Jump to content

Ny turbo, men jakter på siste rest av turtallet.


Haba

Recommended Posts

Hei. Måtte ha ny turbo til Yanmar4jh2ute   (mer om det i en tidl. tråd.) I den forbindelse ble også intercooler renset.  Ny turbo er original type. Men hvor har topp-turtallet gjort av seg.? Før fikk jeg 3400 - 3500 RPM på full blås og normal last, nå er topp knappe 3100. Høres ikke så galt ut, men det er her ved topp-turtallet farten ligger. Det kan virke som motor ikke får nok drivstoff for den helt siste del av gassen har ingen særlig effekt og eksosen har ikke svart røyk. Må pumpa matches mot turboen,  og hvor kan vi ellers lete etter de uteblitte omdreiningene ? ?

Link to post

Tja.. Oftest er det en lang sesong med groe på skrog og propell som stikker av med mesteparten av farten. Ja og når du ikke får farten opp så sliter og maskinen. Ville begynt med å sjekke bunn og propell.

 

Er den helt rein og sjekket ut er det spørsmålet om tilstand til dieselfiltre. 

Hvis det er ok og ville jeg vurdert hvor mye ting og tang som er dratt ombord.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Har du målt ladetrykket ? (det sier stort sett alt)

Har du lavt ladetrykk så kan det være fordi det lekker ut eller at motoren ikke produserer nok eksos til å dra turboen.

Årsaken til det kan være at dieselpumpa får for lite diesel eller ikke er i stand til å bygge opp nok trykk til dysene eller ikke klarer å holde trykket lenge nok.

Dersom du har slitte dyser som ikke forstøver godt eller pisser så vil det gi røyk og det har du vel ikke?

Å få dieselpumpa kjørt i testbenk kosta meg 8000.- sist jeg gjorde det så det lønner seg å sjekke alt annet først...

 

Kjenner ikke din motor spesifikt men ingen diesel jeg vet om må stille dieselpumpa etter turbobytte.

 

 

Link to post
Haba skrev for 17 timer siden:

Takk til Dieselfan. Ladetrykket syntes å være ok. Har ikke oppdaget lekkasje i luft fra turbo/intercooler. Det er ikke røyk om jeg gir full gass, men bør nok få sjekket om pumpa får nok diesel

Antar du at det er riktig ladetrykk eller vet du det? 

Nå kjenner ikke jeg til denne turboen/motoren men om den har ladetrykkstyring (wastegateregulator, intern/ekstern-styring osv) og denne ikke er justert, enten om den er ny eller du har flyttet den over fra gammel turbo, så kan det være at ladetrykket ikke blir høyt nok. Det kan og være at det ikke er nok forspenn på akkulatoren slik at wastegaten åpner for tidlig og da vil du heller ikke oppnå det nødvendige ladetrykket. Om det er "tilpasset" turbo uten ladetrykkstyring så er det andre utfordringer.

Link to post

Turboen har ikke wastegate. Ladetrykket skal være mellom 1,16bar - 1,36bar (870mmHg - 1020mmHg). Det er ikke utlagt noe  målepunkt på motoren så vi laget et uttak i slangen mellom intercooler og innsugmanifold. Til dette koplet vi et billig biltema manometer, vi målte da på full blås et sted mellom 0,9 - 1bar. Sikkert hverken det mest nøyaktige instrumentet eller optimale målemetoden, men vi fikk i allefall en indikasjon på at turbo så ut til å gjøre jobben og friskmeldte den.

Link to post
Haba skrev for 3 timer siden:

Turboen har ikke wastegate. Ladetrykket skal være mellom 1,16bar - 1,36bar (870mmHg - 1020mmHg). Det er ikke utlagt noe  målepunkt på motoren så vi laget et uttak i slangen mellom intercooler og innsugmanifold. Til dette koplet vi et billig biltema manometer, vi målte da på full blås et sted mellom 0,9 - 1bar. Sikkert hverken det mest nøyaktige instrumentet eller optimale målemetoden, men vi fikk i allefall en indikasjon på at turbo så ut til å gjøre jobben og friskmeldte den.

Ok, tilpasset turbo da. Om det ikke er noen lekkasje på kald eller varm-side og der relevant ladetrykk så er det naturlig å fokusere på drivstofftilførselen. 

Eika skrev 1 time siden:

0.3bar er mye effekt. 

 

Har hørt de som påstår: har du en motor som yter 100hk, så yter den 200 ved 1bars ladetrykk, ved 2bar så yter den 300

Gammel tommelfingerregel for bensinmotorer det ja men ingen fasit.

Link to post
Haba skrev for 4 timer siden:

Turboen har ikke wastegate. Ladetrykket skal være mellom 1,16bar - 1,36bar (870mmHg - 1020mmHg). Det er ikke utlagt noe  målepunkt på motoren så vi laget et uttak i slangen mellom intercooler og innsugmanifold. Til dette koplet vi et billig biltema manometer, vi målte da på full blås et sted mellom 0,9 - 1bar. Sikkert hverken det mest nøyaktige instrumentet eller optimale målemetoden, men vi fikk i allefall en indikasjon på at turbo så ut til å gjøre jobben og friskmeldte den.

Du ville ikke hatt problemer med å få fult turtall fordi du mangler 0.1 -0,2 bar. Men det kan være du vil få riktig trykk hvis du får den opp i riktig turtall. 

Link to post

Ladetrykket er (i teorien) proporsjonalt med hvor mye "mat" motoren får pr. omdreining - som igjen er proporsjonalt med effekten dividert på turtallet. Dette forutsetter imidlertid fullstendig forbrenning og null tap ellers, så i praksis blir det kun veiledende.

Da kan man enkelt regne ut hvor mange hk x antall bar utgjør på et visst turtall.

Det gjelder forøvrig samme prinsipp for diesel og bensin.

Link to post

...jeg får migrene av disse eventyr effektene :crazy: tenk om noen leser dette :sweat: kan dere ikke roe det dærre "hvor-stor-er-din" greiene ?

 

Haba - vil ha vår hjelp, jeg er desperat dårlig på rettskriving så jeg tar det en gang til - hjelp 

 

Han er sikkert klar over at hans ladeluftkjøler er dimensjonert for hans motor og kan ikke takle 300hk men 140

Han vet trolig også at hans turbo ikke klarer å passere 2 bar, før det skjer pumper den... og produserer kun ubrukelig varme...

 

Han vil bare ha tilbake de vanlige hestene  :thumbsup:

 

Ville prøvd zalovann på spruteflaske og prøvd en gang til om du kan ha lekkasje på luftsiden?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev 33 minutter siden:

...jeg får migrene av disse eventyr effektene :crazy: tenk om noen leser dette :sweat: kan dere ikke roe det dærre "hvor-stor-er-din" greiene ?

 

Jeg kan ikke se at noen har nevnt hvor mange hk de har? 

 

Kalinkamaen skrev 1 time siden:

Du ville ikke hatt problemer med å få fult turtall fordi du mangler 0.1 -0,2 bar. Men det kan være du vil få riktig trykk hvis du får den opp i riktig turtall. 

 

Hvis den "tommelfingelregelen" stemmer i dette tilfelle, så mangler det jo ca20hk på 0.3bar. Fra 140 og ned til 120, i rett båt så er det absolutt merkbart og kan utgjøre såpass stor forskjell at det mangler noen hundre rpm. 

 

Men jeg er ikke no mekaniker 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...