag har inte bytt kylvatten under de 15 åren jag har haft båten. Och kanske inte tidigare ägare heller?  

Så idag så tappade jag SB motor. Jag anslöt en slang till avtappningen på motorn och samlade så gott jag kunde och fick c:a 15 liter grön glykolblandning i två ljusa plastdunkar. Motorn skall rymma 26 liter så en del blev kanske kvar och något hamnade väl i kölsvinet.

 

Vätskan var grön och klar, inga rostflagor kom ut och det märktes heller inga flagor eller skräp som följde med vattnet ut eller eventuellt hindrade utflödet.

 

image.jpeg.530644a8f5416a4ce5bb205eafc786aa.jpeg

 

Detta gör mig förundrad.

Om nu eventuellt motorn hade besvärats av rostbildning invändigt på grund av avklingat rostskydd i kylvätskan, skulle detta inte då per automatik inneburit att frostskyddsvätskan hade blivit missfärgad/rostfärgad?

 

Och omvänt om jag nu fyller ny frostskyddsvätska är det då möjligen risk att jag rent av fyller något som är sämre/aggressivare än den jag hade? Som bensinstationsföreståndaren sa när jag jobbade på bensinstation för 50 år sedan: kylvatten blir mindre aggressivt med tiden.

 

Kanske jag skall som alternativ återfylla med den uttappade kylvätskan och komplettera med lite grön propylen-glykol-blandning?

 

:crazy:

ebonita

ebonita

I samband med kommande demontering av avgaslimpan har jag då tänkt mig att byta kylvätska på motorerna. Kanske limpan är rostskadad och dom är ju trots allt 20 år gamla och jag har inte bytt kylvatten under de 15 åren jag har haft båten. Och kanske inte tidigare ägare heller?  

Så idag så tappade jag SB motor. Jag anslöt en slang till avtappningen på motorn och samlade så gott jag kunde och fick c:a 15 liter grön glykolblandning i två ljusa plastdunkar. Motorn skall rymma 26 liter så en del blev kanske kvar och något hamnade väl i kölsvinet.

Vätskan var grön och klar, inga rostflagor kom ut och det märktes heller inga flagor eller skräp som följde med vattnet ut eller eventuellt hindrade utflödet.

image.jpeg.530644a8f5416a4ce5bb205eafc786aa.jpeg

 

Detta gör mig förundrad.

Om nu eventuellt motorn hade besvärats av rostbildning invändigt på grund av avklingat rostskydd i kylvätskan, skulle detta inte då per automatik inneburit att frostskyddsvätskan hade blivit missfärgad/rostfärgad? Och omvänt om jag nu fyller ny frostskyddsvätska är det då möjligen risk att jag rent av fyller något som är sämre/aggressivare än den jag hade? Som bensinstationsföreståndaren sa när jag jobbade på bensinstation för 50 år sedan: kylvatten blir mindre aggressivt med tiden.

Kanske jag skall som alternativ återfylla med den uttappade kylvätskan och komplettera med lite grön propylen-glykol-blandning?

:crazy:



×
×
  • Create New...