Jump to content

Er det nok med 80 hk på yamarin 53 br?

Frissy

Recommended Posts

Jeg ville i utgangspunktet valgt 100hk på den båten. Hvis du skal kjøre mye med 5 voksne, blir 100hk enda viktigere.

Med 100hk får du høyere toppfart, du får større marsjfartsområde, lavere støy i marsjfart ved samme hastighet som med 80hk, bedre akselerasjon,  og antagelig en båt som er lettere å selge når den tid kommer.

Dette på generellt grunnlag, har ikke erfaring med akkurat denne båten.

Redigert av Mort1 (see edit history)

Jeg har 5220 BR med F100 og mener denne motoren passer båten meget godt.

Den gir nok fleksibilitet til både vannski og tung last, uten at man må tyne den.

Jeg har ikke kjørt 80hk på båttypen, men har lest at denne virker en del slappere.

Siden det er 53BR du ser på, så regner jeg med at motorene har innsprøyting, men påse i alle fall at du ikke kjøper en forgasser motor.

Uansett er Yamarin'ene gode båter!

LuckyFalls skrev for 5 timer siden:

Jeg har 5220 BR med F100 og mener denne motoren passer båten meget godt.

Den gir nok fleksibilitet til både vannski og tung last, uten at man må tyne den.

Jeg har ikke kjørt 80hk på båttypen, men har lest at denne virker en del slappere.

Siden det er 53BR du ser på, så regner jeg med at motorene har innsprøyting, men påse i alle fall at du ikke kjøper en forgasser motor.

Uansett er Yamarin'ene gode båter!

Takk for svar. Jeg ser også på de eldre modellene av samme type. Hvordan vet jeg at det ikke er forgasser motor? Og hva er problemer med de? 

Vil da påstå at forgassermotor ikke er en bakdel. Med innsprøyting har du et veldig sårbart system som må feilsøkes og svinedyre deler til. Med forgasser er det kanskje en rens som bare må til om du er uheldig og får skjit eller vann i systemet. Er på min andre F50 med forgassere. Null tull. Men innsprøyting bruker kanskje en dråpe eller to mindre drivstoff, men ikke nok til at jeg hadde lagt stor vekt på det.

Har vært borti to forgassermotorer som har hatt tull. Min første hadde tæringsskader pga aldri skiftet sinkanoder i blokken. Den fikkk vann i oljen. Naboen har en F100 med kondens i oljen. Der var det def. Termostat. Den gikk kald hele tiden.

Ingen av disse problemene har hatt sitt utspring i at det var forgassermotorer, men derimot sviktende service/vedlikehold. Min nåværende F50 har fullstendig svart olje etter endt sesong. (2000-mod.) Viktigere enn årsmodell og forgasser/innsprøting er at motoren har hatt service.

Innsprøyting på F100 & F80 kom i 2005.

Jeg mener det er en fordel med mindre muligheter for feilkilder.

Men for all del, forgasser fungerer fint med godt vedlikehold.

Min termostat satt seg også, med resultat av kondens i motorolje. Dog så er denne veldig enkel å skifte.

Feilkode 4-9 blinket og mener det er koden for "over cooling".

Til info. så er disse motorene meget enkle å serve selv.

Kjenner flere som har/har hatt slike og tilsvarende motorer både med forgasser og injection.   Forskjellen i bensinforbruk er oftest minimal, og ikke nødvendigvis at forgassermotoren bruker mest :giggle:

Men injection starter fortere/lettere, spesielt når det er kaldt.   Og det er nok også bedre med tanke på utslipp.  

Og uansett forgasser eller injection, begge krever at man har kontroll på bensinhygienen for å unngå trøbbel 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...