Jump to content

Edit History

ozo

ozo

Det er tre krefter involvert her, som du må ta hensyn til:

  I: trykk, forårsaket av motorens vekt + dreiemomentet.

 II: løft, forårsaket av dreiemomentet - motorens vekt.

III: sideveis, forårsaket av dreiemomentet.

 

Trykkmessig vil enhver trekloss tåle dette, om anleggsflaten er tilstrekkelig.

Strekkmessig tåler en trekloss lite, så da må du ha en tilstrekkelig kraftig bolt som holder motoren nede.

Med en stor anleggsflate får du også et stabilt underlag, og med en godt tiltrukket bolt i tillegg, vil friksjonen hindre sideveis bevegelse.

Hvis du derimot setter den på "pinner" har du omtrent ikke noe hold mot sideveis kraft.

 

PS. Med en tung motor med lavt dreiemoment må man i tillegg ta høyde for en kraft forover, om man slår inn i en bølge, men i dette tilfellet vil dette hensynet allerede være ivaretatt av sikringen mot sideveis bevegelse.

Med fast aksling, med thrust-lager mot motoren, kommer dette selvsagt i tillegg.

ozo

ozo

Det er tre krefter involvert her, som du må ta hensyn til:

  I: trykk, forårsaket av motorens vekt + dreiemomentet.

 II: løft, forårsaket av dreiemomentet - motorens vekt.

III: sideveis, forårsaket av dreiemomentet.

 

Trykkmessig vil enhver trekloss tåle dette, om anleggsflaten er tilstrekkelig.

Strekkmessig tåler en trekloss lite, så da må du ha en tilstrekkelig kraftig bolt som holder motoren nede.

Med en stor anleggsflate får du også et stabilt underlag, og med en godt tiltrukket bolt i tillegg, vil friksjonen hindre sideveis bevegelse.

Hvis du derimot setter den på "pinner" har du omtrent ikke noe hold mot sideveis kraft.



×
×
  • Create New...