Frissy Startet 9.September.2019 Link til dette innlegget Startet 9.September.2019 Har lyst til å handle yamarin 53br og ser at flere ligger ute med 80 hk 4t motor. Er dette tilstrekkelig i forhold til å kjøre 5 voksne? Tenker også litt på bruk i forhold til vannski, og opptrekk her. Alternativt er 100hk, men de er det færre av på finn. Noen som har erfaringer her? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 (redigert) Jeg ville i utgangspunktet valgt 100hk på den båten. Hvis du skal kjøre mye med 5 voksne, blir 100hk enda viktigere. Med 100hk får du høyere toppfart, du får større marsjfartsområde, lavere støy i marsjfart ved samme hastighet som med 80hk, bedre akselerasjon, og antagelig en båt som er lettere å selge når den tid kommer. Dette på generellt grunnlag, har ikke erfaring med akkurat denne båten. Redigert 9.September.2019 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Jeg har 5220 BR med F100 og mener denne motoren passer båten meget godt. Den gir nok fleksibilitet til både vannski og tung last, uten at man må tyne den. Jeg har ikke kjørt 80hk på båttypen, men har lest at denne virker en del slappere. Siden det er 53BR du ser på, så regner jeg med at motorene har innsprøyting, men påse i alle fall at du ikke kjøper en forgasser motor. Uansett er Yamarin'ene gode båter! Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Har hatt 53Br med 100 hk og ville nok ikke valgt 80hk siden du skal kjøre mye med 5 personer...Har jo ikke testet med 80 hk men kjørte mye med full båt og 100 hk var helt supert:) Du skal jo selge en gang som det blir nevnt over og som du ser selv er det ikke mange med 100 hk igjen:) Jeg hadde ikke kjøpt med 80 hk hvis du kan få en med 100 hk:) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 LuckyFalls skrev for 5 timer siden: Jeg har 5220 BR med F100 og mener denne motoren passer båten meget godt. Den gir nok fleksibilitet til både vannski og tung last, uten at man må tyne den. Jeg har ikke kjørt 80hk på båttypen, men har lest at denne virker en del slappere. Siden det er 53BR du ser på, så regner jeg med at motorene har innsprøyting, men påse i alle fall at du ikke kjøper en forgasser motor. Uansett er Yamarin'ene gode båter! Takk for svar. Jeg ser også på de eldre modellene av samme type. Hvordan vet jeg at det ikke er forgasser motor? Og hva er problemer med de? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Vil da påstå at forgassermotor ikke er en bakdel. Med innsprøyting har du et veldig sårbart system som må feilsøkes og svinedyre deler til. Med forgasser er det kanskje en rens som bare må til om du er uheldig og får skjit eller vann i systemet. Er på min andre F50 med forgassere. Null tull. Men innsprøyting bruker kanskje en dråpe eller to mindre drivstoff, men ikke nok til at jeg hadde lagt stor vekt på det. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Mener innsprøytning kom i 2006, og at motorene fikk en oppgradering da. Ser nå og da 80 og 100 hk med forgasser til salgs som delemotor med vann i oljen. Lurt å google problems, da får du lest litt på utenlandske fora. Husk at 2003 mod firetakter begynner å bli en gammel motor, og den dagen du skal selge er den enda eldre. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Har vært borti to forgassermotorer som har hatt tull. Min første hadde tæringsskader pga aldri skiftet sinkanoder i blokken. Den fikkk vann i oljen. Naboen har en F100 med kondens i oljen. Der var det def. Termostat. Den gikk kald hele tiden. Ingen av disse problemene har hatt sitt utspring i at det var forgassermotorer, men derimot sviktende service/vedlikehold. Min nåværende F50 har fullstendig svart olje etter endt sesong. (2000-mod.) Viktigere enn årsmodell og forgasser/innsprøting er at motoren har hatt service. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Takk. Ja det gjelder vel i grunn den meste. Vedlikehold må tas uansett om det er den ene eller andre motoren. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Innsprøyting på F100 & F80 kom i 2005. Jeg mener det er en fordel med mindre muligheter for feilkilder. Men for all del, forgasser fungerer fint med godt vedlikehold. Min termostat satt seg også, med resultat av kondens i motorolje. Dog så er denne veldig enkel å skifte. Feilkode 4-9 blinket og mener det er koden for "over cooling". Til info. så er disse motorene meget enkle å serve selv. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Kjenner flere som har/har hatt slike og tilsvarende motorer både med forgasser og injection. Forskjellen i bensinforbruk er oftest minimal, og ikke nødvendigvis at forgassermotoren bruker mest Men injection starter fortere/lettere, spesielt når det er kaldt. Og det er nok også bedre med tanke på utslipp. Og uansett forgasser eller injection, begge krever at man har kontroll på bensinhygienen for å unngå trøbbel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.