Haba Startet 9.September.2019 Del på Facebook Startet 9.September.2019 Hei. Måtte ha ny turbo til Yanmar4jh2ute (mer om det i en tidl. tråd.) I den forbindelse ble også intercooler renset. Ny turbo er original type. Men hvor har topp-turtallet gjort av seg.? Før fikk jeg 3400 - 3500 RPM på full blås og normal last, nå er topp knappe 3100. Høres ikke så galt ut, men det er her ved topp-turtallet farten ligger. Det kan virke som motor ikke får nok drivstoff for den helt siste del av gassen har ingen særlig effekt og eksosen har ikke svart røyk. Må pumpa matches mot turboen, og hvor kan vi ellers lete etter de uteblitte omdreiningene ? ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.September.2019 Del på Facebook Svart 9.September.2019 (redigert) Tja.. Oftest er det en lang sesong med groe på skrog og propell som stikker av med mesteparten av farten. Ja og når du ikke får farten opp så sliter og maskinen. Ville begynt med å sjekke bunn og propell. Er den helt rein og sjekket ut er det spørsmålet om tilstand til dieselfiltre. Hvis det er ok og ville jeg vurdert hvor mye ting og tang som er dratt ombord. Redigert 9.September.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 10.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2019 Tja, dieselfiltre er skiftet, ikke særlig grodd og heller mindre ting og tang ombord enn før. Veldig irriterende. Noen flere som har tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Luftfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 10.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2019 Rent luftfilter også. Men kan noen si meg om dieselpumpa må justeres etter et turboskifte selv om det er samme originale type som er satt inn? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Har du målt ladetrykket ? (det sier stort sett alt) Har du lavt ladetrykk så kan det være fordi det lekker ut eller at motoren ikke produserer nok eksos til å dra turboen. Årsaken til det kan være at dieselpumpa får for lite diesel eller ikke er i stand til å bygge opp nok trykk til dysene eller ikke klarer å holde trykket lenge nok. Dersom du har slitte dyser som ikke forstøver godt eller pisser så vil det gi røyk og det har du vel ikke? Å få dieselpumpa kjørt i testbenk kosta meg 8000.- sist jeg gjorde det så det lønner seg å sjekke alt annet først... Kjenner ikke din motor spesifikt men ingen diesel jeg vet om må stille dieselpumpa etter turbobytte. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 10.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2019 Takk til Dieselfan. Ladetrykket syntes å være ok. Har ikke oppdaget lekkasje i luft fra turbo/intercooler. Det er ikke røyk om jeg gir full gass, men bør nok få sjekket om pumpa får nok diesel Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 10.September.2019 Del på Facebook Svart 10.September.2019 Sjekk om pådragshendelen på dieselpumpen går til anslaget sitt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Eller om pådragshendelen sitter på fin-splines og er flyttet på.... Vet en motor som ble tatt ut av båten og toppen ble demontert, sendt til sprekksøking og trykktesting.... også var det en litt uerfaren mekaniker som ikke hadde satt armen tilbake i samme posisjon.... Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Haba skrev for 17 timer siden: Takk til Dieselfan. Ladetrykket syntes å være ok. Har ikke oppdaget lekkasje i luft fra turbo/intercooler. Det er ikke røyk om jeg gir full gass, men bør nok få sjekket om pumpa får nok diesel Antar du at det er riktig ladetrykk eller vet du det? Nå kjenner ikke jeg til denne turboen/motoren men om den har ladetrykkstyring (wastegateregulator, intern/ekstern-styring osv) og denne ikke er justert, enten om den er ny eller du har flyttet den over fra gammel turbo, så kan det være at ladetrykket ikke blir høyt nok. Det kan og være at det ikke er nok forspenn på akkulatoren slik at wastegaten åpner for tidlig og da vil du heller ikke oppnå det nødvendige ladetrykket. Om det er "tilpasset" turbo uten ladetrykkstyring så er det andre utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 11.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2019 Turboen har ikke wastegate. Ladetrykket skal være mellom 1,16bar - 1,36bar (870mmHg - 1020mmHg). Det er ikke utlagt noe målepunkt på motoren så vi laget et uttak i slangen mellom intercooler og innsugmanifold. Til dette koplet vi et billig biltema manometer, vi målte da på full blås et sted mellom 0,9 - 1bar. Sikkert hverken det mest nøyaktige instrumentet eller optimale målemetoden, men vi fikk i allefall en indikasjon på at turbo så ut til å gjøre jobben og friskmeldte den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 0.3bar er mye effekt. Har hørt de som påstår: har du en motor som yter 100hk, så yter den 200 ved 1bars ladetrykk, ved 2bar så yter den 300 Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) Eika skrev 1 time siden: 0.3bar er mye effekt. Har hørt de som påstår: har du en motor som yter 100hk, så yter den 200 ved 1bars ladetrykk, ved 2bar så yter den 300 OMG er du seriøs her nå? Redigert 11.September.2019 av Kalinkamaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 0.2 bar utgjør ca 20 hk hos deg. Så det er godt mulig det er der du mangler siste rest. Men så må du finne ut om du får for lite luft, eller for lite drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) Kalinkamaen skrev 6 minutter siden: OMG er du seriøs her nå? Det virker relativt troverdig i bokverden i allefall, derfor jeg nevnte det Bmw 325 for eks, 2.5l med 172hk orginalt, ved 1bars ladetrykk ca 350hk og 2bar så er det 450-500hk. Redigert 11.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Snakker vi BMW diesel eller BMW bensin,, husk at det er STOR forskjell på trykket som brukes på diesel iforhold til bensin. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Haba skrev for 3 timer siden: Turboen har ikke wastegate. Ladetrykket skal være mellom 1,16bar - 1,36bar (870mmHg - 1020mmHg). Det er ikke utlagt noe målepunkt på motoren så vi laget et uttak i slangen mellom intercooler og innsugmanifold. Til dette koplet vi et billig biltema manometer, vi målte da på full blås et sted mellom 0,9 - 1bar. Sikkert hverken det mest nøyaktige instrumentet eller optimale målemetoden, men vi fikk i allefall en indikasjon på at turbo så ut til å gjøre jobben og friskmeldte den. Ok, tilpasset turbo da. Om det ikke er noen lekkasje på kald eller varm-side og der relevant ladetrykk så er det naturlig å fokusere på drivstofftilførselen. Eika skrev 1 time siden: 0.3bar er mye effekt. Har hørt de som påstår: har du en motor som yter 100hk, så yter den 200 ved 1bars ladetrykk, ved 2bar så yter den 300 Gammel tommelfingerregel for bensinmotorer det ja men ingen fasit. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Kalinkamaen skrev 3 minutter siden: Snakker vi BMW diesel eller BMW bensin,, husk at det er STOR forskjell på trykket som brukes på diesel iforhold til bensin. Det gjelder det samme for diesel og bensinmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Bmw bensin, men man merker jo stor forskjell på 0.3 i ladetrykk på en diesel også. Så hadde ikke blitt kjempe sjokkert om turtallet kom tilbake samtidig som ladetrykket Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Haba skrev for 4 timer siden: Turboen har ikke wastegate. Ladetrykket skal være mellom 1,16bar - 1,36bar (870mmHg - 1020mmHg). Det er ikke utlagt noe målepunkt på motoren så vi laget et uttak i slangen mellom intercooler og innsugmanifold. Til dette koplet vi et billig biltema manometer, vi målte da på full blås et sted mellom 0,9 - 1bar. Sikkert hverken det mest nøyaktige instrumentet eller optimale målemetoden, men vi fikk i allefall en indikasjon på at turbo så ut til å gjøre jobben og friskmeldte den. Du ville ikke hatt problemer med å få fult turtall fordi du mangler 0.1 -0,2 bar. Men det kan være du vil få riktig trykk hvis du får den opp i riktig turtall. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Ladetrykket er (i teorien) proporsjonalt med hvor mye "mat" motoren får pr. omdreining - som igjen er proporsjonalt med effekten dividert på turtallet. Dette forutsetter imidlertid fullstendig forbrenning og null tap ellers, så i praksis blir det kun veiledende. Da kan man enkelt regne ut hvor mange hk x antall bar utgjør på et visst turtall. Det gjelder forøvrig samme prinsipp for diesel og bensin. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) ...jeg får migrene av disse eventyr effektene tenk om noen leser dette kan dere ikke roe det dærre "hvor-stor-er-din" greiene ? Haba - vil ha vår hjelp, jeg er desperat dårlig på rettskriving så jeg tar det en gang til - hjelp Han er sikkert klar over at hans ladeluftkjøler er dimensjonert for hans motor og kan ikke takle 300hk men 140 Han vet trolig også at hans turbo ikke klarer å passere 2 bar, før det skjer pumper den... og produserer kun ubrukelig varme... Han vil bare ha tilbake de vanlige hestene Ville prøvd zalovann på spruteflaske og prøvd en gang til om du kan ha lekkasje på luftsiden? Redigert 11.September.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 dieselfan skrev 33 minutter siden: ...jeg får migrene av disse eventyr effektene tenk om noen leser dette kan dere ikke roe det dærre "hvor-stor-er-din" greiene ? Jeg kan ikke se at noen har nevnt hvor mange hk de har? Kalinkamaen skrev 1 time siden: Du ville ikke hatt problemer med å få fult turtall fordi du mangler 0.1 -0,2 bar. Men det kan være du vil få riktig trykk hvis du får den opp i riktig turtall. Hvis den "tommelfingelregelen" stemmer i dette tilfelle, så mangler det jo ca20hk på 0.3bar. Fra 140 og ned til 120, i rett båt så er det absolutt merkbart og kan utgjøre såpass stor forskjell at det mangler noen hundre rpm. Men jeg er ikke no mekaniker Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Min 4LH-TE kjørte med fastrusta turbo og hadde eksakt samme turtall som nå med turbo i svev. Selfølgelig var det mindre HP og hastighet men turtallet var likt. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Ikke særlig grodd burde rettes til helt gulle ren. Da har du kanskje mer nøyaktige tall å gå ut fra. En tynn hinne under er nok til å miste turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.